پرسون چالش‌های پیش روی دولت رئیسی را بررسی می‌کند:

گمانه‌زنی درباره سیاست کلان دولت سیزدهم دور از منطق است/ موضع دو پهلوی روس‌‎ها و چینی‌ها، مانیفست سیاسی ایران را نیازمند بازخوانی می‌کند

سیاست بین‌الملل در کشورهایی همانند آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی براساس یک مانیفست خاص و ویژه بنیان نهاده شده است و نباید انتظار داشت که جو بایدن دموکرات، در بحث تقابل با جمهوری اسلامی ایران سیاست های کلی و اصلی خود را نسبت به ترامپ جمهوری‌خواه، تغییر دهد البته شاید در ظاهر شاهد برخی از تغییرات باشیم، تغییراتی که هرگز هدف این کشورها را تغییر نخواهد داد.

تصویر گمانه‌زنی درباره سیاست کلان دولت سیزدهم دور از منطق است/ موضع دو پهلوی روس‌‎ها و چینی‌ها، مانیفست سیاسی ایران را نیازمند بازخوانی می‌کند

سایت خبری پرسون ـ هر رئیس جمهوری که از سوی مردم انتخاب می‌شود تحت تاثیر شرایط داخلی و خارجی یک‌سری مشکلات، امیتازات، فرصت و تهدیدها را در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیش‌رو خواهد داشت.

دولت سیزدهم رئیسی نیز بی‌شک از این قائده مستثنی نخواهد بود و در ماه‌ها و سال‌های پیش رو به عینه این فرصت‌ها و تهدیدات به نوعی در ساختار دولت جدید خود را نشان خواهد داد.

یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین مسایل این است که با وجود نظرات بسیاری از صاحبان فکر و اندیشه هنوز نمی‌توان به صورت قاطع آینده سیاسی دولت سیزدهم را پیش‌بینی کرد زیرا تغییرات و دسته بند‌های سیاسی در جهان به ویژه در خاورمیانه به حدی سریع، پیچیده و تابع شرایط شده است که برنامه‌ریزی در حوزه سیاست برای یک دوره بلندمدت و حتی میان ‌مدت هرگز جوابگوی حفظ منافع و مصالح کشور نخواهد بود.

سید رئوف محمودی، کارشناس مسایل سیاسی و مدرس دانشگاه در این باره به خبرنگار پرسون گفت: پیچیدگی دیپلماسی، چرخش‌های ناگهانی سیاست در نزد سیاستمداران و ده‌ها عامل دیگر باعث شده است که حتی گمانه‌زنی برای آینده سیاسی دولت سیزدهم در هاله‌ای از ابهام بماند.

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: برای نمونه افغانستانی که به یک آرامش نسبتی در حوزه امنیت رسیده‌ بود، به یکباره و در کمتر از چند هفته به یک کشور آشوب زده تبدیل شده است و اکنون بخش اعظمی از این کشور به دست گروه خودمختار طالبان اشغال شده است که این تغییر وضعیت در کشور افغانستان بر بسیاری از معادلات سیاسی و روابط دیپلماتیک تاثیر خود را خواهد گذاشت و با وجود همسایگی ایران با کشور افغانستان بیشترین تاثیرات از این تحولات سیاسی در افغانستان متوجه ایران خواهد شد، بنابراین هرگونه گمانه‌زنی و تعریف خط مشی سیاسی برای دولت رئیسی به دور از منطق سیاست بین الملل است.

محمودی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در بُعد کلان‌تر نیز عملا شاهد تحولاتی سیاسی در جهان هستیم که می‌توان آن را به «تحولات حاد» تعبیر کرد، سیاست «بالانسی» آمریکایی‌ها در قبال مسایل خاورمیانه، فلسطین و حتی جهان عملا زبان اهالی سیاست را الکن نموده است، بنابراین هرگونه گمانه‌زنی در بحث چالش‌های سیاسی پیش روی دولت سیزدهم غیرممکن است.

با روی کار آمدن دولت رئیسی که از طیف اصولگرایان می‌باشد بی‌شک سیاست کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه نیز هماهنگ با هم خواهد بود. در سیاست دولت سیزدهم شاهد برخی از اصلاحات و تغییرات خواهیم بود که این تغییرات و تحولات نیز به نوعی به شرایط روز خود گره خواهد خورد.

