کشف منطقه بدون اکسیژن دریای عرب

منطقه مرده یا بدون اکسیژن بسیار وسیعی در دریای عرب کشف شده است که بزرگترین نمونه از این مناطق در سرتاسر جهان به شمار می رود.
تصویر کشف منطقه بدون اکسیژن دریای عرب

به گزارش سایت خبری پرسون، مناطق مرده، مناطق بدون اکسیژن یا بسیار کم اکسیژن از اقیانوس هستند که موجودات زنده بسیار محدودی توانایی بقا در آن را دارند. این مناطق در اعماق 200 تا 800 متری اقیانوس ایجاد می‌شوند، جایی که هجوم مواد مغذی شیمیایی باعث افزایش رشد جلبک ها می شوند و این افزایش رشد باعث افزایش جذب اکسیژن آب خواهد شد.

این منطقه بدون اکسیژن وسیع اولین بار چند دهه پیش در خلیج عمان کشف شد اما آخرین بار در دهه 1990 مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. اکنون محققان باری دیگر این منطقه را مورد بررسی قرار داده و دریافته اند منطقه مرده با سرعتی بالاتر از حد انتظار در حال وسیعتر شدن است و نگرانی های جدی را برای ماهیگیران محلی و اکوسیستم منطقه ایجاد کرده است.

به گفته محققان این منطقه از اقیانوس در حال خفگی است، همه موجودات زنده،‌ از ماهی ها گرفته تا گیاهان دریایی برای بقا به اکسیژن نیاز دارند پس نمی توانند در این منطقه زندگی کنند.

خلیج عمان که وسعتی برابر 181 هزار کیلومتر مربع دارد، دریای عرب را به خلیج فارس متصل می کند و به دلیل ناپایداری های سیاسی و خطر راهزنان دریایی در منطقه دسترسی به این مکان برای محققان دشوار شده بود. اما اکنون یک جفت زیردریایی روباتیک به نام گلایدرهای دریایی به دانشمندان امکان دادند این منطقه را از راه دور بررسی کنند. این تجهیزات اکتشافی خودکار کوچک و سبک وزن هستند و اگر چه انرژی بسیار کمی مصرف می کنند، می توانند هزاران کیلومتر را پیموده و در عمق هزار متری به تحقیق بپردازند.

این دو کاوشگر برای هشت ماه به بررسی اعماق خلیج عمان پرداخته و میزان اکسیژن موجود در آب را ثبت کردند و داده‌های خود را از طریق ماهواره ارسال کردند. محققان سپس از مدل های رایانه ای برای تصویرسازی جریان های اقیانوسی و اکسیژنی که در این منطقه در گردش است استفاده کردند و دریافتند مناطق کم اکسیژن رشدی غیرمنتظره داشته اند.

دریای عرب زیستگاه گونه های متعددی از ماهی ها است که در میان آنها گونه هایی که با شرایط کم اکسیژنی تطبیق یافته اند نیز به چشم می خورد. اما تحقیقات جدید نشان می دهند میزان کمبود اکسیژن در خلیج عمان وخیم تر از حد تصور است و این وضعیت نه تنها برای موجودات دریایی،‌ بلکه برای انسان ها نیز عواقبی جبران ناپذیر خواهد داشت.

306222