پرسون از هزینه بالای فرزند پروری گزارش می دهد؛

شیرخشک در ایستگاه گرانی/ خروج بی سر و صدای مولتی ویتامین کودکان از مراکز بهداشت

جنگ اقتصادی که از سوی غربی ها به رهبری امریکایی ها با کشورمان برپا شد موجی از مشکلات را برای کشور به وجود آورده است که یکی از ترکش های این جنگ اقتصادی کاهش جمعیت است.
تصویر شیرخشک در ایستگاه گرانی/ خروج بی سر و صدای مولتی ویتامین کودکان از مراکز بهداشت

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها افزایش قیمت مسکن و کالاهای اساسی وهمچنین بیکاری موجب شده تا جوانان کمتر تمایل به ازدواج داشته باشند و آن دسته از جوانانی که موفق شده اند ازدواج کنند به دلیل هزینه بالای زندگی تمایلی به بچه دار شدن ندارند و به نوعی این روزها خانواده ها به تک فرزندی روی آورده اند.

خبرنگار پرسون در گزارش پیش رو نگاهی به هزینه های پیش روی خانواده ها برای فرزندآوری و از سوی دیگر کم کاری دولتمردان در حمایت از جوانان انداخته است که در ادامه می خوانید:

حذف قطره آهن و مولتی ویتامین از مراکز بهداشت

یکی از سیاست های وزارت بهداشت و درمان این بود که از بدو تولد با ارائه قطره های حاوی ویتامین رشد مناسب نسل آینده جامعه را تامین کند تا به نوعی جامعه ای سالم ایجاد شود و در این خصوص وزارت بهداشت سالیان سال دو قطره آهن و مولتی ویتامین را به شکل رایگان به خانواده هایی که نوزاد دارند تا سن دو سالگی ارائه می کرد؛ اما طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است به تازگی مراکز بهداشتی در پایتخت دیگر قطره های مکمل شامل آهن و مولتی ویتامین را توزیع نمی کنند، البته قطره های مولتی ویتامین در حال حاضر در برخی از شهرستان های کشور توزیع می شود؛ از همین روهموطنان برای تهیه مکمل فرزندان خود باید به شکل آزاد دست به جیب شوند که به نوعی هزینه ای اضافی را برای خانوار رقم زده است.

طبق بررسی های خبرنگار ما مسئولان خانه های بهداشت در غرب تهران عنوان کردند که دولت بودجه ارائه قطره های خوراکی رایگان برای اطفال و برخی داروهای ضروری مانند ویتامین دی و آهن را ندارد تامین کند.

پوشک همچنان روی موج گرانی

به شکل نرمال اگر برای یک کودک در ماه سه بسته پوشک فراهم شود ماهانه 375 هزار تومان هزینه تامین آن خواهد بود.

این روزها پوشک نیز به همراه سایر کالاها از جمله کالاهای سلولزی با افزایش قیمت مواجه شده است، به طوری که پوشک شماره 5 با حجم سی عدد که در سال گذشته 45 هزار تومان قیمت داشت این روزها به قیمت 125 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و به نوعی هزینه زندگی خانوار را دوچندان کرده است.

به شکل نرمال اگر برای یک کودک در ماه سه بسته پوشک فراهم شود ماهانه 375 هزار تومان هزینه تامین آن خواهد بود.

بالا رفتن قیمت ویزیت پزشک

این روزها ویزیت پزشکان متخصص نیز با افزایش رو به رو شده است و ویزی آنها به 95 هزار تومان رسیده است، بانوان باردار باید در نه ماه بارداری به پزشک شان مراجعه کنند و بعد از متولد شدن فرزندشان تا دو سال خانواده ها برای چکاپ فرزندشان ماهی یک باربه این پزشکان متخصص مراجعه می کنند که نزدیک به 80 درصد پزشکان در مطبشان برای ویزیت از خدمات بیمه برای مراجعه کنندگان شان استفاده نمی کنند و این هزینه نیز به هزینه های خانوار اضافه خواهد شد.

