اختلاف قیمت، مهمترین عامل خروج مرغ از چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ در استان‌های هم‌جوار گفت: تا زمانی که اختلاف قیمت این ماده پروتئینی در چهارمحال و بختیاری و دیگر استان‌ها کاهش پیدا نکند روند خروج مرغ این استان به استانهای همجوار ادامه خواهد داشت.
تصویر اختلاف قیمت، مهمترین عامل خروج مرغ از چهارمحال و بختیاری

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، سام مردانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: فرآیند تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری به صورت برنامه‌ریزی شده و با همکاری مرغداری‌ها و دستگاه‌های متولی در حال انجام است و هیچ‌گونه کمبودی با توجه به مصرف روزانه در استان وجود ندارد.

وی میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان در سه‌ماهه نخست امسال را به ترتیب یک‌ میلیون و ۱۱۷۰ هزار، یک میلیون و ۴۳۴ و یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه اعلام کرد و تصریح کرد: با توجه به این مقدار جوجه‌ریزی انجام شده که در ماه‌های فروردین و خرداد با افزایش نزدیک به ۱۵ و ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز روبه‌رو شده است، می‌توان گفت که روند تولید در استان با وجود تمامی مشکلات همچون بالا رفتن قیمت جوجه یک روزه و مکمل‌ها و داروهای مورد نیاز و دیگر هزینه‌ها در حد مطلوبی قرار دارد.

مردانی برگزاری نشست‌های هماهنگی با تولیدکنندگان، تأمین ۱۰۰درصدی نهاده و همکاری برای خرید بر اساس قیمت تضمینی را از جمله موارد اثرگذار در تثبیت شرایط جوجه‌ریزی در استان بیان کرد و افزود: برخی مشکلات نیز در این زمینه به صورت مقطعی شکل گرفت ولی همواره سعی شد که میزان کشتار در حد نیاز روزانه بازار استان حفظ شود.

وی نیاز روزانه استان به گوشت مرغ را به طور میانگین۶۰ تا ۷۰ تن برشمرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون آمار کشتار همواره بالاتر از این میزان بوده است و در برخی موارد نیز به منظور اشباع بازار و رفع مشکلات پیش آمده، کشتار تا ۱۱۵ تن نیز افزایش یافت.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه این سازمان در بحث تولید گوشت مرغ وظیفه خود را به خوبی انجام داده است، اظهار داشت: در مورد خروج مرغ زنده از استان نیز رویه به‌گونه‌ای شکل گرفت که مرغداری‌ها در صورت تخلف و تحویل ندادن نتیجه ۹۰ درصد میزان جوجه ریزی در هر دوره امکان جوجه ریزی دوباره را نداشته باشند که این اقدام به اجرای قوانین خروج مرغ زنده بر اساس دستورالعمل‌ها کمک کرد.

مردانی درباره تحویل ندادن سهمیه مرغداری‌ها به کشتارگاه به بهانه تزریق واکسن و موارد مشابه نیز توضیح داد: برای تحویل مرغ به کشتارگاه، برنامه‌ریزی ماهیانه در استان انجام شده است که طبق این برنامه کارشناسان جهادکشاورزی و دامپزشکی به منظور بررسی شرایط سنی و وزنی مرغ موجود در مرغداری بازرسی لازم را انجام می‌دهد و اگر آزمایش‌های آنتی‌بیوتیک در این بازرسی‌ها مناسب نباشد، نوبت تحویل را چند روز به تعویق خواهند انداخت.

وی در ادامه علت اصلی نوسان مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری را اختلاف قیمت این ماده پروتئینی با استان‌های هم‌جوار، مباحث روانی بازار و افزایش نیاز و مصرف عمومی دانست و افزود: در استان‌هایی چون اصفهان ظرفیت جوجه‌ریزی بالای ۹ میلیون قطعه است اما این میزان در ماه‌های اخیر کاهشی میلیونی داشته است که این عامل در کنار دیگر عوامل عنوان ‌شده موجب قاچاق مرغ کشتار شده از چهارمحال و بختیاری به این استان و بروز نوسان شده است.

این معاون سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با وجود چنین مشکلات مشابه ای در استان‌هایی چون خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قاچاق مرغ از استان به هر طریقی انجام می‌شود تا در بازار این استان‌ها با قیمتی بالاتر به فروش برسد.

وی چهارمحال و بختیاری را از معدود استان‌هایی دانست که همچنان قیمت مصوب ۲۴ هزار ۹۵۰ تومان گوشت مرغ را رعایت کرده و آن را ثابت نگه داشته است و ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ در استان‌های هم‌جوار بر اساس گزارش‌های دریافتی به ۳۵ هزار تومان نیز می‌رسد که لازم است به نوعی زنجیره مدیریتی در این استان‌ها نیز شکل گرفته و به این نوسانات پایان دهد.

مردانی در خصوص افزایش قیمت مصوب مرغ برای ایجاد ثبات در بازار چهارمحال و بختیاری گفت: اگر چه موافق این افزایش نیستیم اما در صورتی که بتوان اختلاف قیمت مرغ در استان با دیگر استان‌های هم‌جوار را به حداقل رساند می‌توان انگیزه قاچاق را نیز مهار کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اثرات منفی نوسانات موجود در بازار مرغ به صورت همزمان متوجه تولیدکننده و مصرف‌کننده است، تصریح کرد: قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان ‌به ازای هر کیلوگرم گوشت مرغ بر اساس هزینه‌هایی تعیین شده است که این هزینه‌ها همچون قیمت جوجه یک روزه و مکمل‌ها و داروها در حال حاضر چندین برابر افزایش یافته است و دیگر چندان سودی عاید تولیدکننده نمی‌شود.

وی بر لزوم اصلاح قیمت مصوب و کاهش قیمت مرغ در استان‌های هم‌جوار تاکید کرد و افزود: گرچه در برخی مواقع فراوانی مهم‌تر از قیمت است و ضروری است که آرامش بازار به هر نوعی فراهم شود اما مهار نوسانات به وجود آمده نیازمند حفظ زنجیره مدیریتی در تمامی استان‌ها به‌ ویژه استان‌های بزرگ است تا تلاطم‌های ناگهانی موجب نارضایتی در استان‌های کوچک نیز نشود.

مردانی به اقدامات انجام شده برای فعال شدن سامانه رهتاب در چهارمحال و بختیاری نیز اشاره کرد و گفت: در صورتی که این سامانه که به منظور توزیع عادلانه کالاهای تنظیم بازار ایجاد شده است به صورت کامل در استان فعال شود می‌تواند از قاچاق مرغ تا حدود بسیاری جلوگیری کند.

بر اساس اعلام مسوولان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون ۲۱۴ واحد مرغداری با ظرفیت سالیانه ۱۸ تا ۱۹ میلیون قطعه جوجه ریزی در این استان فعالیت می‌کند.

منبع:ایرنا

309627