یادداشت میهمان؛

جنگ منطقه ای با اسرائیل؛ از تهدید تا واقعیت(بخش دوم)

یادداشت/ رویارویی یاد شده، آزمایشی از توانایی‌های صهیونیست‌ها و قدرت عکس‌العمل ایشان در شرایط جنگی بود که نتایج آن کاملا مطابق با انتظارات ایران ارزیابی می‌شود.

تصویر جنگ منطقه ای با اسرائیل؛ از تهدید تا واقعیت(بخش دوم)

سایت خبری پرسون ـ در حالی که نبرد با گروه‌های تروریستی از سال ۲۰۱۱ در عراق و سوریه در جریان بود و همچنین بحران یمن و تحریم‌های اقتصادی فشار مضاعفی به ایران وارد می‌کرد، این کشور همچنان سیاست تسلیح متحدانش را قطع نکرد.

سیل موشک‌های کروز و بالستیک، راکت‌های گوناگون و پهپادهای ایرانی به سمت حزب الله در لبنان سرازیر می‌شد و این نقطه بسیار استراتژیک در کرانه مدیترانه به یک جغرافیای سرتاسر مسلح شده تبدیل گشت.

همچنین پشتیبانی از گروه‌های فلسطینی در غزه که خط اول مبارزه با اسرائیل را تشکیل می‌دادند با شدت استمرار داشت و یمن و عراق نیز از حمایت‌های مستشاری ایران بی‌نصیب نماندند.

با پایان یافتن تدریجی بحران‌ها در غرب آسیا از جمله شکست داعش و گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و ایضا فائق آمدن حزب الله بر مشکلات داخلی و تحکیم موقعیت جریان ۸ مارس در عرصه سیاسی لبنان، تثبیت موقعیت دولت نجات ملی در یمن (وابسته به انصارالله) و مهمتر از همه تغییر اولویت‌های آمریکا با شکست ترامپ و روی کار آمدن جوبایدن در انتخابات ۲۰۲۰، به نظر می‌رسد محور مقاومت به رهبری ایران استراتژی جدی و سخت برای مقابله با اسرائیل را عملیاتی ساخته است.

در همین خصوص به اذعان بسیاری از تحلیلگران بین المللی، منازعات اخیر میان محور مقاومت و به خصوص ایران و اسرائیل کاملا برنامه‌ریزی شده بوده و تمایل جمهوری اسلامی به افزایش تنش در مرزهای اشغالی و سیاست ناامن سازی فلسطین برای یهودیان را خاطرنشان می‌سازد.

به‌ویژه آگاهان سیاسی و نظامی، نبرد اخیر «سیف القدس» که تاثیرات استراتژیک بسیاری در معادلات نظامی میان فلسطین و اسرائیل داشت را متاثر از دستورالعمل جدید ایران می‌دانند.

رویارویی یاد شده، آزمایشی از توانایی‌های صهیونیست‌ها و قدرت عکس‌العمل ایشان در شرایط جنگی بود که نتایج آن کاملا مطابق با انتظارات ایران ارزیابی می‌شود.

این نبرد علاوه بر عیان سازی ناکارآمدی نظامی ارتش یهود در انظار شهروندان اشغالگر، آماده نبودن جبهه داخلی رژیم صهیونیستی را نیز به روشنی تصویر کرد و نشان داد ضعیف‌ترین حلقه مقاومت منطقه تا چه حد می‌تواند استیصال دولت اسرائیل را موجب شود و همین امر نیز مسبب خیزش‌های بی‌سابقه ساکنان عرب در سرزمین‌های ۱۹۴۸ گشت.

موفقیت‌های مورد انتظار نظامی، شرایط داخلی رژیم صهیونیستی و تنگناهای استراتژیکی آمریکا در عرصه بین الملل، محور مقاومت را برای شعله ور ساختن نبرد منطقه‌ای علیه اسرائیل ترغیب کرده و به نظر می‌رسد سخنان چندباره سید حسن نصرالله و تهدید وی بر راه‌اندازی جنگ فراگیر در صورت تجاوز مجدد صهیونیست‌ها به قدس نیز به دلایل بالا بیان شده است.

خاصه این که بلافاصله انصارالله یمن که درسال‌های گذشته هزاران عملیات پهپادی و موشکی موفق علیه سعودی داشته است، آمادگی خود را برای شرکت در جنگ آزادسازی قدس اعلام داشت و برخی گروه‌های مقاومت عراقی نیز از حضور نظامی در مرزهای فلسطین خبر دادند.

به باور راقم این وجیزه، در مواجهه فراگیر آتی، از جغرافیای عراق، لبنان، سوریه، یمن و غزه به صورت همزمان به سمت اسرائیل آتش گشوده خواهد شد و ‌بعید است ارتش یهود در این شرایط بتواند کاری از پیش برد.

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

304935