گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره حضور نظامی انگلیس در خلیج فارس

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی حضور نظامی انگلیس در خلیج فارس پرداخت.
تصویر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره حضور نظامی انگلیس در خلیج فارس

به گزارش سایت خبری پرسون، معاونت مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «حضور نظامی انگلیس در خلیج فارس» آورده است:

سال ۲۰۱۶ ترزا می نخست وزیر انگلیس اعلام کرد «امنیت خلیج فارس، امنیت ماست و انگلیس متعهد به همکاری با شورای همکاری خلیج فارس به منظور مهار تهدیدهای ایران است». در سند «بازبینی استراتژی امنیت ملی و دفاع و امنیت استراتژیک ۲۰۱۵»، منطقه خاورمیانه و خلیج فارس منبع قابل توجهی از تهدید و فرصت معرفی شده و مشخصاً تأکید می شود که این کشور به طور ویژه حضور نظامی «دائمی» و قابل توجه تری در منطقه خلیج فارس ایجاد خواهد کرد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ در سال ۱۹۸۰ با شروع جنگ تحمیلی عراق ضد ایران، انگلیس در واکنش به تهدیدهای فزاینده در منطقه، رسماً تشکیلات دریایی «گشت ارمیلا» را به منظور «تضمین حقوق آزادی دریانوردی و جریان نفت و تجارت» ایجاد کرد. درنهایت در سال ۲۰۱۱ «عملیات کیپتون» با اهداف مشابه گشت ارمیلا راه اندازی شد. طبق اعلام نیروی دریایی سلطنتی، کیپتون «ادامه حضور دریایی بلند مدت در خلیج فارس و اقیانوس هند» است.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۲۰۱۶ بوریس جانسون نخست وزیر کنونی و وزیر خارجه سابق انگلیس از قصد لندن برای تقویت همکاری های نظامی قابل توجه با کشورهای حاشیه خلیج فارس سخن گفت. این همکاری شامل تقویت پایگاه دریایی دائمی در بندر مینا سلمان بحرین، تقویت حضور ارتش انگلیس در پایگاه هوایی المنهاد دوبی و افزایش همکاری های آموزشی در کویت، قطر، عمان و عربستان سعودی بود.

این گزارش با بیان اینکه در حال حاضر انگلیس دارای سه تشکیلات دائمی در منطقه خلیج فارس است، تصریح می‌کند که این تشکیلات شامل یک تأسیسات پشتیبانی دائمی دریایی در بندر «مینا سلمان» بحرین، تشکیلات دریایی در بندر «الدوقم» کشور عمان و مرکز حضور نظامی انگلیس در پایگاه هوایی العدید قطر است. قطر تنها کشوری است که انگلیس با آن اسکادران مشترک دارد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید از جمله اهداف انگلیس برای حضور در خلیج فارس را می توان نگرانی از قدرت روزافزون ایران، پیگیری منافع اقتصادی در دوران پسابرگزیت و خروج از اتحادیه اروپا، منافع امنیتی در منطقه خلیج فارس، پُر کردن خلأ قدرت ناشی از کاهش حضور ایالات متحده در منطقه خلیج فارس، بی اعتمادی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایالات متحده و فراهم شدن زمینه حضور قدرت های درجه دوم، برشمرد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند که مهم ترین پیامد حضور انگلیس در منطقه می تواند دلگرم شدن کشورهای عرب خلیج فارس برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران باشد؛ زیرا این کشورها همواره برای این رویارویی خود را نیازمند حضور نظامی کشورهای غربی به همراه پایگاه های دائمی آنها می بینند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

305288