اختلال در روند واکسیناسیون عمومی کرونا

این روزها خبرهای ناخوشایندی از بروز وقفه در انجام واکسیناسیون به گوش می‌رسد که باعث بروز دل نگرانی‌هایی بین مردم به ویژه افراد دریافت کننده دُز اول شده است؛ در نتیجه اقدام عملی جدی‌تر و تعیین تکلیف سریعتر محموله‌های خارجی و صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران، می‌تواند شرایط واکسیناسیون عمومی را مطلوبت‌تر کند.

تصویر اختلال در روند واکسیناسیون عمومی کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، حدود 16 ماه از ورود کرونا به ایران می‌گذرد و در این مدت بیش از 81 هزار نفر از هموطنان مان در اثر ابتلا به این ویروس مهلک جان خود را از دست داده‌اند.

در این بین توزیع واکسن‌های کرونا در کشور با ورود واکس اسپوتینک روسی آغاز شد و به دنبال آن واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا و بهارات نیز وارد چرخه توزیع شد.

وزارت بهداشت نیز طی برنامه ریزی در قالب سند ملی واکسیناسیون کار واکسینه کردن گروه‌های سنی مختلف را با اولویت کادر بهداشت و درمان، از روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه آغاز کرد.

هفتم اردیبهشت ماه نیز روز آغاز فاز دوم واکسیناسیون با اولویت افراد ۸۰ سال به بالا بود؛ فازی که به گفته وزارت بهداشت به ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج را در برمی‌گیرد.

در ادامه روند واکسیناسیون، چندی است که انجام واکسیناسیون و توزیع آن در مراکز بهداشتی و درمانی با تأخیر روبرو شده و برنامه تنظیمی واکسیناسیون را دچار اختلال کرده است.

بنا بر گزارش‌های رسیده از برخی استانها از پایان ذخایر واکسن یا در شرف به پایان رسیدن واکسن خبر می‌رسد؛ این در حالی است که اکنون گروه سنی بالای 80 سال باید دُز دوم واکسن خود را تزریق کنند و روند تزریق دُز دوم سایر گروه های سنی نیز بر اساس برنامه تدوین شده واکسیناسیون ملی در ادامه فرا خواهد رسید و در کنار آن نیز واکسیناسیون مرحله اول سایر گروه‌های سنی نیز ضروری است تا روند واکسیناسیون به روال معمول و برنامه ریزی شده ادامه پیدا کند.

وجود برخی مشکلات در واردات واکسن کرونا به کشور و تأخیر در ارسال محموله‌های واکسن از سوی برخی کشورهای مرتبط، باعث بروز نگرانی‌هایی بین مردم؛ به ویژه افراد سالمندی شده که دُز اول واکسن را تزریق کرده و حال در آستانه دُز دوم قرار گرفته‌اند.

در این میان یکی از دل نگرانی‌های مردم از بین رفتن کارایی و تاثیر واکسن در دُز اول و افتادن فاصله بین دُز اول و دوم است.

گروهی که دُز اول واکسن را تزریق کرده‌اند و زمان تزریق دُز دوم‌شان طولانی شده، نگران ایمنی ایجاد شده بدن‌شان هستند. در این شرایط، برخی پیشنهاد استفاده از واکسن‌های ترکیبی را می‌دهند؛ یعنی دُز اول و دوم از ۲شرکت متفاوت تولید‌کننده واکسن تزریق شود.

طولانی شدن فاصله زمانی تزریق دُز دوم مشکلی ایجاد نمی‌کند

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، ضمن عذرخواهی از مردم و افرادی که در تزریق دوز دوم واکسن دچار مشکل شده‌اند، اعلام کرد: در روزهای اخیر به دلیل تاخیر در ورود واکسن توسط شرکت‌ها و کشورهایی که قرار بوده واکسن به ما تحویل دهند، ممکن است برنامه تزریق واکسن مطابق زمان بندی پیش نرود.

وی تاکید کرد: عزیزانی که به مراکز تزریق واکسن در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها مراجعه کرده‌اند و به دلیل در اولویت بودن دُز اول، نتوانسته‌اند دُز دوم را دریافت کنند، نگرانی نداشته باشند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: فاصله زمانی تعیین شده برای تزریق دُز دوم، عموما بهترین فاصله زمانی نیست بلکه حداقل فاصله زمانی است که بین تزریق دو دُز واکسن تعیین شده است.

وی تصریح کرد: اغلب واکسن‌هایی که امروز در دسترس است با طولانی شدن فاصله زمانی تزریق دُز دوم نه تنها مشکلی نخواهند داشت، حتی بعضا برخی از واکسن‌ها با توجه به ساختاری که دارند، توصیه شده که از فاصله زمانی دو یا چهار هفته و سه ماه فراتر برود. به گفته جهانپور به محض ورود محموله‌های جدید واکسن، تزریق دُز دوم واکسن برای افرادی که دُز اول را دریافت کرده‌اند با یک فاصله زمانی مناسب تزریق خواهد شد و افراد، هیچ دغدغه و نگرانی از نظر ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن نداشته باشند.

