یک مقام صادرکننده نفت در گفتگو با پرسون عنوان کرد؛

خوش باوری ترکیه برای تامین انرژی / رویای ترکیه برای هاپ شدن انرژی منطقه

هر از گاهی شاهد آن هستیم که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در اظهاراتی در تلویزیون خبر از کشف میادین گازی و نفتی در کشورش می دهد و به تازگی عنوان کرد: شرکت انرژی دولتی Tpao حدود ۱۳۵ میلیارد متر مکعب گاز در چاه فراساحلی آماسرا-۱ کشف کرده که مجموع ذخایر کشف شده در یک سال گذشته را به ۵۴۰ میلیارد متر مکعب می رساند.
تصویر خوش باوری ترکیه برای تامین انرژی / رویای ترکیه برای هاپ شدن انرژی منطقه

به گزارش سایت خبری پرسون، ترکیه یکی از مشتریان پر و پا قرص خرید گاز از ایران است، به طوری که ترک ها حدود 19 سال پیش دست به کار شدند و قرارداد خرید گاز از ایران را به مدت 25 سال با ایران منعقد کردند تا خیال شان از این نوع انرژی مهم که می توانند با آن سوخت نیروگاه های برق و صنایع خود را تامین کنند راحت کنند..

این قرارداد مربوط به سال ۲۰۰۱ است، بر اساس این قرارداد، ترکیه باید هر سال حداقل حدود ۸.۵ میلیارد مترمکعب گاز برداشت کند و پول آن را در اختیار ایران قرار دهد؛ حال 5 سال از مهلت این قرارداد باقی مانده است و رئیس جمهور این کشور به تازگی خبر از کشف میدان گازی در دریای سیاه داده است، احتمال این وجود دارد که ترکیه دیگر تمایلی به خرید گاز از ایران نداشته باشد، برای اینکه بیشتر از این موضوع با خبر شویم به سراغ سید حمید حسینی رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران رفته ایم.

استخراج میادین جدید زمان بر است

نیاز ترکیه حدود 130 میلیون مترمکعب در روز است که اگر 25 میلیون از ایران، 25 میلیون از روسیه و 25 میلیون هم از آذربایجان وارد کند بازهم نیازشان برآورده نمی شود و یک زمانی ترک ها به دنبال این بودند که روزانه بتوانند 50 میلیون متر مکعب گاز خریداری کنند، بنابر این بعید می دانم که ترکیه به دنبال از دست دادن خرید گاز از ایران باشد.

او گفت: چیزی که مشخص است ترک ها به دنبال به دست آوردن هاب گازی منطقه هستند و خط گازی از روسیه، آذربایجان، کردستان عراق، ایران و حتی ترکمنستان و یک گازمایع از سایر کشورهای دورتر با کشتی وارد کشورشان کنند و دوباره آن را صادر کنند و تنها نگاه شان به داخل کشورشان نیست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران افزود: در زمان مرحوم «اکبرهاشمی رفسنجانی» قرار داد انرژی بین ایران و ترکیه به مدت 25 سال بسته شد تا ایران انرژی گازی و نفتی را به ترکیه بفروشد و این قرار داد چند سال دیگر به اتمام می رسد و از حالا ترک ها به دنبال ایجاد یک قرار داد دیگر هستند، گرچه ترک ها در زمان اجرای این قرار داد 25 ساله طرح دعوی در دادگاه ایجاد کردند و با این شکایت قیمت فروش را تغییر دادند و حالا نیز به دنبال خرید انرژی ارزان تر هستند، این روزها نیز گاز ال ان جی از امریکا خریداری می کنند و این گاز بسیار ارزان تر از گاز شهری است که از ایران خریداری می کنند و ما نیز مجبور هستیم کمی انعطاف در این زمینه داشته باشیم.

