گام آخر شکست تحریم‌ها

رئیس‌جمهوری ایران با بیان اینکه شکاندن تحریم در ۱۴۰۰ در قدم‌های آخر است، گفت: اکثر مسائلی که داشتیم حل‌وفصل شده است. حسن روحانی همچنین با تاکید بر توسعه روابط با همسایگان به انتقاد از حرکت گروه‌های خودسر در حمله به سفارت عربستان در تهران پرداخت.
تصویر گام آخر شکست تحریم‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان‌های ایلام، هرمزگان و کرمانشاه در هفتاد و یکمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید اعلام کرد: در افتتاح‌های پنج‌شنبه که از ابتدای سال ۹۹ آغاز و امروز هفتاد و یکمین افتتاح را در کشور شاهد بودیم، هدف اصلی این بود که به دنیا بگوییم نه جنگ اقتصادی می‌تواند ما را از تلاش برای آبادانی و توسعه کشور بازدارد و نه کرونا می‌تواند روند حرکت ما را متوقف کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه این کارها انجام گرفته برای اینکه به دنیا بگوییم که نه جنگ اقتصادی می‌تواند ما را از تلاش و فعالیت و آبادانی ایران عزیز باز دارد و نه کرونا می‌تواند ما را باز دارد. البته هر دوی اینها کار و حرکت ما را کند کرده است. برای اینکه مردم عزیز بدانند، اگر این خبیث، یعنی ترامپ نبود، در طول این ۴ سال اخیر، ۱۴ میلیارد دلار دیگر در آب و برق سرمایه‌گذاری می‌شد. ۱۴ میلیارد را این قفل کرد. این خبیثی که علیه ملت ایران این همه تلاش کرد، باعث شد طرح‌های بسیار زیادی که بانک‌های خارجی همه آماده بودند که این پول را بدهند و این طرح‌ها اجرا شود، برای نیروگاه، سد، برای طرح‌های تصفیه‌خانه، اینها متوقف شد.

حسن روحانی افزود: درست است در زمان جنگ اقتصادی این افتتاح‌ها انجام می‌گیرد، ولی اگر جنگ اقتصادی نبود، این افتتاح‌ها دوچندان بود و مردم می‌دیدند چه کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. بنابراین تشکر می‌کنم از اینکه این کار عظیم و بزرگ ادامه پیدا می‌کند و امروز این کار بزرگ را در زمینه افتتاح سد و هم مناطق گرمسیری و هم نیروگاه عظیم هنگام و همچنین نیروگاه بزرگی که در سیریک بود، دیدیم.

انتقاد روحانی از حمله به مراکز دیپلماتیک

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاکید این دولت همواره بر تعامل سازنده بوده است، گفت: درست است که باید با تلاش و تکیه بر توانمندی‌های داخلی، کشور را بسازیم، اما نمی‌توانیم در انزوا و بدون تعامل با جهان زندگی کنیم و در این میان ارتباط با همسایگان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. رئیس‌جمهور ادامه داد: همیشه تاکید کردیم بر تعامل سازنده، گفتیم راه‌حل این است. در داخل تولید و تلاش کنیم، اما با انزوا نباید زندگی کنیم. باید با همه کشورهایی که دوستدار ایران هستند در تعامل باشیم. مخصوصا با همسایگان‌مان باید در تماس نزدیک باشیم.

روحانی با بیان اینکه خدا نیامرزد کسانی را که با برخی اقدامات احمقانه و بچگانه مثل حمله به اماکن دیپلماتیک اجازه ندادند روابط ایران با برخی همسایگان به خوبی انجام گیرد، افزود: با این حال در دولت تدبیر و امید روابط با همسایگان از جمله روسیه به شکل مناسبی گسترش پیدا کرده و امروز در عرصه‌های مختلف با این کشور روابط مطلوبی داریم. در طرح‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فناوری‌های پیشرفته و در زمینه هسته‌ای، نیروگاه هسته‌ای تلاش‌ها و همکاری‌های خوبی داشتیم. در سازمان‌های بین‌المللی همکاری‌های بسیار خوبی داریم. همین امروز در وین بین ایران و روسیه و چین یک هماهنگی و رایزنی تنگاتنگی وجود دارد برای اینکه از دوران تحریم عبور کنیم و همان‌طور که بارها تاکید کردم این دولت یک‌بار تحریم را در سال ۹۴ شکانده است، در سال ۱۴۰۰ هم یک‌بار دیگر تحریم را خواهد شکاند. این وظیفه و اراده ما است و این کار را خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: شکاندن این تحریم در ۱۴۰۰ در قدم‌های آخر است. مردم بسیار عزیز و خوب بدانند این تحریم برداشته خواهد شد. آمریکا ناچار است این تحریم را بردارد و پای میز مذاکره آمده است. اکثر مسائلی که داشتیم حل‌وفصل شده است. چند مساله باقی‌مانده که آنها هم حل‌وفصل خواهد شد و ان‌شاءالله تحریم شکسته خواهد شد و مردم می‌توانند شرایط بهتری را در زندگی خودشان شاهد باشند.

