پرسون گزارش می‌دهد؛

کدام یک از حامیان رئیسی به دنبال سهم‌خواهی و حضور در کابینه هستند؟

بسیاری از افراد فعال در ستاد انتخاباتی رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1400 را نمایندگان مجلس تشکیل می‌دادند و اکنون نیز نام آنها به عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت‌خانه‌ها مشاهده می‌شود.
تصویر کدام یک از حامیان رئیسی به دنبال سهم‌خواهی و حضور در کابینه هستند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، هر دوره با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، افراد نزدیک و فعال در ستاد کاندیدای پیروز، به مقام‌های والایی در دولت می‌رسند. در اصل آنها برای کسب جایگاه به حمایت‌های مالی و معنوی از یک نامزد خاص در جریان رقابت‌های انتخاباتی می‌پردازند. برخی وزرا و یا افراد برجسته دولت روحانی از میان کسانی انتخاب شدند که افراد اصلی ستاد وی بودند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 تحت تأثیر شرایط کرونایی، ستادهای انتخاباتی مجالی برای فعالیت همانند دوره‌های گذشته نیافتند؛ با این وجود ستادهایی توسط نامزدها تشکیل و مشغول فعالیت شدند. رئیسی نیز نیکزاد، نائب رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی را به ریاست ستاد خود منصوب کرد.

اکنون در کمتر از یک مانده به حضور رئیسی در پاستور و معرفی کابینه جدید به دولت؛ گمانه زنی‌ها در خصوص اعضای هیئت دولت رونق گرفته و نام برخی از افرادی که در ستاد وی فعالیت می‌کردند نیز به گوش می‌رسد. موضوعی که با عنوان سهم‌خواهی این افراد یا گروه‌ها از رئیس جمهور منتخب مطرح است.

ستاد ما به هیچ عنوان نماد دولت آینده نخواهد بود

از آن جایی که حضور افراد فعال در ستادهای انتخاباتی در کابینه نامزد پیروز اتفاق باسابقه‌ای است؛ رئیسی در دیدار با مدیران مسئول رسانه‌های اصلاح طلب در این باره اظهارنظر کرده است. وی در این جلسه گفته که " لطف و حمایت ائتلاف‌ها و گروه‌ها از من و همچنین وجود برخی افرادی که قرار بود در انتخابات شرکت کنند و در میانه راه به حمایت از من پرداختند، سبب نمی‌شود که در صورت کسب رای مردم نسبت به مجموعه، گروه و یا عزیزی احساس بدهکاری کنم."

رئیسی در ادامه گفته: "ستاد ما به هیچ عنوان نماد دولت آینده نخواهد بود و نباید از روی ستاد نسبت به آینده دولت داوری کرد. ما نسبت به احدی در رابطه با آینده بدهکار نخواهیم بود و کسی حق سهم خواهی در این زمینه را ندارد. دولت باید با نگاه به منافع ملی، کارآمدی واقعی و در یک کلمه بر مبنای شایسته سالاری شکل بگیرد، اگر رای مردم به من تعلق گرفت، شایسته سالاری در دولت به شکلی خواهد بود که دانشگاه، بازار و رسانه آن را باور داشته باشد."

همچنین رئیسی در صحبت‌های دیگری بر فراجناحی بودن کابینه خود و عدم تأثیرپذیری از دیگران در انتخاب وزرا تأکید می‌کند. اما گمانه زنی‌های موجود نشان از حضور درصد بالای اصولگرایان در دولت بعدی دارد و نامی از گزینه‌های فراجناحی، اصلاح طلب و یا میانه‌رو وجود ندارد. ضمن این که رئیس جمهور منتخب اعلام کرده سامانه‌ای برای معرفی وزرا توسط مردم تشکیل می‌شود.

حتی گفته می‌شود طیف نزدیک به رئیس جمهور منتخب یعنی اصولگرایان در حال لیست سازی و فشار به وی برای انتخاب گزینه‌های مورد نظر آنها است.

اعضای ستاد رئیسی چه کسانی بودند و به دنبال کدام جایگاه می‌باشند؟

علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس یازدهم و وزیر سابق راه در دولت احمدی‌نژاد، رئیس ستاد رئیسی بود و نام وی برای برخی از جایگاه‌ها پیش‌بینی می‌شود. وی یکی از گزینه‌های معاون اولی در دولت سیزدهم است. ضمن این که برای وزارت‌خانه راه و شهرسازی نیز مطرح است.

سمیه رفیعی، رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس است که مسئول بانوان ستاد انتخاباتی رئیسی بود؛ اکنون از وی به عنوان گزینه رئیس سازمان محیط زیست نام برده می‌شود.

سعید محمد نیز بعد از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان به حمایت از رئیسی پرداخت و در گردهمایی‌های مختلف در شهرها حضور پیدا کرد. حمایت‌های وی از رئیسی، احتمال سهم‌خواهی وی از رئیس جمهور منتخب را مطرح می‌کند. وی از گزینه‌های مطرح و جوان وزارت راه و شهرسازی و یا معاون اولی است.

حجت عبدالملکی، کارشناس اقتصادی و از حامیان سرسخت رئیسی است که با توجه بر تأکید بر حضور نیروهای جوان در کابینه، احتمال نقش آفرینی وی وجود دارد.

در جریان رقابت‌های انتخاباتی 30 نفر توسط نیکزاد به عنوان رئیس ستادهای استانی منصوب شدند؛ به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک نام این افراد برای کسب جایگاه استانداری شنیده می‌شود.

مهدی دوستی، سخنگوی ستاد رئیسی بود و مانند باقی اعضاء این ستاد احتمال حضور وی در دولت بعدی مطرح است. اما وی می‌گوید: "گمانه ‌زنی‌های موجود در فضای مجازی و رسانه ای در خصوص کابینه احتمالی ایشان هم از همین جنس بوده و هیچ اعتباری ندارد. کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی فراجناحی خواهد بود."

احسان خاندوزی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از حامیان رئیسی بود و نام وی برای وزارت و یا ریاست سازمان‌های مهم مطرح است.

نام افراد زیادی در لیست سهم خواهی از رئیسی مشاهده می‌شود که نمایندگان مجلس یازدهم در این میان نقش پررنگی دارند؛ نام بسیاری از نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت‌خانه‌های بهداشت، اطلاعات، ارتباطات، وزارت راه، آموزش و پرورش و علوم مشاهده می‌شود که باید منتظر ماند و دید آیا آنها دولت را ترجیح می‌دهند و یا در خانه ملت می‌مانند.

با معرفی اعضای کابینه این موضوع که رئیسی به چه میزان فراجناحی عمل کرده و یا تحت تأثیر فشارهای موجود قرار گرفته، مشخص می‌شود. گمانه زنی‌های فعلی که حکایت از یک کابینه سراسر اصولگرا دارد. البته احتمال شگفتی در معرفی اعضای هیئت دولت نیز دور از انتظار نیست.

322994