اوضاع کرونا در سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان نگران کننده است

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا از روند نزولی کرونا در 28 استان کشور خبر داد و نسبت به وضعیت کرونایی سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان ابراز نگرانی کرد.
تصویر اوضاع کرونا در  سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان نگران کننده است

به گزارش سایت خبری پرسون، بابک دین پرست با ارائه آخرین وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازه زمانی ۵ تا ۱۲ خرداد ماه، گفت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، در این بازه زمانی ۷۰ درصد بوده که کاهش یک درصدی میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، در مقایسه با بازه زمانی ۲۹ اردیبهشت تا ۵ خردادماه را شاهد بودیم.

وی با اشاره به روند نزولی شیوع بیماری در ۲۸ استان کشور، نسبت به وضعیت کرونا در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان با ۵۶ درصد و استان‌های آذربایجان غربی و همدان با ۵۷ درصد، در انتهای جدول میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازه زمانی ۵ تا ۱۲ خردادماه و استان‌های زنجان با ۸۲ درصد، سمنان با ۷۹ درصد و خراسان جنوبی با ۷۸ درصد، علیرغم کاهش چند درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به هفته قبل، در صدر این جدول قرار دارند.

به گفته دبیر قر ارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، مردم استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، سیستان و بلوچستان، کردستان و همدان در همین مدت بین ۵۶ تا ۶۲ درصد پروتکل ها را مراعات کردند. همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گیلان، گلستان، لرستان، مازندران و مرکزی بین ۶۳ تا ۷۰ درصد بوده است.

معاون وزیر کشور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌های اردبیل، اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، زنجان، فارس، قزوین، قم، سمنان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان و یزد را بین ۷۱ تا ۸۲ درصد عنوان کرد و گفت: در بازه زمانی ۵ تا ۱۲ خردادماه، میانگین رعایت بهداشت فردی مناسب در کشور۷۳ درصد، میانگین استفاده از ماسک ۷۱ درصد، میانگین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ۷۰ درصد و میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی کشور ۷۲ درصد بوده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۷ مرکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش سراسر کشور، در بازه زمانی ۵ تا ۱۲ خرداد ماه، تعداد 256 هزار و 257 واحد صنفی توسط تیم‌های نظارت وزارت بهداشت، بازرسی شدند که در نتیجه بازرسی تیم‌های نظارتی وزارت بهداشت در این دوره، در 30 هزار و 504 مورد منجر به دادن تذکر و معرفی به مراجع قضایی و در هزار و 313 مورد نیز، پلمپ انجام شده است.

دین پرست اظهار کرد: در همین بازه زمانی درمجموع یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۲۵۷ واحد، توسط تیم‌های نظارت وزارت بهداشت مورد بازرسی قرار گرفته‌اند که در نتیجه این بازرسی‌ها در ۲۰۱ هزار مورد، منجر به دادن تذکر و معرفی مدیران صنوف به مراجع قضایی و در۱۴ هزار و 833 مورد نیز، منجر به پلمپ واحدها شده است.

وی افزود: کارگاه‌ها و صنایع کوچک با ۷۳۴۲ مورد، صنایع کشاورزی، دامپروری و معادن با ۳۵۵ مورد و صنایع تولیدی، نفت، گاز و انرژی با ۲۶۱ مورد، در صدر جدول بیشترین دریافت کنندگان تذکر و معرفی به مراجع قضایی قرار دارند.

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا ادامه داد: در حوزه اماکن عمومی نیز، سوپرمارکت‌ها و خواربارفروشی‌ها، با ۶۴۱۳ مورد، نانوایی‌ها با۲۵۷۴ مورد، رستوران‌ها با ۹۰۵ مورد، مطب‌ها با ۴۶۲ مورد و بانک‌ها با ۳۲۶ مورد، بیشترین اخطار را دریافت کردند و به مراجع قضایی معرفی شدند. میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، در بازه زمانی ۵ تا ۱۲ خردادماه، در کشور، با یک درصد کاهش نسبت به هفته قبل‌تر، ۷۰ درصد بوده است.

معاون وزیر کشور گفت: استان سیستان و بلوچستان با رعایت ۵۶ درصد پروتکل‌های بهداشتی دراماکن عمومی به‌عنوان آخرین و استان زنجان با ۸۲ درصد، در صدر استان‌های کشور قرار دارند.

303988