بررسی پیامدهای گرم‌شدن هوا و اقدامات مدیریت بحران استان؛

هرمزگان در وضعیت قرمز آب‌و‌هوایی قرار گرفت

شرایط اقلیمی جهان به سرعت در حال تغییر است. تاثیرات مخرب انسان بر گونه‌های گیاهی و حیوانی بیش‌از ‌پیش آ‌ن‌ها را به سمت انقراض سوق داده است.
تصویر هرمزگان در وضعیت قرمز آب‌و‌هوایی قرار گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون از هرمزگان، افزایش جمعیت، توسعه شهرهای پیشرفته و مدرن‌گرایی تنها چند نمونه از عواملی است که باعث بروز چنین بلایی می‌شود. طبق نتایج محققان که در نشریه «ارتباطات نیچر» در سال ‌2018 میلادی چاپ شده بود، زمین در سال‌های 2018 تا 2022 شاهد افزایش دما و رویداد شدیدا گرم آب‌و‌هوایی قرار می‌گیرد.

عوامل بسیار زیادی در گرم‌شدن دمای کره‌‌زمین دخیل هستند؛ از گازهای گلخانه‌ای گرفته تا حمل‌و‌نقل و استفاده بی‌رویه انسان از منابع طبیعی. اثر مخرب دنیا به واسطه توسعه روز‌به‌روز طبیعت را قربانی می‌کند.

همین امر باعث این شده که رفتارهای طبیعت در هنگام بروز حوادث به شدت خطرآفرین شود. برای مثال بارندگی سال‌های قبل در کشور که باعث به وجود آمدن سیل‎های بزرگ شد و به هزار نفر خسارت وارد کرد. استان‌ هرمزگان یکی از مستعد‎ترین استان‎ها از لحاظ بلاهای طبیعی در کشور به شمار می‌رود که تا به حال شاهد بلاهای بسیاری بوده است. با گرم‌شدن دمای هوا در چند روز اخیر هشداری مبنی‌بر خطر آتش‌سوزی مراتع و مزارع استان از طرف مدیریت بحران منتشر شد که در ادامه گزارش جزئیات کامل آن را بررسی می‌کنیم.

گفت‌وگو با رئیس روابط عمومی جهاد کشاورزی و مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان در پی انتشار هشدار و آماده‌باش هواشناسی؛

آگاه‌سازی اولین گام در پیشگیری از حوادث


علی‌اصغر خلیلی رئیس روابط عمومی جهاد کشاورزی هرمزگان درباره اقدامات پیش‌گیرنده این سازمان در پی آماده‌باش گفت: «جهاد کشاورزی در چنین مواقعی در مرحله اول مسئولیت افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی به عموم مردم استان را نسبت به شرایط احتمالی به عهده دارد.

بعد از اطلاع‌رسانی و در صورت بروز خسارت، افراد مربوطه و کارشناسان سازمان وارد عمل می‌شوند و خسارت وارده را برآورد می‌کنند. در مرحله آخر خسارت وارد شده را به ستاد مدیریت بحران استان گزارش می‌کنیم». «مهرداد حسن زاده»، مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان در این رابطه گفت: «ما در چنین مواقعی در قدم اول، دست به اقدامات پیشگیرانه می‌زنیم.

اقدامات پیشگیرانه بر اساس نظرات کارشناسی شده ستاد مدیریت بحران و هواشناسی کشور و متخصصان جهاد کشاورزی در اختیار مدیریت بحران کشور قرار می‌گیرد. ستاد مدیریت بحران کشوری این هشدارها را به استان‌هایی اطلاع می‌دهد که مستعد این بلاها هستند. همانند هشداری که چند روز گذشته درباره گرم شدن هوا و خطر آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان هرمزگان اطلاع‌رسانی شد.

باید تاکید کنم که طبق ماده 13 قانون مدیریت بحران کشور، متولی مراتع و جنگل‌ها در هنگام بروز چنین اتفاق‌هایی جهادکشاورزی است. جهاد کشاورزی در چنین مواقعی وظیفه آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی را به عهده دارد. از آن‌جایی که باغ‌ها و مزارع در حال حاضر مستعد آتش‌سوزی هستند، دلایل بسیاری مانند ناآگاهی و کوچک‌ترین خطای انسانی می‌تواند خسارت به بار آورد». برای کسب آگاهی بیشتر و هماهنگی این دو ارگان در مواقع بروز بلاهای طبیعی با ستاد مدیریت بحران هرمزگان گفت‌و‌گو کردیم تا از روند اجرای این اقدامات مطلع شویم.


چه اقدامات مشترکی برای جلوگیری ازبروز بلایای طبیعی یا خسارت کمتر انجام شده‌است؟


در قدم اول مدیریت بحران استان از جهاد کشاورزی خواسته‌است تا در بخش کشاورزی و دامداری و در بحث روستاها آگاهی‌رسانی به مردم انجام دهد. در قدم دوم از جهاد کشاورزی خواسته شده‌است تا در بحث هرس باغ‌ها از کشاورزان بخواهد خاروخاشاک را در مکان‌هایی دورتر از مزارع امحا کنند. این مشکل یکی از عمده مشکلاتی است که باعث بروز خسارات فراوان به باغداران می‌شود. برای نمونه در چند روز گذشته یکی از عواملی که باعث تشدید آتش‌سوزی درباغ یکی از باغداران دهستان سیاهویی شد این بود که این فرد اقدام به هرس باغ خود نکرده بود یا از خاروخاشاک به عنوان دیوار حفاظی دور تا دور باغ‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین تاکید کرده‌ایم تا ماشین‎ آلات آتش‌نشانی در سطح استان به صورت آماده باش قرار بگیرند. از آن‌جایی که هرمزگان دارای آب و هوایی گرم و خشک است و امسال شاهد باران بسیار کمی در سطح استان بوده‌ایم، رعدوبرق و باد یکی از مخاطرات طبیعی است که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم. مخصوصا در روستاهای اطراف که در چندین موارد شاهد چنین اتقافات و ایجاد خسارات بالایی شده‌ایم.

اگر مردم آگاهی و آمادگی لازم را به همراه اقدامات پیشگیرانه داشته باشند، در مواقعی که احتمال این اتفاقات وجود دارد، قطعا خسارات را تا حد قابل توجهی می‌توانیم کاهش دهیم. ستاد مدیریت بحران در چهارگام در هنگام بروز حوادث را به‌عهده دارد؛ پیشبینی و پیشگیری، آمادگی، بازسازی و بازتوانی است.


آتش‌سوزی در سه ماه گذشته سال چندبار اتفاق افتاده‌است؟


از آن‌جایی که آمار ارائه شده به مدیریت استان هر سه ماه یک بار گزارش می‌شود، آخر خرداد ماه آمار کلی سه ماهه به درست ما می‌رسد اما آمار سال گذشته که به دو دسته شهر بندرعباس و اطراف آن تقسیم می‌شود، شاهد 157 مورد آتش‌سوزی در بندرعباس، 307 مورد آتش‌سوزی منازل و ماشین‌آلات و 263 مورد آتش‌سوزی مراتع و مزارع حومه استان بودیم. بسیاری از این حوادث مخصوصا آتش‌سوزی مراتع به دلیل خطای انسانی اتفاق میفتد. امیدوار هستیم که در سال جدید با افزایش سطح آگاهی افراد شاهد کاهش چنین مواردی در استان باشیم. استان هرمزگان سال زراعی سختی را می‌گذراند و این عامل باعث خشک شدن مراتع شده که مستعد بروز چنین اتفاقاتی هستند.

منبع: صبح ساحل

302311