سفارت عربستان سعودی در تهران در دی‌ماه سال ۱۳۹۴، پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، از روحانیون شیعی‌مذهب مخالف حکومت عربستان سعودی، از سوی برخی افراد به آتش کشیده شد. پیش از آن این افراد به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در مشهد، حمله کرده بودند و ضمن پایین کشیدن پرچم عربستان سعودی، خسارات و آسیب‌هایی به اموال آن وارد آوردند. پس از این حمله روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی که پیش از آن به سردی گراییده بود، به کلی قطع شد.

پس از دوره‌ای طولانی از تنش شدید در روابط، نخستین‌بار روزنامه «فایننشال‌تایمز» روز ۲۹ فروردین گزارش داد که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، اوایل ماه آوریل در بغداد مذاکرات «مستقیم» انجام دادند. گزارش‌های بعدی حاکی است که این گفت‌وگو از آن زمان همچنان جریان داشته است. این اولین گفت‌وگوی سیاسی مهم میان دو کشور از سال ٢٠١٦ به‌شمار می‌آید.

هدایت این گفت‌وگوها را خالد حمیدان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی و «سعید ایروانی» معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران به عهده دارند. همزمان با ادعای میدل‌ایست‌آی، نخست‌وزیر عراق با اشاره به توافقات کشورش با ایران و برخی کشورهای دیگر گفت که عراق به روابطش با ایران و عربستان افتخار می‌کند. همزمان مصطفی الکاظمی در سخنانی تلویزیونی به مناسبت عید سعید فطر تاکید کرد: دولت به روابط خود با تمام کشورها از جمله اردن، مصر، ترکیه، عربستان و ایران افتخار می‌کند.

پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» نیز جزئیات جدیدی از مذاکرات میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی در عراق ارائه کرده است. مقام‌های مطلع عراقی به میدل‌ایست‌آی گفته‌اند جنگ در یمن بیشترین موضوع مورد بحث میان طرف‌ها بوده است. این مساله اصلی‌ترین محور گفت‌وگوها میان نمایندگان ایران و عربستان در مذاکرات چهارساعته‌ای بوده که هفته گذشته میان طرف‌ها برگزار شده است. طبق این گزارش، سعودی‌ها در آن مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) به تاسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند.

یک مقام ارشد عراقی نزدیک به ایران و مطلع از پیشرفت مذاکرات نیز اظهار کرد که ایرانی‌ها مشخصا خواستار کمک سعودی‌ها برای فروش دوباره نفت خود بودند. این مقام گفت: آنها پیشنهاد دادند که نفت خود را با قیمتی پایین‌تر از بهای بین‌المللی به سعودی‌ها بفروشند، به شرطی که سعودی‌ها این نفت را از مسیر خود در بازارهای جهانی بفروشند.

یک مقام ارشد عراق در دفتر مشاور امنیت ملی این کشور که پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان را دنبال می‌کند، به میدل‌ایست‌آی گفت: باز کردن یک روزنه جدید برای فروش نفت ایران به روشنی نشان می‌دهد که ایران به‌دنبال بهره‌برداری از این وضعیت و گسترش نفوذ خود به حیطه‌های جدید در منطقه است.

او درباره گفت‌وگوهای وین نیز اظهار کرد که این گفت‌وگوها ممکن است «ماه‌ها و شاید سال‌ها» ادامه پیدا کند. مقام‌های عراقی که با میدل‌ایست‌آی صحبت کردند، گفتند که دولت آنها از ابتدا درگیر گفت‌وگوهای مستقیم میان عربستان و ایران بوده و تلاش کرده است تا دو طرف را در بغداد گرد هم آورد. دو مقام کلیدی عراقی تحت‌نظر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق این گفت‌وگوها را مدیریت می‌کنند. یکی از آنها قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق است و دیگری محمد عبدالرضا الهاشمی معروف به ابو جهاد است. وی مشاور الکاظمی است.

منبع: دنیای اقتصاد

304666