مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان؛

مصرف برق ۲۲ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان از افزایش 22 درصدی مصرف برق طی امسال در استان خبر داد.

تصویر مصرف برق ۲۲ درصد افزایش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، علیرضا علیزاده ظهر امروز (۱۷ خردادماه) در جلسه شورای اداری استان زنجان، اظهار کرد: با توجه به شروع زودهنگام گرما در کشور، استفاده از دستگاه‌های سرمایشی افزایش یافته است. همچنین با شروع زودهنگام فعالیت پمپ‌های کشاورزی و کاهش بارندگی، آب از منابع زیرزمینی استخراج شد که این مهم نیز سبب افزایش مصرف بود.

وی با اشاره به دیگر دلایل اعمال مدیریت بار در کشور، افزود: تولید نیروگاه‌های برق‌آبی به منابع پشت سدها بستگی دارد و کم‌بارشی و خاموشی ندادن در زمستان باعث شد منابع پشت سدها بیش از هر سال کاهش یابد و امید به افزایش بارندگی در بهار نیز محقق نشد.

این مسئول با اشاره به اینکه اوج ساعت مصرف در استان بین ۱۲ تا ۱۸ است، افزود: امیدواریم که بخش عمده‌ای با کمک مدیریت مصرف کاهش یابد و منحنی مصرف کشور نیز همانند کشورهای در حال توسعه یا توسعه‌یافته تبدیل شود. امسال حجم تعدیل به لحاظ همکاری‌ها بیش از قطعی‌های اعمالی بود. سقف در نظر گرفته شده برای مصرف استان ۵۲۰ مگاوات بود که متاسفانه شاهد تجاوز مصرف از این میزان هستیم که در نهایت خاموشی‌ و اعمال مدیریت را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، تصریح کرد: همه ۵۲۵ انشعاب اداری استان به شبکه فهام و کنترل از راه دور متصل بوده و ۵۲ درصد بانک‌های استان نیز کنتورهای هوشمند دارد و مابقی نیز در دست اقدام است. تاکنون هشت اداره در استان به علت مصرف بالا و توجه نداشتن به تذکرات ارسالی قطعی برق را برای چند روز داشتند و وصل مجدد برق با تایید استاندار انجام می‌شود.

علیزاده با اشاره به تولید رمزارز در استان، تصریح کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۵۷ مزرعه تولید رمز ارز با ۳۱۰۱ ماینر در استان کشف شده، ولی قطعاً تعداد مزارع استخراج بیشتر از این تعداد است و به صورت مویرگی به شبکه وصل شده است. امسال ۲۲ درصد افزایش مصرف برق داریم که طبق نظر کارشناسان ۱۰ درصد آن می‌تواند مربوط به تولید رمزارز باشد. شناسایی مزارع تولید رمزارز از طریق آی.پی به راحتی ممکن بوده که در این میان همکاری اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شناسایی نیاز است.

در ادامه این جلسه، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به انتخابات پیش‌ رو، اظهار کرد: همه مسئولان باید برای رعایت حق مردم در انتخابات تلاش کنند و این تلاش مسئولان نیز باید از جانب مردم مورد توجه قرار گیرد، همان‌گونه که مردم نسبت به حاکمیت و حاکمیت نیز نسبت به مردم حق دارند.

حجت‌الاسلام مهدی باقری با بیان اینکه متاسفانه شخصیت امام راحل را خوب نشاخته‌ایم، ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز به عنوان یک اندیشمند، دانشمند و حکیم به تمام‌معنا از سالیان گذشته با مشورت از متخصصان، سال ۸۸ را به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری کردند که متاسفانه این شعار به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: اگر چه قوانین تدوین شده برای اصلاح الگوی مصرف هنوز پابرجا است ولی اجرایی نمی‌شود. مشکلات آب، برق و گاز همواره وجود داشته و در زمستان مشکل گاز و در تابستان مشکل آب و برق داریم، به همین دلیل توجه به مدیریت مصرف در کشور ضرورت بالایی دارد. در حاضر نیز در برخی روستاها از آب شرب برای آبیاری درختان استفاده می‌شود که حرامِ بیّن است.

نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت با بیان اینکه الگوی مصرف باید اصلاح شود؛ چراکه در حال حاضر مصرف ما با شاخص‌های اسلامی هم‌خوانی ندارد، تصریح کرد: ضروری است با تشکیل کمیته‌ای در تابستان، نسبت به حل مشکل زمستان و در زمستان نسبت به حل مشکل تابستان اقدام شود.

دیگر نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: نیروگاه شماره ۳ زنجان می‌توانست در فروردین‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد اما گیرهای اداری مانع این کار شد که در صورت آماده‌سازی، موجب حل مشکلات استان می‌شود.

مصطفی طاهری خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از بودجه کشور، یارانه پنهان با ۱۰۰۰ میلیارد تومان داریم، این در حالی است که روش یارانه دادن پنهان باید هدفمند شده و به کسی آسیب نزد که بر روی این طرح نیز در مجلس کار می‌شود.

منبع: ایسنا

303643