سرپرست زندان‌های استان‌های زنجان:

افزون بر 70 درصد زندانیان واجد شرایط صاحب شغل شدند

مدیرکل امور تربیتی و زندان‌های استان زنجان از اعطای فرصت شغلی به بیش از ۷۲ درصد زندانیان واجد شرایط اشتغال طی سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.
تصویر افزون بر 70 درصد زندانیان واجد شرایط صاحب شغل شدند

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، حجت الاسلام و المسلمین بنیادی در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: میزان اشتغال زندانیان واجد شرایط در ۲۰ روز گذشته ۵۹ درصد بوده است اما اکنون این شاخص به ۷۲ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اشتغال زندانیان برای آنها و خانواده‌های آنها بسیار حائز اهمیت است، افزود: داشتن شغل هم به زندانی فرصتی برای کسب درامد می‌دهد و هم بخشی از درآمد ایجاد شده توسط آنها به خانواده‌هایشان داده می‌شود.

سرپرست زندان‌های استان‌های زنجان با بیان این که حرفه‌آموزی زندانیان در درون زندان در کنار اشتغال آنها بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: نخست حرفه‌آموزی در درون زندان‌ها صورت می‌گیرد پس از آن به زندانیان آموزش داده شده در کارگاه‌های درون زندان یا بیرون از آن فرصت‌های شغلی اعطا می‌شود.

حجت الاسلام بنیادی با اشاره به اینکه طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۷۴۵ نفر زندانی در ۲۶ رشته آموزشی مختلف ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: رشته‌های آموزشی فوق شامل کشاورزی، دامپروری، پرورش گل، پرورش ماهی، تولید ژل، پیوند درختان باغی، سیم کشی، عیب‌یابی خودرو، جوشکاری، کفاشی، نانوایی، قالی بافی، گلیم بافی و قلم‌زنی روی مس و غیره بوده است.

وی اقدامات فرهنگی را بسیار موثر در امور تربیتی زندان‌ها خواند و گفت: اقدامات فرهنگی از بازگشت مجدد زندانیان به زندان‌ها به میزان قابل توجهی می‌کاهد چراکه بررسی ها نشان می‌دهد زندانیانی که در برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی شرکت می‌کنند درصد بازگشت مجدد آنها به زندان‌ها بسیار کمتر می‌شود.

سرپرست زندان‌های استان‌های زنجان به مبحث اصلاح و تربیت در زندان‌ها اشاره و تصریح کرد: قرآن و نماز جماعت به تنهایی نمی‌تواند زندانی را اصلاح کند لذا اصلاح و تربیت یک فرایند و چرخه دارد و زمانی که زندانی در زندان پذیرش می‌شود از نظر شخصیتی، بیماریابی و استعدادیابی بررسی می‌شود پس از آن وارد چرخه اصلاح و تربیت و آموزشی می‌شود.

حجت الاسلام بنیادی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۲ نفر زندانی در چرخه آموزشی ما مشغول به تحصیل هستند افزود: از این ۴۲ نفر، ۸ نفر در مقطع راهنمایی، ۲۲ زندانی در مقطع دبیرستان و ۶ نفر از آنها در مقاطع دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

وی با تاکید بر ادامه اعمال مباحث آموزش‌های روانشناختی و روان درمانی در زندان‌های استان زنجان یادآور شد: عمومی‌ترین بیماری روانی در میان زندانیان بیماری افسردگی یا همان سرماخوردگی روانی است.

سرپرست زندان‌های استان‌های زنجان با بیان اینکه زندانیان با همکاری فنی حرفه‌ای در رشته‌های مختلفی که عنوان شد تحت آموزش قرار می‌گیرد و پس از آن به آنها مدرک فنی‌حرفه‌ای بدون آرم سازمان زندان‌ها اعطا می‌شود، افزود: تلاش می‌شود تا رشته‌های زودبازده، کم هزینه که امکان انجام آنها در فضای خانه نیز برای زندانیان مهیا است به آنها آموزش داده شود.

حجت الاسلام بنیادی با بیان اینکه استان زنجان از جمله استان‌هایی است که از نظر آمار جرایم چندان بالا نیست، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا از یک سو به خوبی عمل کرده است تا ورودی به زندان‌ها را کاهش دهد. از سوی دیگر بافت مذهبی استان و تدین حاکم در آن منجر به کاهش جمعیت کیفری زندان‌های این استان شده است.

وی با اشاره به اینکه در این استان آمار تعداد خواهران در حبس بسیار پایین است، اعلام کرد: تعداد زنان در حبس این استان کمتر از 50 زندانی است نیز زندان‌های زنجان خالی از بانوان زیر 18 سال است.

سرپرست زندان‌های استان‌های زنجان به موضوع انتقال زندان به خارج از شهر اشاره و تاکید کرد: یک از اولویت امور زندان‌ها طی امسال پیگیری جدی موضوع فوق است.

حجت الاسلام بنیادی به نبود زندانی سیاسی و امنیتی همچنین نبود زندانی مهریه در زندان‌های استان زنجان اشاره کرد و گفت: حدود 600 زندانی در برنامه حفظ قرآن هستند که 300 نفر از آنها موفق به حفظ جز سی قرآن کریم شده اند و 6 نفر نیز حافظ کل قرآن شده‌اند.
فاطمه شمشیرگر _استان زنجان

308760