توقف صدور دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت از اول تیرماه در اردبیل

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل گفت: با توسعه گام‌به‌گام نسخه‌نویسی الکترونیکی از اول تیر ماه امسال دیگر هیچ دفترچه کاغذی برای بیمه‌شدگان زیر پوشش این مجموعه در این استان صادر نمی‌شود.
تصویر توقف صدور دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت از اول تیرماه در اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، سید وحید سیدخلیل‌اللهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: حذف تدریجی دفترچه کاغذی بیمه سلامت با هدف استقرار دولت الکترونیک و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی از اول اردیبهشت ماه امسال در استان اردبیل آغاز شده است.

وی اظهار کرد: بر این اساس حذف دفترچه بیمه سلامت در صندوق بیمه سلامت همگانی از ابتدای اردیبهشت کلید خورد ، از ابتدای خرداد هم نوبت به صندوق روستائیان رسید و از ابتدای تیر ماه هم سایر صندوق‌ها از جمله اقشار و کارمندی مشمول این طرح می‌شوند که به معنای صفر شدن چاپ دفترچه کاغذی بیمه سلامت در استان اردبیل است.

وی با بیان اینکه اردبیل از استان‌های موفق کشور در اجرای طرح الکترونیکی شدن و حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت است، اضافه کرد: از نیمه دوم سال جاری باید تمامی بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، مراکز آزمایشگاهی، سونوگرافی و مراکز درمانی خصوصی و دولتی فقط نسخ الکترونیکی صادر کنند چرا که بیمه سلامت نسخ کاغذی صادر شده را پذیرش نمی‌کند و هزینه ای بابت آن پرداخت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد نسخ در این استان توسط پزشکان دارای مطب خصوصی به صورت الکترونیکی صادر می‌شود، ادامه داد: فقط سه درصد از پزشکان استان تاکنون به عللی این طرح را اجرا نکرده‌اند.

او بیان کرد: برای تشویق مراکز و موسسات درمانی و پزشکان برای استفاده از سامانه نسخه‌پیچی الکترونیکی و برخط، بیمه سلامت استان بسته‌های تشویقی در نظر گرفته که در اولویت قرار دادن پرداخت مطالبات طرف‌های قرارداد از جمله آنها است.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف موردنظر در طرح نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی آموزش‌های لازم به متولیان مراکز و موسسات درمانی و پزشکان در استان داده شده به طوری که در یک سال گذشته ۶۰ کارگاه آموزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه برگزار شده است.

خلیل اللهی با اشاره به اینکه ۲۴ شرکت بیمه در حوزه بیمه تکمیلی در استان اردبیل فعال است، افزود: تلاش می شود برخی کمبودها و مشکلات این حوزه به زودی حل شود.

خدمات درمانی با کارت ملی ارائه می‌شود

مدیرکل بیمه سلامت گفت: با حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت، خدمات درمانی و پزشکی در تمامی مراکز درمانی خصوصی و دولتی در استان اردبیل بدون نیاز به دفترچه فقط با ارائه کارت ملی به بیمه شدگان ارائه می‌شود.

وی افزود: با مراجعه بیمار به مراکز درمانی و ارائه کد ملی و دریافت خدمات از سوی پزشک، کد پیگیری به تلفن همراه سرپرست خانوار جهت دریافت دارو از داروخانه ها و یا انجام آزمایش در آزمایشگاه‌ها ارسال میشود.

خلیل اللهی با بیان اینکه سامانه ای در خصوص ثبت و پیگیری بیمه شدگان طراحی شده که تمامی درخواست ها را برای رسیدگی به بیمه سلامت ارسال می‌کند، اظهار کرد: تمامی بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶* از اعتبار داشتن دفترچه بیمه خود اطمینان پیدا کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل بیان کرد: همچنین تمامی بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت می توانند برای مشاهده سوابق خدمات پزشکی و درمانی تجویزی خود به آدرس اینترنتی https://eservices.ihio.gov.ir/esc مراجعه کنند.

۶۲ درصد جمعیت استان اردبیل زیرپوشش بیمه سلامت هستند که شامل بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان است.

منبع:ایرنا

305581

مطالب مرتبط