فرزانی در گفت‌ و‌گو با پرسون؛

حذف دامنه نوسان به نفع سهامداران خرد نیست

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اثرات حذف دامنه نوسان باعث خروج بازار از رکود و منجر به رونق جریان نقدینگی می‌شود؛ اما سهامداران خرد و کم اطلاع را در معرض تهدید و ضرر قرار می‌دهد.
تصویر حذف دامنه نوسان به نفع سهامداران خرد نیست

خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت‌ و‌گویی با حجت‌الله فرزانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص خبر رئیس سازمان بورس مبنی بر حذف دامنه نوسان داشته که به شرح ذیل است.

فرزانی بیان کرد: کارایی بازار، سیاست‌گذاری، رانت اطلاعاتی برای برخی افراد، تعداد زیاد بازیگران، تحلیلگران و مشاوران بازار سرمایه در تعریف و یا حذف دامنه نوسان اثرگذار است.

وی افزود: در بسیاری از بورس‌های دنیا شاهد اعمال دامنه نوسان هستیم و در برخی کشورها نیز دیگر وجود ندارد. در شرایط فعلی آیا سازمان بورس به این نتیجه رسیده که حجم اطلاعات به صورت سیال وجود دارد و اخبار در لحظه تأثیر مثبت و یا منفی خود را بر بازار گذاشته و سهامدار عمده که مراقبت بحث انتشار اطلاعات را دارد؛ هدفی سودجویانه و سوداگری از سهام‌اش ندارد؟ در واقع آیا شرایط برای حذف دامنه نوسان فراهم است؟

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به لحاظ کارشناسی حذف دامنه نوسان در مقایسه با بازارهای پیشرفته دنیا خوب است و اخبار در لحظه بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد؛ اما در شرایط فعلی کشور به دلیل این که فرهنگ عمده سهامداری شکل نگرفته، جریان اطلاعات سیال نیست و برخی افراد به آسانی از رانت‌های اطلاعاتی بهره گرفته و یا در شبکه‌های مجازی به صورت هماهنگ فضاسازی می‌کنند؛ انتقال ثروت به آسانی رخ می‌دهد.

فرزانی تصریح کرد: انتقال ثروت به این معنا که یک سهم خاص را به عده‌ای واگذار کرده، سپس برای ریزش آن سهم اخبار منفی منتشر و مجدد همان را در قیمت پایین جمع می‌کنند. با تکرار مجدد این فرآیند، عده‌ای محدود که با هم هماهنگ‌اند، ثروتمند شده و سهامداران خرد و کم اطلاع متضرر و در واقع مردم قربانی می‌شوند.

وی بیان کرد: حذف کلی دامنه نوسان، شاید صحیح نباشد؛ زیرا ساختارهای نظارتی قدیمی و جریان‌های اطلاعاتی شفاف و قوی نیست. ضمن این که پاسخگویی سهامداران و مدیران شرکت‌ها مبهم و چالش‌برانگیز است. به عنوان عضو بازار، شاهد کشف سوء‌استفاده‌های مختلف هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به کمبودهای موجود، حذف دامنه نوسان درشرایط فعلی و اثرگذاری آن باعث می‌شود؛ کسانی که به دلیل نیاز به نقدینگی در صف فروش سهام هستند؛ کمتر از ارزش واقعی، سهام خود را بفروشند و عده‌ای نیز با سودجویی این سهام‌ها را در قیمت پایین خریداری کنند.

فرزانی تصریح کرد: اگر چه حذف دامنه نوسان باعث خروج بازار از رکود و منجر به رونق جریان نقدینگی می‌شود؛ اما سهامداران خرد و کم اطلاع را در معرض ضرر قرار می‌دهد. مردم عادی به واسطه تبلیغات از سال گذشته در این بازار گرفتار و راه فراری ندارند؛ حذف دامنه نوسان نیز باعث انتقال منابع مالی و ثروت به عده‌ای محدود از افراد جامعه و فعالان بازار می‌شود.

322307