محبعلی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

جانشین نتانیاهو یک فرد افراطی است/ کابینه جدید اسرائیل مستقل نیست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جانشین نتانیاهو، نفتالی بنت یک فرد افراطی است و سیاست‌های وی در خصوص برجام و سرزمین‌های اشغالی تفاوت چندانی با نتانیاهو ندارد. اما به دلیل این که یک ائتلاف گسترده است و دولت مستقر در آمریکا نیز ترامپ نیست؛ حداقل در کوتاه مدت سیاست‌های شدیدی را دنبال نمی‌کند.
تصویر جانشین نتانیاهو یک فرد افراطی است/ کابینه جدید اسرائیل مستقل نیست

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص تغییر کابینه رژیم صهیونیستی به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: نکته مثبت تغییرات در اسرائیل شکست نتانیاهو بعد از 12 سال نخست وزیری است.

محبعلی تصریح کرد: نتانیاهو باعث ایجاد بسیاری از بحران‌ها، جنگ و درگیری در منطقه خاورمیانه شد. دولت جایگزین وی چندان مستقل به نظر نمی‌رسد؛ زیرا رأی ضعیفی داشته و صرفا نیمی از کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد. کابینه جدید اسرائیل جبهه متنوعی از راست افراطی، میانه روها چپ‌ها و اعراب فلسطینی در داخل پارلمان ائتلافی است.

وی افزود: جانشین نتانیاهو، نفتالی بنت یک فرد افراطی است که به دنبال توسعه شهرک سازی است و سیاست‌های وی در خصوص برجام و سرزمین‌های اشغالی تفاوت چندانی با نتانیاهو ندارد. اما به دلیل این که یک ائتلاف گسترده است و دولت مستقر در آمریکا نیز ترامپ نیست؛ حداقل در کوتاه مدت سیاست‌های شدیدی را دنبال نمی‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: ائتلاف جدید در اسرائیل با تنوع سیاسی تفاوت چندانی با کابینه قبلی ندارد و صرفا یک هدف مشترک داشتند که شکست نتانیاهو بود.

محبعلی در خصوص تاثیر شکست ترامپ در سیاست‌های جدید اسرائیل، بیان کرد: سیاست در اسرائیل و آمریکا تا حدود زیادی با یکدیگر مرتبط و هماهنگ هستند. نتانیاهو بیش از حد با ترامپ، راست گراهای حزب جمهوری خواه و تندروهای آمریکایی در یک جهت حرکت کرده بود و طبیعی است که با یک میانه رو و دموکرات در این کشور دچار مشکل شود. ضمن این که وی با دولت اوباما نیز روابط خوبی نداشت.

306030

مطالب مرتبط