محمدنژاد در گفت‌و‌گو با پرسون؛

روند خاموشی‌ها ادامه می‌یابد/ شبهاتی در خصوص قطعی برق وجود دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با افزایش دما، خاموشی‌ها افزایش می‌یابد. زیرا طبق محاسبات مصرف برق به 55 هزار مگابایت رسیده که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 11 هزار مگابایتی تقاضا به صورت غیراصولی هستیم و وزارت نیرو باید مصارف پنهان برق را آشکار کند.
تصویر روند خاموشی‌ها ادامه می‌یابد/ شبهاتی در خصوص قطعی برق وجود دارد

پرویز محمدنژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص قطع مکرر برق به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: قطعی برق از چند ماه قبل در کمیسیون انرژی مطرح و پیگیری شد. اما وزارت نیرو و زیرمجموعه‌های آن کار خاصی در رابطه با افزایش تولید و یا برنامه مدیریتی در تقاضای مصرف انجام نداند.

محمد نژاد تصریح کرد: حضور مسئولان وزارت نیرو در مجلس، نمایندگان را قانع نکرد. تذکرات لازم داده شده است. با افزایش دما، خاموشی‌ها افزایش می یابد. زیرا طبق محاسبات مصرف برق به 55 هزار مگابایت رسیده که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 11 هزار مگابایتی تقاضا هستیم. این رشد مصرف اصولی نیست. مگر این که وزارت نیرو مصارف پنهان را آشکار کند.

وی در خصوص ادعای وزارت نیرو در خصوص نقش استخراج رمز ارزها در قطعی برق، بیان کرد: رشد مصرف ماینرهای استخراج ارزهای دیجیتال به گونه‌ای که باعث ایجاد شرایط فعلی شود؛ غیرممکن است. زیرا رمزارزها آنقدر در ایران گسترده نیست و فعالیت 20 میلیون ماینر در کشور غیرقابل قبول است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس مجلس افزود: با وضعیت موجود، وزارت نیرو باید برنامه مدیریتی خود را اعلام کند. مدیریت مصرف اولین گام در این زمینه است و تولید زمان‌بر است. برای تولید شش هزار مگابایت برق 3 تا 4 سال زمان لازم است.

محمدنژاد ادامه داد: تولید برق در نیروگاه‌های برقی آبی تا 16 روز آینده به شده کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا ارتفاع آب پشت سدها کاهش یافته و قابلیت تولید برق، برق‌آبی را ندارند. بنابراین قطع برق از 20 درصد فعلی به 35 درصد افزایش و گسترش می‌یابد.

وی با بیان این که مجلس پیگیر خاموشی‌ها است؛ گفت: در شرایط فعلی چاره‌ای جز مدیریت بار و مصرف وجود ندارد. روند قطعی برق ادامه دار خواهد بود و صرفا تلاش‌ها در راستای کاهش خاموشی‌ها خواهد بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان تاکید کرد: به دنبال حلقه مفقوده قطع برق هستیم. دلایلی که وزارت نیرو در این خصوص اعلام کرده؛ قابل پذیرش نیست و حتی در بدترین سال‌های تولید نیز شاهد چنین وضعیتی نبودیم. رشد 11 هزار مگابایتی مصرف برق به لحاظ عقلی، علمی و توزیع انرژی پذیرفتنی نیست. شبهات زیادی در این زمینه وجود دارد که وزارت نیرو باید با اعداد و ارقام پاسخگوی مجلس باشد.

290825