نماینده مردم زنجان و طارم خبر داد:

تکمیل سدهای نیمه کاره؛ حلال مشکلات آب

نماینده مردم زنجان و طارم گفت: نکمیل سدهای نیمه کاره؛ حلال قسمتی از مشکلات آب زنجان است.
تصویر تکمیل سدهای نیمه کاره؛ حلال مشکلات آب

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، مصطفی طاهری ضمن تشکر و قدردانی از حضور گسترده مردم در انتخابات اظهار داشت: علی‌رغم اینکه دولت فعلی کمبود‌های اساسی را در کشور ایجاد کرده بود و مردم از وضعیت موجود گله‌مند هستند و اعتماد سیاسی خود را از دست داده‌اند اما خوشبختانه با امید به آینده‌ای روشن‌ در انتخابات حضور یافتند.

وی افزود: حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای نشان داد که بین عزت ملی و آرا کشور رابطه وجود دارد و خود مردم متوجه آن هستند و با شور و اشتیاق در این امر خطیر شرکت کردند و نشان دادند که قهر با صندوق‌های رای هرگز انجام نمی‌گیرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه افرادی از داخل و خارج کشور سعی داشتند تا مردم را از انتخابات منصرف کنند، گفت: اما مردم به دعوت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لبیک گفتند و گوش به فرمان ایشان برای انجام وظیفه ملی در انتخابات حاضر شدند.

وی با بیان اینکه به لطف خداوند از سال گذشته مجلس انقلابی شکل گرفت و در همین مدت یک سال اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت گفت: طرح‌ها و بستر‌هایی ایجاد شده که با کمک دولت جهادی و حزب‌اللهی اموری که نیاز به تقویت دارد توسعه خواهد یافت و به نتیجه موثر خواهد رسید.

طاهری در بخشی دیگر با اشاره به اینکه استان زنجان به لحاظ بهره‌مندی از آب عقب‌ماندگی‌های جدی دارد، تصریح کرد: اگر کلیه سد‌های موجود که نیمه تکمیل هستند به بهره‌برداری برسند می‌توانند تا حدودی نیاز آبی استان را تأمین کنند اما با این وجود باز هم کمبود وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهرستان طارم هم‌اکنون به لحاظ آب شرب و صنعت حدود 5 میلیون متر مکعب کمبود دارد، خاطر‌نشان کرد: با وجود 32 هزار هکتار اراضی آبی در این شهرستان کشاورزی نیز با چالش دسترسی با آب مواجه شده است چرا که به میزان 30 میلیون متر مکعب با کمبود آب مواجه است و امسال شرایط بحرانی‌تر است چون میانگین بارندگی نسبت به بلند مدت بیش از 30 درصد و نسبت به سال قبل بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اقداماتی که در راستای آزاد‌سازی آب از سد آیدوغموش برای آبیاری شالیزار‌ها و باغات زیتون طارم انجام گرفته، گفت: هر ساله 15 مرداد قزل‌اوزن خشک می‌شد و 25 میلیون‌متر مکعب آب از سد مذکور به استان تامین می‌شد اما امسال با شرایط کم‌بارشی از دو ماه قبل‌تر این آب خریداری شده است.

وی با بیان اینکه آب سد آیدوغموش نمی‌تواند منبع پایداری برای تأمین آب در طارم باشد، خاطر‌نشان کرد: در پایین‌دست این دست صنایعی در حال شکل‌گیری است که اگر به بهره‌برداری برسد دیگر امکان خرید آب از آن برای استان میسر نخواهد بود، بنابراین باید به فکر اساسی برای آب بود.

طاهری با بیان اینکه استاندار پیشین زنجان در جلسات تخصیص آب استان‌ها که در سال‌های گذشته انجام گرفته حضور نیافته است و آب تخصیصی برای استان زنجان کم شده و شرایط کم‌آبی شهرستان طارم نیز بیشتر به دلیل همین کم‌کاری وی است، گفت: نخست اینکه استاندار پیشین زنجان باید پاسخگو باشد. از سوی دیگر بیشترین سطح رودخانه قزل‌اوزن در زنجان قرار دارد و باید حجم بالای آب در این استان استفاده شود اما متأسفانه به دلیل تخصیص کم آب، بارش‌های رخ داده در زنجان با ورود به این رودخانه از استان خارج شده و گیلان از آن استفاده لازم را می‌برد.

وی با بیان اینکه در طارم 16 رودخانه فصلی با آب پر کیفیت وجود دارد که می‌تواند 30 میلیون متر ‌مکعب آب را برای شهرستان تأمین کند، عنوان کرد: این سد‌های معیشتی می‌توانند مشکلات این شهرستان را حل نمایند اما به دلیل کم‌کاری‌های انجام شده اقدام خاصی در این ارتباط نیز انجام نگرفته است.

منبع: تسنیم

307279