چه کسانی واجد شرایط رأی دهی هستند؟

کم‌تر از دوازده ساعت به برگزاری سیزدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری، مانده است. این انتخابات نیز همچون انتخابات دوره‌های قبل، دارای حواشی زیادی است. از وعده‌های عجیب برخی نماینده‌ها گرفته تا مناظرات بحث برانگیز نامزدان.

تصویر چه کسانی واجد شرایط رأی دهی هستند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، خارج از پرداختن به حواشی ایجاد شده نامزدان برای پیروزی در کارزار انتخابات، یکی از مسائل روز جامعه، بررسی افراد واجد شرایط رأی دهی می‌باشد. حدود ۸۰ میلیون نفر در سراسر ایران، زندگی می‌کنند. این افراد به دو دسته‌ واجد شرایط و غیر واجد شرایط تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته‌ واجدین شرایط نیز به بخش‌های کوچک تری قابل تقسیم هستند. علت وجود این تقسیم‌بندی‌ها، مدیریت بهتر و کارآمدتر در روز انتخابات (۲۸ خرداد)، است.

چه کسانی واجد شرایط رأی دهی هستند؟

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در بیستم اردیبهشت ماه سال جاری، اعلام کرد حدود ۵۹ میلیون نفر ایرانی واجد شرایط رای دهی می‌باشند. از این تعداد بیش از یک میلیون نفر، رأی اولی در لیست واجدین شرایط وجود دارد. رأی اولی‌های امسال، متولدین ۲۸ خرداد ماه ۱۳۸۲ به قبل را شامل می‌شود که امید است با حضور خود، این دور از انتخابات را پرشورتر از قبل رقم بزنند.

واجدین شرایط در بخش‌های عشایر، روستاییان، شهرنشینان، ایرانیان مقیم خارج از کشور، اقلیت‌های دینی و مذهبی و... با رأی‌هایی که به صندوق می‌اندازند، آینده‌ کشور را تعیین می‌کنند. زندانیان هم از اقشاری هستند که حضور آنان در انتخابات، جای تردید دارد.

آیا زندانیان حق رأی دارند؟

حسن نوروزی نائب رئیس کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سؤالی در همین مورد گفت: زندانیان مرتکب به انواع جرائم، حق رأی در انواع انتخابات را دارند. این قشر از جامعه، انسان و عالم هستند؛ به این ترتیب دارای حقوق انسانی و شهروندی هستند.

نوروزی در بخش دیگر از مصاحبه خود به حقوق زندانیان ایرانی خارج از کشور پرداخت و گفت: حق رأی این دسته از زندانیان، به قوانین موجود در ایران وابسته است؛ بنابراین زندانیان سیاسی خارج از ایران نیز می‌توانند در انتخابات سهیم باشند. لازم به ذکر است این امکان به شرطی ضمانت اجرایی دارد که ایران با کشور‌های دیگر قرارداد و مبادله‌ حقوقی داشته باشد. اگر چنین مبادله‌ای میان ایران و دیگر کشور‌ها وجود نداشته باشد، این حق رأی از زندانیان سلب می‌شود.

هیچ تفاوتی بین زندانیان نیست و هر زندانی در اختیار سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به شرط داشتن شناسنامه می تواند رای بدهد.

حق رأی زندانیان در دیگر کشور‌ها

به طور کلی در یک سوم از کشور‌های جهان، زندانیان حق رأی دارند که ایران نیز در این دسته بندی قرار دارد. یک سوم کشور‌های دیگر نیز این امتیاز را از زندانیان خود سلب کرده‌اند. باقی مانده این تقسیم بندی هم به برخی از مجرمان اجازه حضور در پای صندوق رأی را نمی‌دهند.

حق رأی زندانیان دیگر کشورها، از قوانین موجود در آن کشور پیروی می‌کند. در ایالات متحده آمریکا، انگلستان، زندانیان حق رأی ندارند. در فرانسه نیز یکی از بالاترین محکومیت‌های مجرمان، سلب حق رأی از ایشان می‌باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

306387