راه‌اندازی سامانه شناسایی کودکان کار در کارگاه‌های زیرزمینی

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازان بهزیستی کشور گفت: در حال تدوین مدل و سامانه‌ای هستیم تا کودکان کار در کارگاه‌های زیرزمینی را از طریق گزارشگری مردمی شناسایی کنیم.
تصویر راه‌اندازی سامانه شناسایی کودکان کار در کارگاه‌های زیرزمینی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود علیگو افزود: شناسایی کودکانی که در کارگاه‌های زیرزمینی به‌کار گرفته شده‌اند، سخت است اما در جامعه، هرکسی به نوبه خود درکارگاه‌ها و برخی اماکن دیگر ممکن است با کودکان کاری مواجه شود که می‌تواند درباره آنان اطلاع‌رسانی کند تا اقدامات حمایتی برای کودکان انجام شود.

وی تاکید کرد: سامانه شناسایی کودکان کار در کارگاه‌های زیرزمینی برای گزارش گیری از مردم و اتصال سامانه به دستگاه‌های مرتبط راه‌اندازی خواهدشد.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازان بهزیستی کشور ابراز امیدواری کرد که این سامانه تا پایان سال آماده شود.

بالاترین میزان کاهش بودجه پیشنهادی کودکان کار و خیابان

وی همچنین اظهار داشت: سال گذشته انتظار داشتیم اعتبار ساماندهی کودکان کار و خیابان رشد زیادی داشته باشد. لایحه بودجه نیز به مجلس شورای اسلامی رفته بود و نزدیک ۱۲۴ میلیارد تومان برای ساماندهی کودکان کار و خیابان در آن مرقوم شده بود.

علیگو تصریح کرد: این درحالیست که اکنون این لایحه در بودجه ۱۴۰۰ مصوب و ارقام آن تبدیل به ۱۴ میلیارد تومان برای کودکان کار و ۲۳ میلیارد تومان برای کودکان خیابان شده که با کاهش وحشتناکی روبرو بوده است.

وی با تاکید براینکه این کاهش بالاترین میزان کاهشی بوده که می‌توانسته در بودجه اتفاق بیفتد، افزود: این اتفاق ناراحت کننده است چون ما برای بودجه، برنامه‌ریزی کرده بودیم. سازمان بهزیستی کشور نسبت به موضوع کودکان کار و خیابان تعهداتی دارد.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازان بهزیستی کشور گفت: موضوع کودکان کار و خیابان و موضوع اعتبارات، ضعیف‌ترین قشر جامعه یعنی کودک را درگیر کرده است. اگر منابع برای ساماندهی کودکان کار و خیابان تامین نشود، منجر به مشکلات قضایی و افزایش خشونت در حوزه آسیب‌های اجتماعی خواهد شد که در آن‌صورت در آینده، کنترل این آسیب‌ها سخت‌تر خواهد بود.

براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۶، ۵۰۰ هزار کودک کار در سطح کشور وجود دارد که به سه دسته کودکان کار کارگاهی، کودکان‌کار در خیابان و کودکان زباله‌گرد تقسیم می‌شوند. در سال گذشته نیز ۷۰۰ کودک کار و خیابان در شهر تهران شناسایی شد که ۸۰ درصد آنها اتباع بیگانه بودند.

منبع: ایرنا

311019