نخستین پرواز پهباد سمپاش در شالیزارهای لاهیجان+ فیلم

برای نخستین بار در لاهیجان و در طرح ملی همگام با کشاورز، از پهبادهای سمپاش مزارع برنج استفاده شد تا صنعت کشاورزی شهرستان به سمت علمی شدن گام بردارد.
تصویر نخستین پرواز پهباد سمپاش در شالیزارهای لاهیجان+ فیلم

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، یکی از دغدغه های کشاورزان با شروع فصل زراعی در زمین های بزرگ، سختی اجرای بعضی از عملیات های کشاورزی و زمانبر بودن آنهاست. با ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی، بسیاری از این دغدغه ها در عملیات های زراعی کاسته شده است.

یکی از این ابزارهای قابل اعتماد و هوشمند در بخش کشاورزی پهبادها هستند که میتوانند با نظارت دقیق بر زمینهای کشاورزی، تهیه تصاویر و نقشه های سه بعدی و با دقت فوق العاده بالا به کشاورزان در تجزیه و تحلیل فرآیند دقیق رشد محصولات کشاورزی و مدیریت هرچه بهتر زمین های زراعی بزرگ کمک کنند.

امروزه انواع پهبادهای کشاورزی در مرحله تجزیه و تحلیل خاک زراعی، آبیاری، کاشت بذر، سمپاشی و کنترل سلامت محصولات کشاورزی در کشورهای پیشرفته بکار گرفته شده است.

در کشور ما با توجه به اینکه یک سوم محصولات اصلی کشاورزی جهان تولید میشود و از طرفی به دلیل وجود تنش آبی و کمبود آب در کشور، استفاده از تکنولوژی در صنعت کشاورزی باید بعنوان یک ضرورت مهم مورد توجه قرار گیرد، طی دو سال گذشته استفاده از پهبادهای کشاورزی و خاص پهبادهای سمپاش، به عنوان یک حرکت مهم ترویجی آغاز شده است.

در استان گیلان در سال 1398 نخستین پهباد سمپاش چهار موتوره با ارتفاع پرواز 50 متری و سرعت ده متر برثانیه که سمپاشی هر هکتار زمین را در 10 دقیقه ممکن ساخته است، توسط یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان طراحی و ساخته شد.

در روز گذشته در لاهیجان برای نخستین بار و در طرح ملی همگام با کشاورز، نمونه ای از این پهبادهای سمپاشِ مزارع برنج، در روستای میان محله پهمدان رودبنه بمنظور سمپاشی علیه کرم ساقه خوار و پروانه تک نقطه ای برنج استفاده شد تا صنعت کشاورزی شهرستان را به سوی علمی شدن پیش ببرد.

کاهش 30 درصدی سموم دفع آفات، کاهش 97 درصدی مصرف آب و کاهش بار مالی بر کشاورزان از مزایای این پهباد بومی است.

ویدئو: ولی شریعت ناصری

303456

مطالب مرتبط