سارا معین؛ کارشناس مسایل خاورمیانه و محقق نیز در گفتگو با خبرنگار پرسون در جواب چالش‌های سیاسی پیش‌روی دولت رئیسی در آینده، اظهار داشت: با نگاهی به پرونده سیاسی، نظامی و... منطقه خاورمیانه می‌توان پاسخ این پرسش را بگیریم، سیاست‌های دو پهلوی بسیاری از کشورها که حول منافع و مصالح ملی و منطقه‌ای آنها می‌چرخد بی‌شک دولت سیزدهم را مجبور به تغییر برخی از سیاست‌های کلان خواهد کرد.

معین ادامه داد: تنفیذ قدرت از ترامپ جهموری‌خواه به بایدن دموکرات بسیاری از مسایل منطقه‌ای و جهانی را که ایران نیز بخشی از آن می‌باشد با ابهامات زیادی روبرو کرده است، ولی ناگفته نماند که سیاست آمریکایی‌ها چه در دوران حکمرانی جمهوری‌خواهان و چه دموکرات‌ها در قبال کشورهایی همانند ایران، سوریه و... ثابت و غیرقابل تغییر است، زیرا تعریف سیاست بین‌الملل در کشورهایی همانند آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی براساس یک مانیفست خاص و ویژه بنیان نهاده شده است و نباید انتظار داشت که جو بایدن دموکرات در بحث تقابل با جمهوری اسلامی ایران سیاست های کلی و اصلی خود را نسبت به ترامپ جمهوری‌خواه تغییر دهد البته شاید در ظاهر شاهد برخی از تغییرات باشیم، تغییراتی که هرگز هدف این کشورها را تغییر نخواهد داد.

این کارشناس مسایل خاورمیانه با اشاره به اینکه روی کار آمدن دولت رئیسی برای بسیاری از کشورهای منطقه بازخوردهای متفاوتی را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت رئیسی که از طیف اصولگرایان می‌باشد بی‌شک سیاست کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه نیز هماهنگ با هم خواهد بود. در سیاست دولت سیزدهم شاهد برخی از اصلاحات و تغییرات خواهیم بود که این تغییرات و تحولات نیز به نوعی به شرایط روز خود گره خواهد خورد.

معین با اشاره به اینکه سیاست مبهم، دو پهلو و گاه منفعت طلبانه روس‌ها و چینی‌ها در قبال ایران می‌تواند آینده سیاسی دولت سیزدهم را با چالش روبرو کند، گفت: در ماههای اخیر برخی از سیاست‌های منفعلانه و دو پلوی دو دولت چین و روسیه در قبال ایران و حتی موضع منفعلانه این دو کشور باعث شده است که هیچ چیزی در بحث سیاست کلان در دولت سیزدهم قابل پیش‌بینی نباشد.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: مسئله دیگری که نباید فراموش کنیم این است که امروز مقوله سیاست و اقتصاد به گونه‌ای خاص به هم گره خورده است، یعنی اقتصاد پویا، سیاست را از انفعال خارج می‌کند و بالعکس. در هر صورت باید گفت که سیاست و اقتصاد به موازات هم بر قدرت چانه زنی ایرانی‌ها در دولت آینده تاثیرات بسیار بزرگی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: بنابراین تحریم‌هایی که اکنون بر ایران اعمال شده است و یحتمل تا مدت زمان طولانی پایدار خواهند بود، به صورت مستقیم بر سیاست دولت سیزدهم در قبال کشورهای منطقه و جهان تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس مسایل خاورمیانه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تبیین و تدوین یک منشور برای سیاست دولت سیزدهم از هم‌ اکنون امری غیرکارشناسانه است با این حال همه امیدواریم که دولت سیزدهم در بحث سیاست کلان نظام، نگاهی واقع‌گرایانه داشته باشد.

با توجه به نظرات و گفته‌های این کارشناسان مسایل سیاسی در بحث چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم، باید گفت که بسیاری از سخنان و تعاریفی که در بحث نحوه مدیریت سیاسی دولت رئیسی در این برهه زمانی بیان می‌شود کاری از روی ناآگاهی است و نمونه عینی آن را می‌توان تغییرات سیاسی بسیار سریع در کشور افغانستان دانست.

گزارش: آیین مهر ـ استان کردستان

309366