یادداشت میهمان؛

آیا پهپاد سرنگون شده بر فراز فلسطین، ایرانی بود؟

یادداشت/ اقدامات نتانیاهو در زمینه نمایش پهپاد اقدامی در راستای شوهای تبلیغاتی او هستند تا بتواند بگوید ایران پشت درگیری‌ها با رژیم‌صهیونیستی است و از این طریق مظلوم‌نمایی کند.

تصویر آیا پهپاد سرنگون شده بر فراز فلسطین، ایرانی بود؟

سایت خبری پرسون ـ هایکو ماس؛ وزیر خارجه آلمان در روزهای اخیر برای دیدار با مقامات صهیونیست در فلسطین اشغالی حاضر شد.

کشورهای اروپایی به‌شدت از رژیم‌صهیونیستی حمایت می‌کنند، اما این به‌معنای علاقه آنها به صهیونیست‌ها و یهودی‌ها نیست. آنها هرگاه برای بقای رژیم احساس خطر کنند و یا حس کنند احتمال دارد مهاجرت معکوس در آن تشدید شود، به‌شدت نگران می‌شوند. این اتفاقات برای آنها هزینه زیادی ایجاد می‌کند.

اروپایی‌ها علاقه‌مند هستند که رژیم‌صهیونیستی باقی بماند و هرچه یهودی وجود دارد به این رژیم منتقل شود، زیرا حضور یهودیان برای هر کشوری می‌تواند تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری به‌دنبال داشته باشد. حالا شما فرض کنید با توقف جریان مهاجرت به فلسطین اشغالی، 7 میلیون یهودی موجود در این سرزمین نیز بخواهند به اروپا باز گردند. این موضوع به‌هیچ‌وجه خوشایند اروپایی‌ها نیست.

به همین دلیل است که کشورهای اروپایی به‌خصوص آلمان و اتریش به‌شدت خواستار ابقای موجودیت رژیم‌صهیونیستی هستند. نکته دیگر آنکه لابی صهیونیست‌ها به‌شدت گسترده بوده و برای این رژیم جلب حمایت می‌کند. به‌طور کلی اروپایی‌ها نابودی رژیم‌صهیونیستی را تغییر در توازن قدرت در یکی از مهم‌ترین مناطق جهان تلقی می‌کنند. اروپایی‌ها نمی‌خواهند موازنه قوا تغییر کند.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قوی‌ترین عضو حلقه محور مقاومت توانست پرونده داعش در عراق را حل کرده و در سوریه نیز اوضاع را به سامان برساند. تهران همچنین با حمایت‌های خود باعث‌شده تا پرونده یمن نیز پیشرفت‌های زیادی داشته باشد. از سوی دیگر نیز بحران لبنان تا حد زیادی به‌نفع مقاومت تثبیت شده است.

درصورتی‌که محور مقاومت بتواند رژیم‌صهیونیستی را نابود کرده و یا به‌شدت محدود کند و اثرگذاری آن را از بین ببرد، قطعا منافع کشورهای اروپایی در منطقه غرب آسیا به خطر خواهد افتاد. به همین دلیل آنها خواهان تغییر موازنه قوا نیستند و می‌خواهند معادله فعلی را که بعد از سایکس-پیکو ایجاد کرده‌اند، باقی بماند.

این مسائل دلایل حمایت اروپا از رژیم‌صهیونیستی هستند. درباره پهپاد باید گفت قطعا قوی‌ترین حلقه محور مقاومت، فناوری ساخت پهپاد‌های خود را در اختیار دیگر حلقه‌ها نیز قرار می‌دهد. این اتفاق در مناطقی مانند سوریه و لبنان رخ داده است. جمهوری اسلامی ایران نیز این مساله را تکذیب نمی‌کند.

رهبر انقلاب صراحتا اعلام کرده‌اند هرگروهی که بخواهد با رژیم‌صهیونیستی مقابله و مبارزه کند ایران از او حمایت می‌کند. اقدامات نتانیاهو در زمینه نمایش پهپاد در جلسه نیز اقدامی در راستای شوهای تبلیغاتی او هستند تا بتواند بگوید ایران پشت درگیری‌ها با رژیم‌صهیونیستی است و از این طریق مظلوم‌نمایی کند.

راکت‌هایی که شلیک شدند در تعداد محدود بوده و به شکل غیردقیق شلیک شدند؛ پرتاب این راکت‌ها صرفا برای هشدار بود. این مساله به رژیم فهماند هنگامی که جبهه‌ای در جنوب وجود دارد، جبهه‌ای نیز در شمال فلسطین اشغالی قرار دارد که در آنجا نیز راکت‌های فراوانی وجود دارد. در شمال شرق مرزهای فلسطین اشغالی که کشور سوریه قرار دارد، نیرو‌هایی حضور دارند که به سلاح‌های پیشرفته مسلح هستند و اگر تل‌آویو پایش را از حدی فراتر بگذارد، احتمال دارد در این جبهه‌ها برایش اتفاقاتی رخ دهد.

رژیم‌صهیونیستی اما اصلا این قابلیت را ندارد که بتواند در جبهه‌های دیگر همزمان درگیر شود. راکت‌هایی که از سوریه و لبنان شلیک شدند برای هشدار بود و اهداف عملیاتی نداشتند. این راکت‌ها برای آن بودند که صهیونیست‌ها در جنگ غزه از خطوط قرمز عبور نکنند و هرچه سریع‌تر به‌سمت آتش‌بس بروند.

این اقدامات تا حد زیادی جواب داد، زیرا رژیم‌صهیونیستی به آتش‌بس تن داد و نتوانست شروط خود را نیز محقق کند و مقاومت فلسطینی نیز توانش دست‌نخورده باقی ماند.

علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

301988