پرسون از تعطیلی شعبه فروشگاه کفش ملی گزارش می دهد؛

‎گام های کوتاه در تولید کفش/ بی مدیریتی عامل فروپاشی صنعت

‎صنعت تولید کفش در ایران به بیش از نیم قرن پیش بر می گردد، به طوری که شرکت کفش ملی ایران یکی از شرکت‌های تولیدکننده کفش از سال ۱۳۳۶ از سوی بخش خصوصی تأسیس شد و نه تنها تولید داخل کفش را فراهم می کرد بلکه به آن سوی مرزها نیز صادرات داشت، اما این روزها این صنعت حال و روز خوشی ندارد.
تصویر ‎گام های کوتاه در تولید کفش/ بی مدیریتی عامل فروپاشی صنعت

به گزارش سایت خبری پرسون، کفش ملی در اوج محبوبیتش نزدیک به 400 فروشگاه زنجیره ای را در داخل کشور فراهم کرد و هزاران نفر را در دل تولید آن مشغول به کار کرد؛ اما این روزها نه تنها تعداد نیروی انسانی شاغل در این شرکت رو به کاهش قرار دارد بلکه تعداد فروشگاه های زنجیره ای آن نیز رو به آب شدن قرار دارد، برای نمونه یکی از شعب قدیمی کفش ملی در محله فلاح تهران چند سالی است به دلایل نامعلوم تعطیل شده و تنها تابلو فروشگاه این شرکت در خیابان ابوذر محله فلاح به یادگار مانده است.

خروج کفش ملی از گردونه اقتصاد

دلایل گوناگونی پشت پرده تعطیلی این فروشگاه که محصولات کاملا تولید داخل را عرضه می کرد وجود دارد، یکی از دلایل مربوط به انبوه کالاهای وارداتی بود که نتوانست با بازار رقابت کند و مجبور شدند از گردونه اقتصادی خارج شوند.

علی یکی از کسبه قدیمی خیابان ابوذر محله فلاح است، او که روبه روی شعبه فروشگاه کفش ملی تعطیل شده این محله مغازه برنج فروشی دارد در این باره به خبرنگار ما گفت: خیلی سال است که ملک این فروشگاه از سوی شرکت کفش ملی به فردی به فروش رسیده است و از همان سال کرکره های این مجموعه بالا نرفته است.

وی علت این تعطیلی را به صرفه نبودن کسب و کار دانست، افزود: نبود کسب و کار و مشتری موجب شد تا کفش ملی دست به فروش این ملک بزند.

این کاسب محله فلاح ادامه داد: دلایل گوناگونی پشت پرده تعطیلی این فروشگاه که محصولات کاملا تولید داخل را عرضه می کرد وجود دارد، یکی از دلایل مربوط به انبوه کالاهای وارداتی بود که نتوانست با بازار رقابت کند و مجبور شدند از گردونه اقتصادی خارج شوند.

علی تصریح کرد: البته شعبه فروشگاه کفش ملی در محلات همجوار این محدوده از پایتخت وجود دارد، به طور نمونه یک فروشگاه کوچک در محله امام زاده حسن(ع) نیز قرار دارد و همچنان این فروشگاه دایر است.

بی مدیریتی عامل تعطیلی تولید ملی است

در این چند سال تعداد مغازه های فروش کفش در خیابان ابوذر و محله فلاح بسیار زیاد شده است و این صنف مشغول به کار هستند به هر حال شهروندان نیاز به کفش هستند، بنابر این با همت و توجه بیشتر امکان سرپا نگهداشتن این محیط وجود داشت.

در این میان یکی دیگر از رهگذران این مسیر در پاسخ به خبرنگار پرسون درباره اینکه علت تعطیلی این فروشگاه چیست؟ گفت: بی مدیریتی عامل تعطیلی تولید ملی کشور است، چرا که کفش ملی یک مجموعه بزرگ در تولید کفش در جهان به شمار می رفت، اما مسئولان نه تنها نتوانستند جایگاه صادراتی این محصول پر مصرف در دنیا را حفظ کنند بلکه واردات بی رویه و بی کیفیت کفش از آن سوی مرز موجب به تعطیلی کشاندن این سرمایه ملی شد .

وی که تمایل نداشت نامش را در گزارش درج کنیم به تابلو آبی رنگ این فروشگاه نگاه کرد، افزود: این فروشگاه نزدیک به دو دهه می شود خاک می خورد، اما در گذشته یکی از مهم ترین فروشگاه های خرید کفش ساکنان جنوبی پایتخت به حساب می آمد، چرا که هم تنوع کفش برای تمامی گروه های سنی را داشت و هم اینکه قیمت و کیفیت کالا عرضه شده مناسب بود.

این ساکن محله فلاح ادامه داد: ملک فروشگاه کفش ملی متعلق به شرکت کفش ملی بود و نیاز نبود این شرکت اجاره بهایی پرداخت کند و تنها با حقوق یک یا دو فروشنده می توانست این محیط را با ارائه کالا داخلی حفظ کند که متاسفانه مسئولان امر به این موضوع توجه نکردند.

