مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خبر داد:

راهکار پیشگیری از بیماری پوستی لمپی‌اسکین

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بیماری پوستی لمپی‌اسکین، سم‌پاشی و ضدعفونی جایگاه‌های نگه‌داری دام و بدن است.

تصویر راهکار پیشگیری از بیماری پوستی لمپی‌اسکین

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، محمدباقر حاج‌کاظمی، در رابطه با بیماری لمپی‌اسکین، اظهار کرد: لمپی‌اسکین یک بیماری ویروسی با ابتلای بالا است که عوارضی مانند کاهش تولید شیر، سقط، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب پوستی در دام‌های سنگین ایجاد می‌کند و در صورت انجام ندادن مراقبت‌های لازم از دام بیمار در حدود ۳ درصد موارد منجر به مرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری پوستی لمپی‌اسکین درمان قطعی ندارد، افزود: تنها با واکسیناسیون، رعایت اصول قرنطینه و بهداشتی می‌توان از بروز و انتشار این بیماری جلوگیری کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه بیماری پوستی لمپی‌اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و تنها جمعیت دامی گاو و گوساله درگیر این بیماری می‌شود، تصریح کرد: دامداران و افراد در تماس با آنان نگران مبتلا شدن به بیماری لمپی‌اسکین نباشند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در رابطه با مهم‌ترین راه انتقال بیماری لمپی‌اسکین، گفت: مهم‌ترین عامل در انتشار این بیماری، گزش از طریق حشرات و پشه‌ها بوده و وزش باد نیز در جابه‌جایی حشرات و پشه‌ها تاثیرگذار است.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه دامداران برای پیشگیری و کنترل بهتر بیماری، نسبت به رعایت دقیق اصول بهداشتی و امنیت زیستی در واحدهای خود اقدام کنند، اظهار کرد: دامداران همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند و هر دو هفته یک بار برای کنترل حشرات اقدام به سم‌پاشی کنند.

وی خاطرنشان کرد: بی‌شک، کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مستلزم همکاری دامداران است تا خسارت‌های اقتصادی ناشی از این بیماری‌ها به حداقل برسد.

منبع: ایسنا

303763