حسینی خاطرنشان شد: نیاز ترکیه حدود 130 میلیون مترمکعب در روز است که اگر 25 میلیون از ایران، 25 میلیون از روسیه و 25 میلیون هم از آذربایجان وارد کند بازهم نیازشان برآورده نمی شود و یک زمانی ترک ها به دنبال این بودند که روزانه بتوانند 50 میلیون متر مکعب گاز خریداری کنند، بنابر این بعید می دانم که ترکیه به دنبال از دست دادن خرید گاز از ایران باشد.

ترکیه به روابط تجاری با ایران نیاز دارد

بعضی از اتفاقات که رخ می دهد به نفع همبستگی دو کشور می شود، مانند به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر اسرائیل توسط چند کشور عربی مواضع دو کشور ایران و ترکیه را با یکدیگر نزدیک خواهد کرد و ترکیه مخالف این توافق نامه است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه ترکیه به تازگی میدان گازی در دریای سیاه کشف کرده است و با بهره برداری از آن دیگر نیازی به واردات گاز نخواهد داشت؟ پاسخ داد: راه اندازی این چاه زمان بر است و حداکثر هم می تواند یک فاز از آن را استخراج کند و این کار هم با سرمایه گذاری بسیار زیاد صورت خواهد گرفت و این طور نیست که در مدت زمان کوتاه بتواند از این میدان بهره برداری کند، از سوی دیگر برای این میدان اختلاف نظری با یونان دارد؛ همچنین حفاری، راه اندازی پالایشگاه و راه اندازی خط لوله حدود 3تا4 سال زمان می برد.

این مقام مسئول یادآور شد: این کشف ترکیه نگرانی برای صادرات گاز ایران به ترکیه ایجاد نخواهد کرد، البته نا گفته نباشد اینکه بخواهیم روند صادرات گاز به ترکیه صورت بگیرد مربوط به روابط سیاسی ما است، بعضی از اتفاقات که رخ می دهد به نفع همبستگی دو کشور می شود، مانند به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر اسرائیل توسط چند کشور عربی مواضع دو کشور ایران و ترکیه را با یکدیگر نزدیک خواهد کرد و ترکیه مخالف این توافق نامه است.

ترکیه نمی خواهد انرژی ایران را از دست دهد

ترکیه به دنبال موافقت ایران برای راه اندازی خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه است ؛ البته ایران نیز این پروژه را موکول کرده به راه اندازی خط لوله گاز انتقال ایران به اروپا که از خاک ترکیه باید عبور کند، بنابراین ترکیه به روابط و انرژی ایران احتیاج دارد.

حسینی افزود: ترکیه از بازار ایران سود می برد و تمایلی به قطع کردن روابطش با ایران ندارد، ترکیه یکی از صادر کنندگان بزرگ منطقه به حساب می آید و سالیانه حدود 760 میلیارد دلار صادرات کالا دارد و هیچ وقت تمایل ندارد بازار 80 میلیون نفری ایران را از دست بدهد و حاضر نیست بازار اندک برخی کشورهای کوچک را فدای بازار پر جمعیت ایران کند.

وی به موضوع خط انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از خاک ایران اشاره کرد،گفت: ترکیه به دنبال موافقت ایران برای راه اندازی خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه است ؛ البته ایران نیز این پروژه را موکول کرده به راه اندازی خط لوله گاز انتقال ایران به اروپا که از خاک ترکیه باید عبور کند، بنابراین ترکیه به روابط و انرژی ایران احتیاج دارد.

سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران تصریح کرد: ترکیه برنامه بلند مدت در زمینه انرژی دارد و باید این را در نظر داشته باشیم.البته ناگفته نباشد اگر ترکیه نخواهد قرارداد گازش را با ما تمدید کند ما باید پیش بینی هایی داشته باشیم، که در این میان ما باید به سمت و سوی تولید برق از گاز برویم و برق که ارزش افزوده بیشتری دارد را به برخی از کشورها به فروش رسانیم و از حالا باید برای زیر ساخت های ساخت نیروگاه اقدام کنیم.

گفتگو از: محمد خادمی

304597