۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل سد دالکی دشتستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر پیشرفت فیزیکی سد دالکی را ۴۲ درصد دانست و گفت: برای رسیدن سد دالکی به مرحله آبگیری به 830 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
تصویر ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل سد دالکی دشتستان

به گزارش سایت خبری پرسون،علی محمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تراز آب زیرزمینی در تمامی آبخوان‌های استان را کاهشی دانست و اظهار داشت: این کاهش تراز، از کمتر از 100 سانتیمتر تا بیش از 2 هزار سانتیمتر در طول دوره آماری متفاوت است.

وی وضعیت بحرانی آبخوان‌های دشتستان را برشمرد و گفت: وضعیت آبخوان‌های دشتستان شامل طلحه، فاریاب و تنگ‌ارم با افت سطح آب بین 10 تا 16 متر و آبخوان بوشکان با افت بیش از 22 متر نسبت به سایر آبخوان‌ها بحرانی‌تر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اجرا طرح‌های تعادل بخشی، آبخیزداری و آبخوان‌داری و استفاده حداکثری از سیلاب‌ها و مدیریت برداشت از منابع زیرزمینی و ارتقا راندمان و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را ضروری دانست.

محمدی با بیان اینکه در استان بوشهر یک سد مخزنی بزرگ در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است تصریح کرد: عملیات اجرایی این سد تحت عنوان شهید رئیس علی دلواری در اوایل دهه 70 آغاز و در سال 1386 افتتاح شد.

وی اهداف سد شهید رئیس علی دلواری را تأمین آب مطمئن برای 7 هزار و 700 هکتار نخیلات دشتستان و 19 هزار و 500 هکتار زراعت شبکه آبیاری و اهداف زیست محیطی دانست و بیان کرد: بخشی از اهداف توسعه‌ای پایاب سد رئیس علی دلواری در ساحل چپ و راست رودخانه شاپور به سبب عدم تأمین آب مطمئن متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به آغاز ساخت 5 سد دالکی، دشت پلنگ، باغان، خاییز، باهوش و تنگ‌ارم خاطر نشان کرد: سد دالکی با حجم مخزن 695 میلیون مترمکعب حجم آب تنظیمی آن 510 میلیون مترمکعب است.

محمدی سد دالکی را خاکی با هسته آسفالت در منطقه دشتستان اعلام کرد و افزود: میزان سرمایه‌گذاری سد دالکی یک‌هزار و 700 میلیارد تومان است که تاکنون 300 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی اعتبار مورد نیاز سد دالکی در شرایط کنونی را یک‌هزار و 600 میلیارد تومان دانست و اضافه کرد: بخشی از اعتبارات سد دالکی از محل فاینانس داخلی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه پیشرفت سد دالکی 42 درصد است افزود: در دور اول سفر رئیس جمهور به بوشهر 360 میلیارد تومان برای این سد مصوب شد که در مدت سه سال تخصیص می‌یابد.

محمدی تخصیص سالانه 120 میلیارد تومان برای تزریق در سد دالکی از مصوبات سفر رئیس جمهور را یادآور شد و گفت: سال گذشته 80 میلیارد تومان و امسال 70 میلیارد تومان برای سد دالکی تخصیص یافته است و بخشی دیگر هم از محل تهاتر نفت پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر پیشنهادات تهاتر نفت و ماده 56 محقق شود نگرانی تأمین اعتبار سد دالکی برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: با تزریق به موقع اعتبار پیش‌بینی می‌شود سد دالکی اواخر سال 1402 تا اوایل سال 1403 تکمیل و افتتاح شود.

محمدی افزود: برای رسیدن سد دالکی به مرحله آبگیری به 830 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

منبع:تسنیم

456861