نماینده ولی‌فقیه در فارس:

اختلاف بین نماینده و امام جمعه نتیجه‌ای جز قفل شدن کار مردم ندارد

نماینده ولی‌فقیه در فارس از ائمه جمعه استان خواست علی‌رغم وجود اختلاف سلیقه‌ها اما با نمایندگان و دیگر مسئولان شهری و استانی همراهی کنند و تاکید کرد: اختلاف بین نماینده و امام جمعه نتیجه‌ای جز قفل شدن کار مردم ندارد.

فارس - سایت خبری پرسون؛ آیت‌الله لطف‌الله دژکام سه‌شنبه ١٥ مهر در چهارمین همایش ائمه جمعه فارس با اشاره به حدیث پیامبر اکرم مبنی بر اینکه "دو گروه در امت من هستند که اگر اینها شایسته باشند، کار امت من به صلاح می‌شود و اگر ناشایست باشند کار امت من به فساد و خرابی می‌گراید و آن دو گروه فقها و امرا هستند از ائمه جمعه خواست با نمایندگان و دیگر مسئولان شهرستانی با وجود اختلاف سلیقه‌ها همراهی کنند.

او ادامه داد: فقه را علم به احکام شرعیه فرعیه می‌دانیم و دقیقا فقه به همین معنای اصطلاحی در زمان پیامبر هم رایج بوده است افزود: آیا در زمان پیامبر اکرم فقه به معنای اصطلاحی امروز، رواج داشته است یا نه؟

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: قبل از اسلام ادیانی داشتیم که در جزیره‌العرب رواج داشته که یکی از آنها یهود بوده و یهودی‌ها هم فقه داشتند و آنها دو سه هزار سال پیش فقه خود را تدوین کرده و در تاریخ حضور است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه عالم و فقیه بین یهودی‌ها همانند دین ما بوده، خاطرنشان کرد: اما دین یهودی‌ها نسخ شده است.

او اضافه کرد: زرتشتی‌ها هم در آیین خود فقه دارند و بخشی از کتاب اوستا به نام دین‌کرد، در این باره است لذا عالم دین که فقیه باشد قبل از اسلام هم وجود داشته است.

نماینده‌ ولی‌فقیه در فارس عنوان کرد: دینی که فقه به این معنا ندارد، مسیحیت است و آنها فقه به معنایی که دیگر ادیان داشته‌اند را ندارند و به تورات در مسائل فقهی رجوع می‌‌کنند.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح بر این موضوع که عالم دینی باید صالح باشد تا جامعه به صلاح بیاید، گفت: صالح بودن عالم دینی باید متناسب با نیازهای امروز تعریف شود.

او با بیان اینکه ما به صورت سنتی روحانی بوده‌ایم، اظهار کرد: از بعد از انقلاب چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این راه را ادامه دهیم، چرا که عقب نشینی باعث افزایش وظایف می‌شود. انقلاب کرده‌ایم و موضوع در جاهایی عوض شده و باید این تغییرات را بپذیریم.

امام جمعه شیراز همچنین با بیان این نکته که امروز اقامه نماز جمعه همانند سابق نیست، افزود: ما نماز را به حکم ولی امر اقامه می‌کنیم و زمانی که گفتند اقامه نکنید، می‌گوییم چشم، مانند دوران کرونا.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: ما تحت امر ولایتیم و حواسمان باید به این مسئله باشد و خیالمان را کنار بگذاریم.

او با بیان اینکه صالح کسی است که خود را با ولایت تطبیق می‌دهد و اگر بخواهیم جلو و یا عقب باشیم به همان مقدار از قافله صلاح عقب افتاد‌ه‌ایم، گفت: چرا گاهی متوجه این قضایا نیستیم که وظیفه ما اطاعت از ولی امر است و اگر خلاف جهت گیری‌های ایشان حرف بزنیم ارزش ندارد و خودمان را ضایع کرده‌ایم؟

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر پایه نائب امام زمان برپا شده است، افزود: نیاز داریم به اینکه یکسری اطلاعات را به طور مستمر و روزانه افزایش دهیم، زیرا گاهی نسبت به موضوعات اطلاع نداریم و در این صورت نمی‌توانیم حکم به موضوع را تطبیق دهیم.

آیت‌الله دژکام به موضوع مدیریت راهبردی در قالب بسته ارتقای فرهنگی انقلابی شهر با ١٤ راهبرد ویژه ائمه جمعه هم اشاره کرد و گفت: باید برای آن برنامه داشته باشیم و در شهر آن را اجرا کنیم.

او ادامه داد: این مدیریت راهبردی به امامان جمعه سپرده شده است و یک فصل آن مربوط به اقتصاد مقاومتی است که طبیعتا باید مطلع باشیم و برنامه‌های توسعه اقتصادی استان را بهتر از دیگر مسئولان بلد باشیم وگرنه نمی‌توان مدیریت راهبری کرد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که بانک اطلاعاتی در این زمینه داشته باشیم، خواستار همکاری ائمه جمعه فارس در تکمیل بانک اطلاعات مسائل اقتصادی استان در راستای مدیریت راهبردی شد.

نوا نیکو_استان فارس

انتهای پیام

207252

مطالب مرتبط