از جایگاه ۱۸ به ۱۲ در بین استان‌های کشور؛

صنعت زنجان با جذب بی‌سابقه سرمایه‌گذاری‌ها 6 پله ارتقا یافت

افزایش بی‌سابقه سرمایه‌گذاری‌ها در زنجان رقم حجم کل سرمایه‌گذاری‌ها در این استان را به بیش ۱۲ هزار میلیارد تومان رساند.
تصویر صنعت زنجان با جذب بی‌سابقه سرمایه‌گذاری‌ها 6 پله ارتقا یافت

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، بخش صنعت در کنار بخش کشاورزی از مهمترین زمینه‌های فعالیت اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان زنجان است. در سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید بخش صنعت در این استان شاهد جهش‌های قابل توجهی بوده است.

بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان سهم ارزش تولید بخش صنعت در اقتصاد این استان از میزان ۳۶ درصد در سال ۹۰ به ۴۲ درصد در سال ۹۸ رسید.

ارزش تولید استان زنجان نیز بر اساس برآوردهای مرکز آمار ایران، در سال ۹۸، حدود ۳۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است که این رقم در سال ۹۰، پنج هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بود.

سهم ارزش تولید استان زنجان نسبت به کشور از رقم ۷۷ صدم درصد درسال ۹۰، به رقم یک درصد در سال ۹۸ رسیده است.

سهم بخش صنعت استان زنجان از میزان ۵۶ صدم درصد نسبت به کشور در سال ۹۰ به رقم ۹۶ صدم درصد افزایش یافته است و بر اساس برآوردهای انجام شده، ارزش تولید بخش صنعت در اقتصاد این استان از حدود ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۰ به رقم بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است.

طی چهار سال گذشته هیچ واحد تولید در زنجان تعطیل نشده است

استاندار زنجان گفت: با پیگیری و حل مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی، انگیزه لازم در سرمایه گذاران و بخش خصوصی برای توسعه واحدهای تولیدی در استان وجود دارد.

فتح الله حقیقی افزود: باید بدانیم واحدهای تولیدی همواره در مسیر فعالیت خود با مشکلاتی مواجه می شوند و ما مسائلی را که در سطح استان قابل حل است، انجام می دهیم و مسائلی را که نیاز به پیگیری در سطح ملی دارد را نیز از طریق دیدار با مقامات ملی پیگیری می‌کنیم.

وی اظهار داشت: از سال ۹۶ تاکنون هیچ واحدی به واحدهای تولیدی تعطیل استان زنجان اضافه نشده و هر سال تعدادی از واحدهای تعطیل به چرخه بازمی‌گردند که ۲۷ واحد در سال گذشته به چرخه بازگشتند.

استاندار زنجان گفت: از سال ۹۷ تا کنون، با پیگیری حل مشکلات واحدهای تولیدی، ۶۰ واحد راکد، به چرخه تولید بازگشتند که حاصل آن احیای ۲ هزار فرصت شغلی بود.

حقیقی افزود: طی ۲ سال گذشته نقشه راهی با تکیه بر گفت‌وگو با بخش خصوصی، ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ترسیم شد و اکنون نتایج ملموس آن در بخش تولید قابل مشاهده است به طوری که زنجان در بهبود فضای کسب و کار و نرخ مشارکت اقتصادی به ترتیب رتبه های سوم و چهارم را کسب کرده است.

زنجان در رتبه نخست جذب سرمایه گذاری های خارجی

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان این استان در سال گذشته در میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور با رقم ۱۶۰ میلیون دلار معادل ۱۸ درصد سرمایه گذاری‌های خارجی محقق شده در کشور، رتبه نخست را در این زمینه کسب کرد و از نظر نرخ رشد سرمایه‌گذاری‌ها نیز در جایگاه دوم قرار گرفت. این موفقیت‌های بی نظیر در نتیجه به ثمر نشستن برنامه‌ها و پی‌گیری‌ها در سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید در استان حاصل شده است.

ناصر فغفوری خاطرنشان کرد: اختصاص یک روز کامل در پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» توسط رییس جمهوری برای افتتاح پنج طرح بزرگ صنعتی استان زنجان در دهه فجر سال ۱۳۹۹ با حجم سرمایه گذاری بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ، گواه دیگری بر شتاب توسعه صنعتی در این استان است. افتتاح این طرح‌ها موجب تکمیل زنجیره‌های تولید بر اساس مزیت‌های استانی در صنایع معدنی (شمش فولاد)، صنایع نساجی و صنایع شوینده شد.

وی یاد آور شد: تبدیل استان زنجان به یکی از سه قطب تولیدکننده مواد شوینده در کشور با احداث واحدهای بزرگ و نیز افزایش تولید از ۱۵۰ هزار تن به یک میلیون تن از دیگر موفقیت‌های بخش صنعت استان طی چند سال اخیر و در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید است.

افزایش بیش از پنج برابری سرمایه‌گذاری‌های منجر به بهره‌برداری در زنجان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: اسفندماه سال ۹۲ حجم سرمایه‌گذاری صنعتی این استان بر اساس پروانه‌های به بهره‌برداری رسیده ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان بود که سالانه به طور میانگین بیش از یک‌هزار میلیارد تومان افزایش یافته و هم‌اکنون به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ناصر فغفوری اظهار داشت: زنجان از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری صنعتی در سال ۹۲ بدون لحاظ وسعت و جمعیت، هجدهمین استان کشور بود اما امروز رتبه ۱۲ را دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: سهم استان زنجان در سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی بهره‌برداری شده به سه درصد رسیده که این میزان حاکی از افزایش سهم استان در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی کشور است.

فغفوری با اشاره به افزایش سهم استان از میزان سرمایه‌گذاری صنعتی کشور، یادآور شد: تا پایان سال ۹۸، سهم استان از میزان سرمایه‌گذاری پروانه‌های بهره‌برداری صادره ۲ درصد بوده است که این امر حاکی از افزایش سهم استان در سرمایه گذاری‌های صنعتی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون یک‌هزارو ۲۶۶ پروانه بهره‌برداری در استان زنجان صادر شده که زمینه اشتغالزایی ۴۵ هزار و ۷۰۹ نفر را در واحدهای صنعتی استان فراهم کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان سهم استان در صدور پروانه‌های بهره برداری و اشتغالزایی واحدهای صنعتی در کشور را ۲ درصد ذکر کرد.

فغفوری همچنین از سهم چهار درصدی استان در صدور جوازهای تاسیس صادره خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۳ هزارو ۱۰۵ مورد جواز تاسیس و طرح توسعه در استان صادر شده است که این میزان چهار درصد از جوازهای تاسیس صادره کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها بالغ بر ۶۱۶ هزار میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود زمینه اشتغالزایی ۱۰۰ هزار نفر را در استان فراهم کند.

فغفوری تصریح کرد: استان زنجان در رتبه دهم نسبت به سایر استان‌ها در صدور جواز تاسیس و طرح توسعه قرار دارد.

فغفوری همچنین به عملکرد موفق استان در زمینه اجرای برنامه مربوط به نهضت تولید داخل در سال گذشته اشاره کرد و افزود: هدفگذاری سال گذشته در راستای نهضت ساخت داخل برای استان به ارزش ۶۶ میلیون دلار بود که این رقم در پایان سال با رشد ۲۴۵ درصدی به مرز ۱۶۲ دلار میلیون رسید.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش مرکز ساخت داخل کشور، در این زمینه استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی، کرمان و کرمان بیش از ۵۵ درصد میزان تولید داخل را کشور را به خود اختصاص دادند.

منبع: ایرنا

302686