او خاطرنشان کرد: در این چند سال تعداد مغازه های فروش کفش در خیابان ابوذر و محله فلاح بسیار زیاد شده است و این صنف مشغول به کار هستند به هر حال شهروندان نیاز به کفش هستند، بنابر این با همت و توجه بیشتر امکان سرپا نگهداشتن این محیط وجود داشت.

در این میان یکی دیگر از کسبه این محله گفت: این ساختمان در حال نشست است، کفش ملی این ملک را به فردی فروخت و خریدار با مالکین دیگر این بنا به اختلاف خورد و به مرور زمان نیز این ساختمان نشست کرده است، حتی به تازگی مغازه موبایل فروشی کنار این فروشگاه نیز تخلیه کرده است.

توان تولید 400 میلیون جفت کفش وجود دارد

نیاز واقعی کفش در ایران 250 میلیون جفت است که ظرفیت تولید 400 میلیون جفت کفش نیز با همین ظرفیت در داخل کشور مهیاست، اما متاسفانه به دلیل کمبود مواد اولیه و رونق پیدا نکردن صادرات کارخانه های تولید کفش با ظرفیت 50 درصد مشغول به کار هستند.

رسول شجری رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست دوز درباره تعطیلی شعبه فروشگاه کفش ملی در محله فلاح به خبرنگار پرسون گفت: اطلاعات دقیقی از روند فعالیت کفش ملی نداریم و از علت این نوع تعطیلی بی اطلاع هستیم.

او افزود: شرکت کفش ملی سابقه زیادی در صنعت کفش کشورمان دارد و حتی تولیدات این شرکت به کشورهایی مانند انگلستان، روسیه، اسپانیا و... صادرات می شد، اما این روزها به دلیل بی مدیریتی در این شرکت نه تنها صادرات ندارد بلکه تولید برای داخل کشور را نتوانسته فراهم کند.

شجری ادامه داد: در سفری که چند وقت پیش به شهر مسکو روسیه داشتیم باخبر شدیم چند فروشگاه کفش ملی نیز در این شهر وجود دارد که تعطیل است، علت این تعطیلی ها تنها بی مدیریتی و نبود افراد دلسوز در حوزه صنعت کفش کشور است.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست دوز خاطرنشان کرد: نیاز واقعی کفش در ایران 250 میلیون جفت است که ظرفیت تولید 400 میلیون جفت کفش نیز با همین ظرفیت در داخل کشور مهیاست، اما متاسفانه به دلیل کمبود مواد اولیه و رونق پیدا نکردن صادرات کارخانه های تولید کفش با ظرفیت 50 درصد مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: در شهر تهران نزدیک به دو هزار واحد صنفی با مجوز مشغول به فروش کفش هستند.

شجری عنوان کرد: ایران توانایی صادرات کفش به منطقه خاورمیانه به جز کشور ترکیه را دارد که انتظار صنعت گران کفش از دولت جدید این است که بستر های صادراتی کالای تولید داخل کشور در این حوزه را فراهم کنند.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست دوز گفت: انتظاری که تولید کنندگان از آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب دارند این است که همان طور که در دستگاه قضا کارخانه ها را از بانک ها برگرداندند، کارخانه هایی که در اختیار نهادهای دولتی هستند نیز در اختیار صاحب نظران و افراد متخصص قرار دهند تا رونق تولید فراهم شود.

ایران توان تولید کفش منطقه را دارد

علی اژدرکش رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران در این باره گفت: صنعت کفش ایران توانایی تامین کفش مورد نیاز کشورهای منطقه را دارد، اما این توانایی مغفول مانده است.

او افزود: هدف از تشکیل این تشکل کشوری هم افزایی بین حلقه‌های زنجیره تولید کیف و کفش است و برای رسیدن به این هدف نیازمند همبستگی و همکاری میان تمام بخش ‌ها از تأمین مواد اولیه و یراق آلات تا تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین آلات و در نهایت تولید کنندگان محصولات نهایی هستیم.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان کفش ماشینی بیان داشت: صنعت کیف و کفش کشور صنعتی پیشرو با توان رقابت در بازارهای صادراتی است.

وی افزود: تولیدکنندگان ایرانی به دانش، تجربه و تکنولوژی تولید محصول برابر با استاندارهای جهانی برخوردار هستند.

اژدرکش بیان داشت: برخی نقاط ضعف در این صنعت مانند بازاریابی، بازارسازی، برندسازی و تبلیغات و کاهش قیمت تمام شده را می‌توان با بهبود زنجیره تأمین مرتفع ساخت.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران با تاکید به اهمیت نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد جهان اشاره کرد و گفت: در اقتصادهای بزرگ جهان مانند چین و آمریکا سهم واحده‌ی کوچک از تولید ناخالص داخلی به ترتیب ۵۹ و ۴۸ درصد است در حالی که سهم آن در ایران ۱۸ درصد است.

وی افزود: رسیدن به تولید سالانه یک میلیارد جفت کفش و صادرات ۷۰۰ میلیون جفت کفش مازاد از اهداف تشکیل تشکل ملی صنعت کفش است.

گزارشی از: محمد خادمی

322468