وزارت بهداشت در تامین واکسن با مشکل روبروست

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ درباره نبود برخی واکسن‌های وارداتی برای تزریق دُز دوم آنها، گفت: وزارت بهداشت تمام سعی خود را می‌کند که برای کسانی که دوز اول را دریافت کردند، دُز دوم واکسن را تهیه کرده و در دسترس قرار دهد؛ هرچند که مشکلاتی وجود دارد و واقعیت این است که وزارت بهداشت در این زمینه مشکلاتی دارد، اما تمام سعی‌شان این است که بتوانند به موقع دُز دوم را تهیه کنند.

عابدینی درباره امکان استفاده از واکسن‌های ایرانی در دُز دوم تزریق، گفت: یکسری مطالعات در دنیا وجود دارد که ترکیب واکسن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند؛ زیرا فکر می‌کنند که شاید ایمنی در این صورت بیشتر ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: اما از نظر علمی شاید بتوانیم از پلتفرم‌های یکسان، واکسن را جایگزین کنیم.

عابدینی یادآور شد: به عنوان مثال واکسن سینوفارم که از یک ویروس کشته شده و غیرفعال شده است، شاید بتوان واکسن دز دوم را با واکسنی که از همین پلتفرم استفاده کرده، جایگزین کرد؛ البته خیلی نگران این موضوعات نباشید و ان‌شاءالله واکسن دُز دوم به موقع ارائه می‌شود.

علت نابسامانی واکسیناسیون کرونا بدقولی چین و روسیه است

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید۱۹ گفت: علت بخشی از نابسامانی واکسیناسیون کرونا در ایران بدقولی شرکت‌های تولیدکننده واکسن‌های سینوفارم و اسپوتنیک است.چین و روسیه دیگر کشورها را بلاتکلیف کرده‌اند.

ناجی درباره تاخیر در دُز دوم واکسن‌ کرونا، بیان داشت: نباید فاصله زمانی دُزهای اول و دوم واکسن سینوفارم بیش از ۶ هفته طول بکشد و اگر سینوفارم وارد ایران نشود، باید برای دُز دوم سراغ واکسن ایرانی با پلتفرم مشابه رفت، اما هنوز شواهدی برای مناسب بودن ترکیب واکسن ایرانی و چینی وجود ندارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از روز ۱۶ خرداد مراکز واکسیناسیون در فارس تعطیل شده است.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم که تا پایان این هفته، با وارد شدن واکسن، این مراکز مجددا به چرخه فعالیت بازگردند.

حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا: فاصله زیاد میان تزریق دُز اول و دوم، اثر بخشی دُز اول را از بین می‌برد. مهم نیست دُز اول و دوم واکسن کرونا از یک شرکت باشند، اما باید از یک پلتفرم باشند.

امیرعلی فریدون‌فر، رئیس مرکز بهداشت شرق تهران ابراز داشت: ورود محموله‌ها با تأخیر مواجه شده است و واکسن سینوفارم دیگر موجود نیست؛ به همین دلیل تزریق دوم آن فعلا انجام نمی‌شود. البته تأخیر چند روزه در تزریق دُز دوم، تأثیری در ایمنی‌زایی ایجاد نمی‌کند.

نگران تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن نباشید!

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به‌ زودی با تأمین واکسن کرونا، ترتیبی اتخاذ خواهد شد که مردم دُز دوم واکسن کرونا را نیز تزریق کنند.

وی ادامه داد: در کشور کانادا، ۶ ماه بعد از تزریق دُز اول، دُز دوم را تزریق کردند؛ در انگلیس نیز سه تا چهار ماه بعد از دُز اول، دُز دوم را تزریق کردند.

مردانی افزود: بسته به نوع واکسن کرونا، دستورالعمل‌هایی برای تزریق دُز دوم پیش وجود دارد و مردم نگران تأخیر در تزریق دُز دوم واکسن نباشند.

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر در خصوص آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا به کشور، گفت: در حال تلاش برای مذاکره و رایزنی برای واردات محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور هستیم اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم، در حال حاضر نمی‌توانیم اسم کشور مبدا و میزان محموله‌ها را مطرح کنیم.

وی عنوان کرد: در تلاشیم تا در هفته جاری و به طور کلی پیش از پایان خردادماه محموله واکسن وارد کشور شود اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

دبیرکل جمعیت هلال احمر تصریح کرد: خوشبختانه روند رایزنی‌ها برای واردات واکسن کرونا تا حدود ۸۰ درصد پیشرفته و در شرایط خوبی برای واردات واکسن قرار داریم.

