رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان:

خطر پیک پنجم کرونا طی تیرماه در کمین است

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان از احتمال وقوع پیک پنجم کرونا طی هفته اول یا دوم تیرماه در استان زنجان با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خبر داد.
تصویر خطر پیک پنجم کرونا طی تیرماه در کمین است

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، پرویز قزلباش صبح امروز (۱۷ خردادماه) در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا که در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد، در رابطه با روند بیماری کرونا در استان زنجان، اظهار کرد: روند بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان به صورت قطره‌چکانی، نزولی بوده و همچنان ۲۰۰ تخت بیمارستانی توسط این بیماران اشغال شده و روند سرپایی کرونا نیز تقریباً ثابت است.

وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۳۴۹ هزار و ۷۰۸ تست کرونا در استان زنجان گرفته شده که ۹۰ هزار و ۴۱۸ مورد آن مثبت شناسایی و ثبت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته کووید - ۱۹ معنی‌دار کاهش پیدا نکرده است، تصریح کرد: مجموع مراجعات به مراکز ۱۶ ساعته کووید - ۱۹ در هفته اول خردادماه، ۷۱۹۹ نفر و در هفته دوم خردادماه نیز ۶۹۸۵ نفر بوده است؛ همچنین مجموع مراجعان مشکوک به تفکیک جنسیت به این مراکز از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۶ خردادماه امسال، ۱۵۵ هزار و ۷۰۲ نفر خانم و ۳۳۳ هزار و ۶۰۹ نفر آقا بوده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان، از گردش بالای ویروس کرونا در شهرستان‌های ابهر، خدابنده و خرم‌دره خبر داد و گفت: در هفته اخیر موارد مثبت پی‌.سی‌.آر شهرستان‌های مذکور بالای ۳۰ درصد بوده است.

قزلباش با بیان اینکه با اجرای طرح شهید سلیمانی از ابتدای آذرماه پارسال، نسبت رهگیری افراد در تماس نزدیک با بیماران از ۲/۶ نفر در هفته اول آذرماه به ۸/۳ نفر هفته دوم خردادماه افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: درصد موارد مثبت سرپایی در مدت مذکور از ۴۴.۶ درصد به ۱۳.۳ درصد کاهش یافته است.

وی از احتمال وقوع پیک پنجم بیماری کرونا به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در هفته دوم و سوم تیرماه خبر داد و افزود: اکنون روند بیماری کرونا در همه شهرستان‌های استان زنجان با نوساناتی به صورت کاهشی است.

این مسئول در رابطه با میانگین سنی ابتلا به کرونا و فوت ناشی از این بیماری در استان زنجان، گفت: میانگین سنی افراد مبتلا به کرونا در استان ۵۹ سال و میانگین سنی فوت ناشی از ابتلا به بیماری کرونا نیز ۷۰ سال است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با رنکینگ شهرستان‌های استان زنجان از لحاظ میزان بروز موارد بستری کووید - ۱۹ در هفته دوم خردادماه، یادآور شد: به ترتیب زنجان، سلطانیه، خرم‌دره، ابهر، خدابنده، ایجرود، ماه‌نشان و طارم بوده است.

قزلباش در رابطه با درصد پوشش واکسیناسیون کووید - ۱۹ در سالمندان در ۱۶ خردادماه، اظهار کرد: سالمندان بالای ۸۰ سال ۷۷.۶۸ درصد، سالمندان ۷۹ تا ۷۵ سال ۶۷.۷۴ درصد و سالمندان ۷۰ تا ۷۴ سال ۷۲.۰۵ درصد پوشش داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان نگران تاخیر در تزریق دُز دوم واکسن کرونا در استان زنجان نباشند، افزود: متاسفانه به دلیل اخلال در ورود واکسن کرونا، واکسیناسیون با سرعت کمتری در حال تزریق بوده ولی با ورود واکسن در روزهای آتی، این روند با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

این مسئول با اشاره به وجود مشکلاتی در خصوص راه‌اندازی مراکز تجمعی واکسیناسیون در استان، تصریح کرد: این مراکز با مشکلاتی از جمله تامین نیروی انسانی، کامپیوتر، اینترنت و وسایل نقلیه مواجه است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی کووید - ۱۹ و نظام سلامت، درس‌های آموخته در زنجان، خاطرنشان کرد: تعداد مقالات دریافتی ۳۵۱ مورد بوده که ۲۱ مقاله در بخش سخنرانی و ۱۹۵ مقاله نیز در بخش پوستر پذیرفته شده است.

منبع: ایسنا

303537