بررسی وضعیت افزایش کرایه تاکسی های اینترنتی در «پرسون»؛

گیر افتادن مردم در گوشه رینگ، حاصل بازار انحصاری اسنپ و تپسی!

زندگی در کلانشهر تهران، سخت شده است. بالا رفتن چند برابری هزینه های زندگی  در مقایسه با افزایش قطره چکانی دستمزدها، زندگی در پایتخت را به میدان نبردی تشبیه کرده است. نبردی که هر روز ادامه دارد.حالا چند وقتیست که افزایش بسیار بالای کرایه تاکسی های اینترنتی کلانشهر، پس از فروکش کردن سر و صدای  استفاده نکردن رانندگان اسنپ و تپسی، از کولر ماشین، دوباره خاطر مردم را آزرده ساخته است.
تصویر گیر افتادن مردم در گوشه رینگ، حاصل بازار انحصاری اسنپ و تپسی!

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت های همه چیز بالا رفته است. از کرایه خانه گرفته تا خورد و خوراک و پوشاک. همزمانی گرانی ها با کرونا هم بسیاری از کسب وکارها را فلج کرده است. نه مردم به نسبت چند سال قبل، توان خرید دارند و نه صاحبان مغازه های استیجاری، توان پرداخت کرایه مغازه اش را. دستمزدهای کارمندی وکارگری هم در برابر دو دو تا چهارتای بالا رفتن ارقام کالاهای ضروری و غیر ضروری کم آورده است.

انگار همه چیز به هم گره خورده است. تا آنجا که کرایه تاکسی های اینترنتی هم چند وقتی است سر به فلک کشیده است تا از دایره افزایش قیمت ها جا نماند. اما افزایش قیمت دوباره تاکسی های اینترنتی پایتخت، آنقدر زیاد است که داد همه را درآورده است. آنچنان که کرایه 35000 تومانی به ناگاه به کرایه 110000 تومانی تبدیل شده است.

*افزایش قیمت یا معطلی؟!

پس از مدتها خانه نشینی، برای خارج شدن از منزل و رفتن به محل موردنظرم، تلفن را برداشتم تا اسنپ گرفته وسریع خودم را به مقصدم برسانم. اما در یک لحظه آنچنان شوکه شده بودم که فکر کردم یا مسیرم را اشتباه گفته ام یا اپراتور پشت خط، در تخمین کرایه ام اشتباه کرده است.

ثانیه ای نگذشت که دریافتم ظرف چهار ماه، آنچنان کرایه تاکسی اینترنتی اسنپ افزایش داشته است که برق را از سر آدم می پراکند. خلاصه دقایقی گذشت و همچنان در انتظار موافقت راننده های تاکسی از مقصد و کرایه بودم. همچنان منتظر. بر خلاف دفعه های قبلی که به راحتی تاکسی ام را می گرفتم، حالا پس از مدتی معقول، با آن قیمت کذایی، هنوز موفق نشده بودم. اپراتوراطلاع داد که با قیمت پیشنهادی موافقت نشده است و اگر عجله دارید باید قیمت را افزایش دهید. مسخ شدم. مسخ سیستمی که با هیچ استانداردی جور در نمی آمد. در یک لحظه، این حس به من دست داد که مورد سرقت قرار گرفته ام. سرقتی نرم یا دستان وکلام خودم.

مردمی که هر روز برای رفتن به مقصدشان مجبور باشند در دام تاکسی های اینترنتی شهرمان گیر بیفتند! هر روز این کرایه های تعیین شده را که با هزار ترفند و با معطل گذاشتن مشتری، افزایش دوباره ای می دهند چه بر سر روان و اعصاب مردم خواهد آورد.

این تجربه در دفعات بعدی هم تکرار شد. اگر ناچار بودم. تاکسی را گرفته و قیمت را پرداخت می کردم و اگر زمان بیشتری در اختیارم بود سعی می کردم مترو یا بی آر تی را پیدا کرده و با آن خودم را به مقصد برسانم.

