نیاز کشور به پنبه 25 درصد افزایش یافت

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیاز کشور به پنبه از ۱۲۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن ارتقا یافته، بنابراین نیاز است که خود اتکایی در این بخش هرچه سریعتر افزایش یابد.

تصویر نیاز کشور به پنبه 25 درصد افزایش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، ابراهیم هزارجریبی در نشست خبری دومین همایش ملی روز جهانی پنبه با بیان اینکه برنامه سال جاری کشت پنبه ۱۱۵هزارهکتار است، اظهار کرد: پیش بینی می شود کشت پنبه ۱۶درصد در سطح و چهار درصد در عملکرد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.همچنین پیش بینی می شود که ۳۲۷هزار تن پنبه وش و ۱۰۰ هزار تن الیاف پنبه در سال ۱۴۰۰تولید شود و تولید پنبه نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کشت اول پنبه از ابتدای بهار شروع شده و پیش‌بینی می‌کنیم، اواخر خرداد ماه به پایان برسد، افزود: در حال برنامه ریزی برای کشت پنبه در مناطق گرمسیری در مردادماه هستیم.

مجری طرح ملی پنبه وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشت پنبه در مناطق جدید کشور از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است. قصد داریم در مناطق گرمسیری استان های ایلام، لرستان و سیستان و بلوچستان حدود ۲۰۰۰ هکتار پنبه کشت کنیم.

وی اضافه کرد: برنامه دیگر وزارت جهاد کشاورزی کشت پنبه در منطقه گرمسیری کرمانشاه است که نهایتاً تا سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

هزارجریبی یادآور شد: کشور در پنبه خودکفا بود حتی برخی سال‌ها نیز صادر می‌کرد. سیر نزولی این خودکفایی از سال ۱۳۸۰ شروع شد؛ به طوری که سال ۱۳۸۲ مجبور شدیم برای جبران کسری داخل، واردات انجام دهیم.این روند حدی شد که سال ۱۳۹۳ واردات از تولیدات پیشی گرفت. اما در سال ۱۳۹۹ ورق برگشت و تولید بیشتر از واردات شد و درمقابل ۸۰ هزار تن الیاف پنبه تولید داخل ۷۰ هزار تن واردات صورت گرفت. این موضوع نشان می‌ دهد پنبه به سطح خود اتکایی پیش می رود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دهه ۹۰ نیاز کشور به پنبه حدود ۱۲۰ هزار تن و خود اتکایی نیز ۶۸ درصد بود،اضافه کرد: با رشد صنعت نساجی و افزایش تقاضا نیاز به پنبه در کشور ۱۲۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن ارتقاء یافته و نیاز است خود اتکایی در این بخش هرچه سریعتر افزایش یابد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی به استانهای کلیدی در کشت پنبه نیز اشاره کرد و گفت: گلستان، خراسان رضوی، فارس، اردبیل، خراسان شمالی ،خراسان جنوبی از استان های اصلی در کشت پنبه هستند.

وی در پایان اظهار کرد: سال ۱۳۹۸، ۲۰۰ میلیون دلار واردات پنبه صورت گرفت که این رقم در سال 1399 به ۱۴۰ میلیون دلار رسید و این نشان می‌دهد که طی یک سال ۳۰ درصد کاهش ارزش واردات پنبه داشته ایم.

منبع: ایسنا

302531