هشدار مدیریت بحران در خصوص آتش سوزی مزارع غلات

رئیس مدیریت بحران شهرستان ورامین گفت: با توجه به افزایش دمای هوا و همزمانی با آغاز برداشت محصول گندم و جو، از کشاورزان درخواست می‌شود تا از اقداماتی که احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد پیشگیری کرده و هر چه سریعتر نسبت به جمع آوری محصول اقدام کنند.
تصویر هشدار مدیریت بحران در خصوص آتش سوزی مزارع غلات

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا ابراهیمی گفت: همه ساله، از اوایل خرداد ماه، عملیات برداشت محصول گندم و جوی شهرستان ورامین آغاز می‌شود که این اقدام با افزایش دمای هوا در دشت ورامین همزمان شده و این امر احتمال وقوع آتش‌سوزی در مزارع غلات را افزایش می‌دهد.

وی گفت: وقوع آتش سوزی در مزارع گندم و جو با سایر آتش‌سوزی‌ها، تفاوت بسیاری دارد چرا که به دلیل خشکی کامل محصول، آتش به سرعت در سطح مزرعه گسترش پیدا کرده و باعث می‌شود تا پیش از رسیدن عوامل آتش‌نشانی، درکمترین زمان کل محصول نابود شود.

رئیس مدیریت بحران ورامین افزود: اگر در هنگام وقوع آتش‌سوزی، وزش باد نیز وجود داشته باشد، آتش به راحتی به سایر مزارع نیز کشیده شده و خسارات جبران ناپذیری را به همراه می‌آورد.

وی افزود: یکی از علل وقوع آتش سوزی در مزارع، انباشته شدن کاه و کلش و باقیماندن محصول در مزرعه است بنابراین کشاورزان باید هر چه سریعتر نسبت به جمع آوری محصول و کاه و کلش از سطح مزرعه اقدام کنند.

ابراهیمی گفت: کشاورزان باید ضمن حفظ آمادگی، در هنگام برداشت محصول نسبت به ایجاد جاده دسترسی در مزارع، سرعت بخشیدن به کار برداشت، ذخیره آب در حوضچه‌های مصنوعی، در دسترس گذاشتن ادوات کشاورزی نظیر تراکتور، جلوگیری از قرار گرفتن اشیاء براق در مزارع و تعبیه کپسول‌های آتش نشانی در مزرعه اقدام کنند.

وی گفت: از مردم و رهگذران نیز درخواست می‌شود تا هنگام عبور از حاشیه مزارع گندم و جو، از پرتاب کردن آتش سیگار خودداری کرده و یا در نزدیکی این مزارع آتش روشن نکنند چرا که یک آتش کوچک، در کمترین زمان کل محصول یک مزرعه را از بین می‌برد.

وی افزود: اگر از هر هکتار زمین زیر کشت گندم، ۶ هزار کیلوگرم محصول با قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم ۵ هزارتومان برداشت شود، در صورت بروز آتش‌سوزی، ۳۰ میلیون تومان محصول از بین می‌رود.

رئیس مدیریت بحران ورامین اظهارداشت: طی روزهای اخیر چندین مورد آتش سوزی در مزارع غلات ورامین رخ داده که با حضور عوامل آتش نشانی این آتش‌ها مهار شد.

در سال زراعی جاری بیش از ۲۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت گندم و جو رفته است.

ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

منبع: ایرنا

301968

مطالب مرتبط