تجارت ناشناخته ی خراسان شمالی

گیاهان دارویی که به صورت خودرو در دشت های خراسان شمالی یافت می شود، تجارتی ناشناخته است
تصویر تجارت ناشناخته ی خراسان شمالی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی ، آب وهوای کوهستانی و خاک حاصلخیز، استان خراسان شمالی را از نظر تنوع گیاهی در جایگاه ویژه ای قرار داده دشت های زیبا و کوه هایی که پر از دارو های گیاهیست به گونه ایست که 400 گونه گیاهی با خواص دارویی تاکنون در این استان شناسایی شده اند.

کارشناسان کشاورزی معتقدند: ساخت مجتمع های کشت گیاهان دارویی در این استان باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا زمینه ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان و جوانان فراهم شود زیرا که کشت و فرآوری گیاهان دارویی می تواند زمینه توسعه هر چه بیشتر استان را فراهم کند.

کاشت، داشت و برداشت این گیاهان به منظور استفاده از ماده موثر انجام می گیرد و این ماده موثر می تواند برای بهره برداران بخش های کشاورزی سودمند باشند.

مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان شمالی گفت: تنوع آب وهوایی وشرایط اکولوژیک مختلف، موجب تنوع گونه ای وغنای گیاهان دارویی در سراسر استان شده است، به طوریکه بیش از300گونه گیاهان دارویی درعرصه های منابع طبیعی به صورت خودرو یافت می شود.

علیرضا احمدی اسکوئی در گفت و گو با پرسون با بیان اینکه تحقیقات همه جانبه و بهره برداری صحیح از این گیاهان ارزشمند بسیار ضروری است، اظهار کرد: این اداره کل تاکنون اقدام به شناسایی بیش از300گونه گیاهی دارویی و صنعتی و معطر از مجموع کل گونه گیاهی موجود دراستان اقدام به تهیه 22عنوان طرح بهره برداری برای سه گیاه شاخص باریجه، کتیرا، زرشک وحشی در گستره ای به میزان 80 هزارهکتار را کرده است.

مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: در سال جاری 10 رویشگاه گیاهان دارویی باریجه، زرشک وحشی به میزان دو هزار 454 هکتار در سطح مفید با تولید 41 تن محصول و اشتغالزایی 20 هزار نفر روز و درآمد ناخالص 13 میلیارد و 900میلیون ریال مزایده بهره برداری از آنها در دست اقدام است.

مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: اقلام گیاهان دارویی و صنعتی طبق قوانین و دستورالعمل های ابلاغی به دوگروه مجاز مشروط و غیرمجاز یا ممنوعه از نظر بهره برداری تقسیم می شود که هرگونه بهره برداری ازگونه های مرتعی و جنگلی غیرمجاز از جمله ریشه شیرین بیان، پیاز و گل لاله سرنگون، انواع پیازها مانند موسیر و...ممنوع است.

احمدی اسکوئی با بیان اینکه بهره برداری و حمل گونه های مجاز مشروط از جمله باریجه، کتیرا ، زرشک وحشی و.. درقالب کتابچه طرح مدون ومصوب کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و با نظارت مستمر این اداره کل با اولویت جوامع محلی، بهره برداران ذیحق و مجریان طرح های مرتع داری امکانپذیر است، افزود: هدف از تهیه طرح، بهره برداری اصولی و فنی با رعایت تمامی جوانب اقتصادی، حفظ و بقا و درعین حال گسترش گونه های دارویی است که اثرات مهم اجتماعی واقتصادی آن در منطقه غیرقابل انکار است.

وی افزود: با وجود این برای حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از محصولات مذکور، یگان حفاظت ادارات منابع طبیعی این اداره کل، شهرستان ها و بخش های تابعه با تمام قوا، نیروهای قرقبان و امکانات موجود با هماهنگی وهمکاری دادستان استان و پاسگاه های نیروی انتظامی و پلیس راه ازهرگونه بهره برداری غیرمجاز و نیز حمل ونقل وفروش محصولات فاقدگواهی حمل جلوگیری می شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی از اهمیت خاصی در این استان دارد و به لحاظ اینکه شرایط آب و هوایی مساعدی در استان حاکم بوده و به دلیل نیاز کمتر آبیاری گیاهان دارویی، بهره برداری اقتصادی از آن زیاد است.

302509