پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش سیزدهم

آیا رئیسی در تحقق وعده‌های اجتماعی موفق می‌شود؟

وعده‌های اجتماعی رئیسی شامل بحث سلامت، عدالت اجتماعی، زنان، اینترنت و حل مشکل مسکن جوانان در آستانه ازدواج است که در این گزارش بررسی شده است.
تصویر آیا رئیسی در تحقق وعده‌های اجتماعی موفق می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در این گزارش قصد بررسی وعده‌های ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران در حوزه اجتماعی و چالش‌های احتمالی وی را داریم.

حوزه بهداشت و سلامت

وعده‌های رئیسی در حوزه سلامت شامل آسان کردن دسترسی به متخصصین و پزشکان در همه کشور، واکسیناسیون کرونا برای همه آحاد مردم در اسرع وقت ،کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا، کاهش ۵۰ درصد از هزینه‌های درمان، پرداخت هزینه درمان از طریق ارائه کارت سلامت برای برخی از اقشار جامعه، توسعه خدمات درمان ناباوری و توجه به معیشت و حقوق پزشکان و پرستاران می‌باشد.

مهم‌ترین بخش وعده دولت سیزدهم واکسیناسیون کرونا است. در حال حاضر با کمبود واکسن، وضعیت واکسیناسیون سالمندان تعریف چندانی ندارد. سالمندان در صف‌های 15 ساعته برای تزریق واکسن منتظر می‌مانند. طبق گفته عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، برخی از این افراد در صف درگیر بیماری کرونا شدند و همچنین فروش واکسن و نوبت توسط سالمندان رواج پیدا کرده است. همچنین برخورد نامناسب نیروی انتظامی با سالمندان در صف واکسیناسیون در چند روز گذشته باعث ناراحتی افکار عمومی شد.

با چنین اوصافی از واکسیناسیون در کشور، رئیسی چگونه قصد بهبود اوضاع تنها یک مورد از وعده‌های خود را دارد. برخی امیدوار به واکسن داخلی هستند؛ اما واکسنی که توسط سازمان جهانی بهداشت تائید نشده است؛ چگونه می‌خواهد با ویروس کرونا مقابله و جان شهروندان ایرانی را نجات دهد؟

سایر وعده‌های رئیسی نیز نیازمند اختصاص هزینه های بیشتر است و در شرایط فعلی کسری بودجه سال 1400 غیر قابل تحقق به نظر می‌رسد.

حل مشکل مسکن جوانان در آستانه ازدواج

رئیسی وعده ساخت 4 میلیون مسکن را داده است و توجه خاصی به مسکن جوانان در آستانه ازدواج کرده است. البته طرح جهش تولید مسکن در مجلس نیز تصویب شده و نیازمند تائید نهایی شورای نگهبان برای تبدیل به قانون و اجرا توسط دولت است. بنابراین رئیس جمهور بعدی در هر صورت مکلف به ساخت مسکن در کشور است. اما سوال اصلی در این رابطه چگونگی اختصاص این مسکن به جوانان در آستانه ازدواج با وجود جمعیت بالای خانواده‌های درگیر مستاجری در کشور است.

بحث اینترنت در دولت سیزدهم

در حالی که طرح مجلس در خصوص فضای مجازی باعث حواشی بسیاری شد و از دستور کار مجلس موقت خارج شد. رئیسی معتقد به رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه و رونق اقتصاد فضای مجازی است. در شرایطی که اپراتورها بسته‌های اینترنتی ارزان را حذف و تعرفه ها را افزایش دادند؛ رئیسی صحبت از اینترنت رایگان می‌کند. این موضوع در صورت تحقق اتفاق جالب و قابل توجهی است.

بحث بعدی در این رابطه رونق اقتصاد فضای مجازی است که نیازمند حذف فیلترها است. با مسدودسازی تلگرام بسیاری از کسب و کارها با شکست مواجه شدند. با این وعده رئیسی حداقل بحث مسدودسازی اینستاگرام دنبال نمی‌شود و خیال افراد فعال در حوزه کسب و کارهای مجازی اندکی آسوده می‌شود.

حل آسیب‌دیدگی عدالت در جامعه

رئیسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی میان مردم آذربایجان شرقی گفته است که هدفی جز اجرای عدالت ندارد و به جز این هدف رغبتی به جایگاه ندارد.

رئیسی پس از پیروزی و به عنوان رئیس قوه قضاییه در این رابطه گفته که اقدامات لازم برای تحقق عدالت صورت گرفته؛ اما کافی نیست. ضمن این که وی بر اجرای عدالت در همه بخش‌ها تاکید دارد؛ به گونه‌ای که این موضوع توسط مردم احساس شود.

عدالت بحث پیچیده و با اهمیتی است که باید منتظر دید گره کور 40 سال عدم تحقق عدالت در کشور چگونه توسط وی رفع می‌شود.

شناخت حقوق همه مردم و دختران و زنان و روستاییان برای حل مشکلاتشان

سمیه رفیعی، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوران رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری به عنوان معاون زنان و امور خانواده ستاد رئیسی منصوب شد. وی با تشریح برنامه‌های این ستاد در حوزه‌های مربوط به زنان شاغل در بخش‌های خصوصی و دولتی، بانوان فعال، زنان سرپرست خانوار و همچنین تفریح و آموزش دختران تأکید کرده است که "دولت مردمی ایران قوی، هرگز به حوزه زنان به چشم یک ظرفیت ابزاری و یا نگاه قیم‌مآبانه نگاه نخواهد کرد. بلکه به دنبال ایجاد ظرفیت و زیرساخت‌های لازم جهت کنشگری و فعالیت هر چه بهتر جامعه‌ی زنان و حل مسائل آنها به واسطه‌ی خود آنها است. در حقیقت این زنان هستند که باید مشکلات خود را حل کنند و دولت تنها می‌تواند تسهیل‌گر امور آنان باشد و به صورت جدی باید از مداخله در امور زنان جلوگیری کند."

بحث زنان توسط رئیسی مورد غفلت واقع نشده است. البته این موضوع با بخشنامه و دستور حل شدنی نیست و ریشه در عرف فرهنگ و مردم دارد. اما حداقل انتظار عدم ایجاد محدودیت‌ها و عدالت در این زمینه است.

به طور معمول در دولت‌های اصولگرا برخی محدودیت‌ها تشدید می‌شود. با مواضعی که آقای رئیسی اتخاذ کرده احتمالا وی از سیاست‌های قبلی در این زمینه پیروی نکند؛ البته 4 سال فرصت برای قضاوت در خصوص عملکرد رئیس جمهور منتخب وجود دارد.

310132