حال فکر کنید مردمی که هر روز برای رفتن به مقصدشان مجبور باشند در دام تاکسی های اینترنتی شهرمان گیر بیفتند! هر روز این کرایه های تعیین شده را که با هزار ترفند و با معطل گذاشتن مشتری، افزایش دوباره ای می دهند چه بر سر روان و اعصاب مردم خواهد آورد.

این خاصیت بازار انحصاری است. بازاری که دو یا تعداد محدودی در ان آجازه کسب وکار داشته باشند، از فضای بازی که در اختیار دارد سواستفاده خواهد کرد و رقیبی هم وجود ندارد که تعادل قیمت ها در آن اتفاق بیفتد زیرا که مردم ناچار هستند امروز نشد، فردا از این شرکت ها استفاده کنند. مانند همین بلایی است که تاکسی های اینترنتی پایتخت، برای مردم ایجاد کرده اند حالا باید افزایش بی رویه کرایه تاکسی های اینترنتی را به افزایش قیمت سایر اقلام ضروریمان هم اضافه کنیم.

*گلایه های واقعی در مجازی!

افزایش قیمت کرایه تاکسی اسنپ و تپسی سبب شده است که در فضای اجتماعی هم کاربران، بحث داغی را به راه بیندازند.

علیرضا، یکی از کاربران در فضای مجازیست که در این مورد اینطور گفت: «با این قیمت ها اسنپ و تپسی می گیرم احساس می کنم دارم میرم فرودگاه».

یا دیگری که آنقدر از این افزایش قیمت گلایه داشته است، نوشت: «از سبلان تا مطهری، 131 هزار تومان؟! مگه جنگه؟!».

آزاده، کاربر دیگری هم اینطور می گوید: «از این به بعد من گفتم اسنپ، یدونه با پشت دست بزنین تو دهنم پرتم کنین تو بی آر تی».

آرشام هم گلایه اش از گزینه «عجله دارم» اپ اسنپ و معطللی های بعد درخواست را این گونه بیان کرد:« وضعیت اسنپ یه جوری شده که باید یه پولیم به عنوان شاپاش بدی که فقط درخواستتو قبول کنن».

سینا الف هم با طنزی تلخ بیان کرد: « دیگه چرا کنکور بدیم؟ وقتی اسنپ با این درآمد عالی، مدرک دیپلم رو هم قبول می کنه!».

اینها فقط چند پیام از هزاران پیامیست که به صورت طنز یا جدی در گلایه به افزایش قیمت کرایه دو تاکسی اینترنتی پایتخت است. دو استارتاپیکه برای راحتت تر کردن زندگی مردم در رفت وآمد و نحوه استفاده از آنها به وجود امده است. اما حالا که با وجود حضور این دواستارتاپ، کسب وکار بسیاری از تاکسی های سطح شهر و تاکسی تلفنی ها، خوابیده استوکسب وکار اسنپ و تپسی به مدد حضور موفق خودشان و بازار بدون رقیب تهران وطرفداری وحمایت شهروندان از این دوتاکسی، گرفته است، آیا درست است اجبار و ضرورتی که شهروندانمان برای رفت وآمد در شهر دارند را بهانه ای برای افزایش کرایه ها کنیم؟ و آیا اتحادیه های مسئول، نباید جوابگوی این حجم از اعتراض و نارضایتی استفاده کنندگان از خدماتشان باشند؟ و یا اینکه نظر مردم مهم نیست و هرچه تعیین کنند مردم تهران باید بی کم و کاست در این غوغای گرانی هزینه ها، بپردازند؟

به نظر می رسد لازم است، رسیدگی به نحوه کسب وکار این دو تاکسی اینترنتی،و تبادل با مردم، از سوی نهادهای زیربط به درستی پیگیری و رسیدگی شود. رسیدگی ای که نشان دهد مردم مجبور نیستند در مقابل گرانی های ناعادلانه سر خم کنند و مسئولان شهری، مراقب و مواظب هر نوع اجحاف به حقوق مردم هستند.

310302