پرسون از یک کلاهبرداری جدید گزارش می‌دهد؛

نامزدهای انتخاباتی به کانال‌های " اد کن، پول بگیر" پیوستند؟

تعداد کانال‌های" اد کن، پول بگیر" در فضای انتخابات افزایش پیدا کرده است. اما واقعیت این کانال‌ها چیست و توسط چه کسانی و با چه اهدافی دنبال می‌شود. 
تصویر نامزدهای انتخاباتی به کانال‌های " اد کن، پول بگیر" پیوستند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، تلگرام از محبوب ترین و کاربردی‌ترین شبکه‌های مجازی میان ایرانی‌ها است. به همین دلیل نیز این فضا بستر مناسبی برای انتشار اخبار، جذب اعضای جدید و انجام تبلیغات برای دستیابی به هدف نهایی که همان کسب درآمد بیشتر است.

احتمالا شما نیز اخیرا بدون تمایل شخصی به گروه‌هایی در شبکه های مجازی مختلف به خصوص تلگرام اضافه شده‌اید. در شرایط عادی، کسب و کارها برای افزایش تعداد اعضای خود از این روش بهره می‌گیرند. اما در چند روز باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، دعوت به این فضاها افزایش پیدا کرده است. احتمالا شما نیز مانند بسیاری دیگر بدون توجه به محتوای این کانال‌ها، از آن خارج شده باشید. اما اصل فعالیت و هدف این گروه‌ها چیست؟

نحوه اصلی فعالیت کانال‌های ادد کن، پول بگیر

در این گروه‌ها ادعا شده که هر فرد با اضافه کردن لیست مخاطبان تلفن‌ همراه خود به گروه می‌تواند، به تعداد مخاطبان اضافه شده، کسب درآمد کند. زمانی که شما تعدادی عضو را به گروهی اضافه می‌کنید، بعد از آن مدیران این گروه بدون نیاز به داشتن شماره این حساب‌های کاربری را می‌توانند به کانال‌های دیگر اضافه کنند و حتی اگر حساب کاربری را پاک کرده باشید بازهم امکان استفاده از آن حساب وجود دارد.

فعالیت کانال‌های ادد کن، پول بگیر در فضای انتخابات

با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده، امسال اولین دور از انتخابات ریاست جمهوری است که ستادها به صورت حضور برگزاری نمی‌شود و فضای مجازی بهترین روش برای انجام تبلیغات است. البته فضای مجازی چارچوب خاصی برای فعالیت ندارد و همین باعث ایجاد کانال‌های گسترده منتسب به کاندیدهای انتخابات می‌شود که مشخص نیست در واقعیت نیز از سوی یک کاندیدای خاص و یا طرفداران وی اداره می‌شود و یا خیر.

حضور ثابت کلاهبرداران در فضای مجازی

همانطور که اشاره شد مشخص نیست که یک کانال تلگرامی واقعی و یا جعلی است و توسط چه کسی اداره می‌شود و همین فضا را برای کلاهبرداری شیادان و افراد سودجو فراهم می‌کند.

هشدار پلیس فتا

حجم گسترده این پیام‌ها در فضای مجازی در آستانه انتخابات باعث واکنش پلیس فتا شده است.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل ضمن هشدار به کاربران در خصوص نصب اپلیکیشن‌های مربوط به تبلیغات کاندیداها در انتخابات، گفته است که « اهداء جایزه نقدی در قبال افزایش کاربران در گروه‌ها و کانال‌های منتسب به کاندیداها یکی از ترفندهای کلاهبرداران سایبری برای سرقت وجه از حساب کاربران است. در این روش کاربران پس از اضافه کردن اعضاء با ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و جایزه خود را درخواست می‌کنند که این شیادان سایبری با ارسال یک اپلیکیشن اعلام می‌کنند که برای دریافت جایزه ابتدا باید برنامه را نصب و برای ثبت شماره کارت و فعال‌سازی آن باید مبلغ ۲۰ هزار تومان واریز کنید. این اپلیکیشن‌ها در هنگام نصب، اجازه دسترسی به تمامی اطلاعات گوشی را از کاربر دریافت و با هدایت آن‌ها به درگاه‌های فیشینگ در هنگام واریز وجه فعال‌سازی برنامه، مبلغ مورد نظر را از حساب کاربر سرقت می‌کنند. برای اینکه در دام این‌گونه شیادان گرفتار نشوند از هرگونه نصب برنامه‌های تبلیغاتی مشکوک در مورد انتخابات خودداری کرده و به هیچ‌وجه در زمان اتصال به درگاه‌های بانکی از VPN استفاده نکنند.»

کدام کاندیدا هزینه تبلیغات در فضای مجازی را پرداخت می‌کند؟

به نظر می‌رسد ارائه هزینه از سوی ستادهای انتخاباتی کاندیدای ریاست جمهوری در شرایط فعلی قابل قبول نباشد. البته این امکان برای انتخابات شورای شهر به دلیل محدودیت‌ها امکان پذیر است. حتی در صورتی که از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چنین پول هایی هزینه شود، شفافیت لازم وجود ندارد و سوال اصلی این است که چه نیازی به پرداخت پول و هزینه برای جلب و جذب رأی است. مگر ویژگی‌هایی چون کارآمدی، شایستگی و کاردانی ملاک انتخاب فرد اصلح نیست؟

چرا مردم گرفتار کلاهبرداری‌های مجازی می‌شوند؟

با وجود هشدارهای لازم پلیس فتا و افزایش آگاهی‌های مردم در این زمینه، وقوع کلاهبرداری‌های جدید از مردم واقعا تعجب آمیز است. ضمن این که پول‌های پرداختی در چنین کانال‌هایی مبلغ قابل توجهی نیست که باعث جلب توجه و اقدام مردم شود.

هیچ گونه شفافیت در خصوص نوع فعالیت‌های نامزدهای انتخاباتی در این گروه‌ها وجود ندارد و هیچ مسئولی از کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اظهارنظری در این رابطه ندارد.

305151