فرماندار هشترود:

دستگاه‌های اجرایی به تعهداتشان برای تکمیل طرح پایاب سد سهند عمل کنند

فرماندار هشترود با اشاره به اینکه طولانی شدن زمان اجرای طرح پایان سد سهند موجب تحمیل هزینه‌های اضافه به آن شده، گفت: دستگاه‌های اجرایی به تعهداتشان برای تکمیل این طرح عمل کنند.
تصویر دستگاه‌های اجرایی به تعهداتشان برای تکمیل طرح پایاب سد سهند عمل کنند

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان شرقی، امین امینیان روز یکشنبه در جلسه راهبری سد سهند اظهار داشت: متاسفانه به تعهدهایی که دستگاه‌ها برای تکمیل این طرح داشتند، به خوبی عمل نشده و با وجود پیگیری‌ها، نتیجه قطعی برای تخصیص اعتبارات ماده تبصره ۱۹ اعلام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بروکراسی موجب طولانی شدن اجرای این پروژه شده، بیان کرد: جهاد کشاورزی باید در پرداخت مطالبه‌های پیمانکار جدی‌تر عمل کند و وی به تکمیل فاز یک شبکه پایاب موظف شود.

امینیان مدیریت ضعیف پروژه را یکی دیگر از عوامل تاخیر در اجرای طرح عنوان کرد و افزود: نهایتا اگر ظرف یک هفته آینده قرارداد بانکی با بهره‌برداران باقیمانده منعقد نشود، شبکه در این اراضی جمع خواهد شد.

وی افزود: باقیمانده مبلغ قرارداد شرکت پمپ ایران نیز تا یک هفته آینده باید پرداخت شده و پمپ و الکتروموتورها به محل طرح منتقل شود.

پیش از این قرار بود مجری اجرای فاز یک پایاب سد بهار امسال تمام اراضی فاز یک به مساحت ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار را زیر کشت ببرد و بهره‌برداری از این فاز به افزایش ۱۵۰ هزار تنی محصولات کشاورزی و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه منجر شود.

پایاب سد سهند دارای پنج فاز اجرایی بوده که فقط فاز یک آن کار شده و مابقی فازها هنوز شروع نشده است.

سد خاکی سهند هشترود با حجم مفید ۱۳۵ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه قرانقو از سرشاخه‌های رودخانه «قزل اوزن» و در ۱۳۰ کیلومتری تبریز و ۳۵ کیلومتری هشترود با اهداف تأمین آب شرب و صنعت منطقه، کنترل سیلاب و توسعه کشاورزی احداث شده و از سال ۱۳۸۵ در حال بهره‌برداری است.

اراضی طرح و توسعه شبکه پایاب سد سهند هشترود در قالب پنج واحد عمرانی به وسعت هفت هزار و ۵۰۰ هکتار در دو طرف جاده هشترود - مراغه و در مجاورت رودخانه قرانقو واقع است.

منبع: ایرنا

287633