یادداشت میهمان؛

قتل «نزار بنات» و تغییر رویکرد سیاسی فلسطینیان

یادداشت/ نظرسنجی‌های اخیر در ساحل غربی رود اردن نشان می‌دهد تنها ۹ درصد فلسطینیان از سازش دفاع می‌کنند در حالی که ۶۰ درصد به جرگه طرفداران حماس و مقاومت مسلحانه در مقابل صهیونیست‌ها پیوسته‌اند.
تصویر قتل «نزار بنات» و تغییر رویکرد سیاسی فلسطینیان

سایت خبری پرسون ـ قتل نزار بنات به مسئله اول این روزهای جبهه داخلی فلسطین تبدیل شده است.

مقتول یک فعال سیاسی و اجتماعی ساکن کرانه غربی رود اردن بود که انتقادات بسیاری را در روزهای گذشته متوجه محمود عباس می نمود که توسط نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان دستگیر و کشته شد.

عمده اعتراضات نزار بنات متوجه همکاری و همراهی تشکیلات خودگران با دولت اسرائیل می‌شد و خصوصا پس از نبرد ۱۲ روزه بر موفقیت راهبرد مقاومت و شکست نقشه راه سازش با صهیونیست ها تاکید داشت.

فوت این فعال فضای مجازی زیر شکنجه نیروهای امنیتی، به شدت فلسطینیان را طی روزهای گذشته تحت تاثیر قرار داده و موقعیت موافقان تعامل با اسرائیل را تضعیف ساخته است.

اما اتفاقات این روزهای فلسطین معلول تحولات عمیق‌تری است که پس از نبرد اخیر و انفعال محمود عباس و دولتش رخ عیان کرد زیرا در حالی که اسرائیل برخلاف تعهداتش قصد اخراج ساکنان محله شیخ جراح و تعرض به قدس را داشت، تنها مقاومت اسلامی غزه بود که توانست با سلاحش از حقوق شهروندان فلسطینی دفاع کند.

نظرسنجی‌های اخیر در ساحل غربی رود اردن نشان می‌دهد تنها ۹ درصد فلسطینیان از سازش دفاع می‌کنند در حالی که ۶۰ درصد به جرگه طرفداران حماس و مقاومت مسلحانه در مقابل صهیونیست‌ها پیوسته‌اند.

بنابراین عدم تحمل تشکیلات خودگردان در برابر اعتراضات یک فعال اجتماعی حاکی از تزلزل این دولت و احساس خطر آن نسبت به آینده سیاسی خود است.

نگارنده باور دارد قتل نزار بنات کلید زننده تحولاتی خواهد بود که کرانه غربی را بیش از پیش شعله‌ور کرده و مقاومت مسلحانه در این منطقه را شدت خواهد بخشید.

طوفان بهار عربی دیرهنگام به فلسطین رسیده است و باید دید که آیا محمود عباس توانایی بازیابی چهره مخدوش خود را خواهد داشت یا گروه‌های مقاومت همانگونه که کنترل غزه را در دست گرفتند، با کمک هموطنانشان بر ساحل غربی نیز مسلط می‌شوند؟

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسائل غرب آسیا

این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با رسانه پرسون نمی‌باشد.

308459