قوسیان مقدم با تاکید بر اینکه هموطنان نگران کمبود واکسن نباشند، اظهار داشت: وزارت بهداشت و هلال احمر در حال تلاش برای واردات واکسن هستند؛ لذا از مردم می‌خواهیم در این زمینه نگران نباشند و امیدواریم به زودی اخبار خوشی در این خصوص اعلام کنیم.

مدارک علمی کووایران تحویل وزارت بهداشت شد

مینو محرز ،مسؤول نظارت بر واکسن کووایران در پاسخ به این پرسش که «وضعیت مجوز اضطراری واکسن کووبرکت به کجا رسید؟»، گفت نمی‌دانم. از امروز به بعد مشخص می‌شود. تمام مدارک از نظر علمی به وزارت بهداشت ارائه شده و باید آنها تصمیم بگیرند.

واکسن کووایران آماده عرضه است

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا اصرار دارید مجوز واکسن کووبرکت صادر شود؟»، افزود: برای اینکه الان واکسن پیدا نمی‌شود. این واکسن هم اثرش خوب بوده و آماده است.

این استاد بیماری‌های عفونی متذکر شد: اگر کشوری واکسن بفروشد کم کم می‌فروشند و کمبود است؛ وقتی واکسن کووایران آماده است و اثر دارد، باید زودتر شروع کنند.

محرز با بیان اینکه همه جای دنیا برای واکسن‌های خود مجوز اضطراری گرفته اند، گفت: کارهای وزارت بهداشت مقداری کند است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اخباری مبنی بر توقف واکسیناسیون کرونا در ایران، اظهار کرد: واکسیناسیون افراد بالای ٨٠ و ٧۵ سال انجام شده و واکسیناسیون ٧٠ ساله‌ها در حال انجام است و تعدادی از جانبازان، سالمندان و معلولان را هم واکسینه کردیم.

تاخیر در ورود 3 میلیون دُز واکسن کرونا به ایران

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: قرار بود محموله‌ای شامل ٣ میلیون دز واکسن وارد کشور شود و واکسیناسیون سرعت خوبی داشت، اما ورود این محموله با تاخیر مواجه شد و تصمیم گرفتیم به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ٧٠ سال را تکمیل کنیم و این گروه‌های سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند.

واکسیناسیون متوقف نشده است

رئیسی ادامه داد: واکسیناسیون گروه‌های بعدی سنی موکول شد به زمانی که محموله واکسن وارد کشور شود و اینکه واکسیناسیون متوقف شده است حرف درستى نیست، اما واکسیناسیون سایر گروه‌های سنی تا ورود محموله واکسن انجام نمی‌شود.

مصرف اضطراری واکسن برکت در آستانه اجرا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی برکت خبر داد و گفت: خبر خوشی درباره واکسن ایرانى در راه است و ما فردا و پس فردا جلسه کمیته اخلاق در پژوهش و کمیته بالینی را داریم و بر اساس آخرین گزارش‌ها، واکسن‌های ایرانی از جمله برکت در فاز اول و دوم با روند خوبی پیش رفته‌اند.

رئیسی تصریح کرد: امیدواریم فردا مجوز مصرف اضطراری را برای واکسن برکت بگیریم و پس از آن می‌توانیم واکسیناسیون را با واکسن ایرانی شروع کنیم.

ورود یک میلیون دُز واکسن تا پایان هفته جاری

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا پایان هفته یک میلیون دُز واکسن ایرانی به دست ما خواهد رسید و بعد از آن واکسیناسیون با واکسن ایرانی آغاز خواهد شد.

رئیسی ادامه داد: در تیرماه حداقل سه تا پنج میلیون و در مرداد ماه بالای ١٠ میلیون دُز واکسن ایرانی به دست ما خواهد رسید و جای نگرانی نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: واکسیناسیون کرونا در ایران متوقف نشده است و تا اطمینان از رسیدن محموله بعدی، گروه‌های پرخطر را واکسینه خواهیم کرد.

به هر حال، علی رغم توضیحات وزارت بهداشت و توجیه بدقولی کشورهای صادر کننده واکسن، کندی و اهمال کاری در ورود واکسن کرونا به کشور عاملی در ایجاد نگرانی و تشویش مردم خواهد شد و می‌تواند در مسیر کرونازدایی از جامعه و ایجاد ایمنی جمعی اخلال ایجاد کرده و روند کاهشی شیوع کرونا را دچار وقفه و اختلال کند.

عاملی که علاوه بر آسیب رساندن اعتماد عمومی به متولیان بهداشت و درمان کشور عواقب ناگواری در پی داشته باشد؛ در نتیجه جدیت و برنامه ریزی منسجم تر و تعیین تکلیف سریعتر محموله‌های وارداتی و همچنین صدور اجازه استفاده اضطراری واکسن کرونای برکت می‌تواند باعث رفع نگرانی‌های جامعه و سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی شود.

منبع: فارس

303740