بوی گرانی مجدد شیر خشک می آید

حال این روزها سیکنال های خبری در راه است که تا دوماه دیگر ذخایر برخی انواع یرخشک کودکان تمام شود و به نوعی تولید برخی از شیرخشک متوقف شود.

چهار ماه پیش شیرخشک به عنوان اصلی ترین غذای نوزادان و غذای کمکی برخی دیگر از نوزادان با افزایش 20 درصدی مواجه شده است و علت این گرانی را دست اندرکاران تولید این محصول بالا رفتن قیمت قوطی فلزی عنوان کردند.

هانی تحویل‌زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک می‌گوید: به دلیل افزایش قیمت قوطی، شیر پرچرب و کارتن‌های مقوایی شیرخشک گران شد و به قیمت ۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

او همان زمان نیز معتقد بود که با افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیرخشک تولیدکنندگان همچنان ضرر می کنند. چنانچه قیمت شیرخشک ۲۰ درصد دیگر افزایش پیدا کند، صنعتگران این حوزه تازه به نقطه سر به سر می‌رسند.

حال این روزها سیکنال های خبری در راه است که تا دوماه دیگر ذخایر برخی انواع یرخشک کودکان تمام شود و به نوعی تولید برخی از شیرخشک متوقف شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد به تجارت‌نیوز خبر داد: حدود شش ماه است که ارز واردات به تولیدکنندگان شیرخشک تعلق نگرفته و باعث شده است تولید برخی انواع شیرخشک‌ متوقف شود.

هانی تحویل‌زاده نسبت به کمبود جدی شیرخشک در بازار هشدار داد و گفت: میزان ذخایر و موجودی انبار شیرخشک نگران کننده است و موجودی فعلی کارخانه‌ها تا دو ماه دیگر بیشتر کفاف نمی‌دهد و به همین دلیل فروش برخی برندها فروش شیرخشک خود را سهمیه‌بندی کرده‌اند.

به گفته او، رایزنی‌های تولیدکنندگان با سازمان غذا و دارو بی‌نتیجه بوده است و برخی مواد اولیه تولیدکنندگان با تعرفه‌های بالای واردات مواجه شده است. به عنوان مثال تعرفه واردات اسلیم میلک‌ها در ردیف تعرفه شیر شتر قرار گرفته است!

نسل آینده کشور را جوان و پویا نگهداریم

نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس که بیش از یک سالی از عمر فعالیت شان می گذرد نیز همواره این دغدغه را دارند که چرا زاد و ولد در کشور در حال کاهش است، اما در این مدت اقدام اساسی برای حمایت از خانوار انجام نشده است.

به نوعی بالا رفتن قیمت ها در امورات فرزند آوری و فرزند پروی از مهم ترین دلایل کاهش زاد ولد در بین جوانان جامعه به حساب می آید

برخی از منتقدان بر این باورند که نهادی در کشور به شکل ویژه برای فرزند آوری تلاش گسترده ای ندارد و حمایت های لازم را نیز انجام نمی دهد تا به نوعی کمک حال خانوارها برای تشویق فرزند آوری باشند.

نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس که بیش از یک سالی از عمر فعالیت شان می گذرد نیز همواره این دغدغه را دارند که چرا زاد و ولد در کشور در حال کاهش است، اما در این مدت اقدام اساسی برای حمایت از خانوار انجام نشده است، به طور نمونه در گذشته طرحی مطرح بود که به محض به دنیا آمدن فرزندی دولت یک میلیون تومان کمک به خانواده ها پرداخت می کرد که این طرح مورد اجرا قرار نگرفت و البته این روزها یک میلیون تومان کفاف تامین مخارج خانوار فرزند آور را نخواهد داد؛ بنابراین انتظار این است که با روی کار آمدن دولت جدید گام بلندی در بالا رفتن جمعیت مطلوب کشور برداشته شود و آینده کشور را با نیروی جوان و پویا شکل دهد و حرف آخر باید بسترسازی برای افزایش جمعیت یا به عبارتی روند مطلوب رشد جمعیت را مهیا کرد.

گزارش از: محمد خادمی

301713