راهکارهایی برای تسریع هوشمند سازی تهران

کارشناس فن آوری اطلاعات و حوزه شهری با اشاره به اینکه شهر هوشمند یعنی دسترسی لحظه‌ای و از راه دور به همه امکانات شهری گفت: با راهکار و برنامه‌هایی می‌توان سرعت هوشمندسازی کُند تهران را تسریع کرد.

تصویر راهکارهایی برای تسریع هوشمند سازی تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن مدحج، کارشناس فن آوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه شهری، درباره هوشمند سازی تهران اظهار داشت: سال هاست که متولیان شهری تلاش می‌کنند تا با یکپارچه سازی اطلاعات، پایتخت را به سمت یک شهر هوشمند مدرن سوق دهند ولی به دلیل کم توجهی به حوزه آموزش این تلاش‌ها تاکنون نتیجه دلخواه را به همراه نداشته است.

وی تصریح کرد: اساس و الفبای رسیدن به شهر هوشمند توجه ویژه به حوزه برنامه نویسی است چرا که مدیریت هوشمند، اینترنت اشیاء، بهینه سازی انرژی، نظارت و پردازش از راه دور، انتقال و بازیابی منابع و امنیت داده‌ها همگی وابسته به حوزه برنامه نویسی است.

وی با بیان اینکه شهر هوشمند یک مسیر بی پایان است؛ افزود: باید توجه داشت که شهر هوشمند مستلزم ارتقاء و به روز رسانی دائمی است چرا که صنعت IT هر لحظه درحال بهینه شدن و توسعه است و اگر سرعت به روزرسانی در شهر هوشمند پایین باشد، مشکلات پیچیده‌ای در امنیت نظیر حمله هکرها در مدیریت شهری رخ می‌دهد و تا زمانی که شهروندان با برنامه نویسی غریبه باشند نمی‌توان ارتقاء آنی و لحظه‌ای داشت.

مدحج ادامه داد: اگر شهر هوشمند یک هدف واقعی است پس برنامه نویسی باید مانند زبان انگلیسی در مدارس تدریس شود تا در آینده هر شهروندی به اندازه توان خود بتواند شهر هوشمند را توسعه دهد.

این کارشناس فن آوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه شهری گفت: تصور کنید که شهروندان یک شهر هوشمند با فضای مدرن و پیچیده شهر غریبه باشند و در برابر هر ارتقاء و بهینه سازی سیستم شهری سردرگم شوند. بی شک این شهر هوشمند راه به جایی نخواهد برد و اینجا اهمیت آموزش شهروندان مشخص می‌شود.

وی ابراز کرد: در کشورهای پیشرفته حوزه برنامه نویسی دیگر یک شاخه شغلی و تحصیلی محسوب نمی شود بلکه بخشی از آموزش عمومی مدارس است چرا که امروز تمامی شغل های پزشکی، مهندسی، معماری و حتی هنر برای رشد و ارتقاء خود وابسته به تکنولوژی و نرم افزار شده است در چنین شرایطی متولیان شهری اگر به شکل واقعی دغدغه شهر هوشمند را دارند باید به طور جدی به حوزه آموزش نیز توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه شهر هوشمند یعنی دسترسی لحظه ای و از راه دور به همه امکانات شهری است؛ افزود: ایجاد چند پنل ثبت سفارش اداری و خدماتی و یا سنسورهای زمان سنج روی چراغ راهنما در چهارراه ها به معنای حرکت در مسیر شهر هوشمند نیست؛ بلکه شهر هوشمند یکپارچی واقعی مدیریت است که تا آن نقطه فاصله زیادی داریم.

محسن مدحج خاطر نشان کرد: منظور از آموزش برنامه نویسی تربیت نخبه‌های حوزه IT نیست، بلکه هدف این است تا شهروندان درک متقابل و سهمی در ارتقاء و توسعه شهر هوشمند پایدار داشته باشند شهرداری می‌تواند با ایجاد انگیزه و به طور جدی از امکانات خود نظیر فرهنگسراها، بنرها و بیلبوردها، شهروندان را ترغیب و تشویق به آموزش برنامه نویسی کند تا شهروندان شهر هوشمند را از امروز برای فردا آماده کند.

منبع: فارس

322065