به گزارش سایت خبری پرسون، باهنر چنان به لاریجانی نزدیک است که پس از نامزدی او، شایعه شد که باهنر ریاست ستادش را برعهده دارد، هرچند این خبر در نهایت تایید نشد.
حالا این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که برادر شهید باهنر است، در گفتگویی به بررسی مسائل روز سیاسی و انتخاباتی پرداخته که در ادامه میخوانید:
آیا شما هنوز فعالیتهای سیاسی خود را دارید و یا بازنشسته شدهاید؟
از نظر کارمندی ده سالی است که بازنشسته شدهایم اما از منظر کاری تیپ ما نمیتوانیم بازنشسته شویم و ممکن است سطح فعالیتها را تغییر دهیم اما در هر حال بازنشستگی نداریم.
در روزهای گذشته خبری منتشر شد که شما رئیس ستاد انتخاباتی آقای لاریجانی هستید؛ درست است؟
خبرگزاری مهر کم لطفی کرده بود و دقیق سوال نکرده بود و من بیانهای دادم و از ورود و حضور چهرههای مشهور در انتخابات به صورت جدی استقبال میکنیم و دلیل آن هم مشارکت است و تاکید کردم که من مسئولیت ستاد انتخاباتی هیچ کدام از کاندیداها نیستم و ما زیرمجموعه شورای وحدت کار میکنیم و قاعدتا کاندیدای آنها هم جناب آقای رئیسی است و حتی احتمال اینکه رئیس ستاد انتخاباتی آقای لاریجانی باشم وجود ندارد. البته من مخالفتی با حضور ایشان ندارم ولی در جریانات سیاسی زیرمجموعه شورای وحدت هستیم.
در میان جریانات سیاسی، شما را با آقای لاریجانی نزدیک می دانند اما آیا می توانید چرایی حضور آقای لاریجانی را در انتخابات بگویید؟
ما با بیش از ده نفر از کندیداهای مطرح انتخابات صحبت کردیم. با آقای لاریجانی هم گفت و گو شد و ایشان در آن زمان بیان کردند که اراده ای برای حضور ندارند و اکنون ایشان احساس وظیفه کرد و آمد با توجه به این که شورای نگهبان هم اعلام کرده است که حدود 40 نفر از ثبت نام کننده ها شرایط لازم را دارند که مشارکت بسیار بالایی را نشان می دهد.آقای لاریجانی هم برای بالا بردن مشارکت حضور یافتند.
چقدر احتمال دارد که آقای لاریجانی گزینه همزمان اصولگرایان و یا اصلاح طلبان و یا حتی دولتی ها و اعتدال گرایان باشد؟
اصولگرایان که تکلیف خود را روشن کردند که هر دو آقای رئیسی اختلافی ندارند. اما اینکه در رو به رو با اصلاح طلبان چه جریانی قرار بگیرد دو احتمال وجود دارد یک اینکه دو قطبی و یا سه قطبی شود.
آیا اتفاق سال ۹۲ تکرار نمیشود که اصلاحطلبان پشت سر آقای لاریجانی بروند؟
بحث این است که قاعدتا یک سری از تصمیمات خود را در میدان میگیرند، اصلاح طلبان در هرصورت از لحاظ تاریخی نظر خوبی با آقای لاریجانی ندارند بخصوص در زمان دولت اصلاحات و آقای لاریجانی رئیس سازمان صداوسیما بودند و خیلی سابقه خوشی ندارند. به اصطلاح علما بعنوان اولین از آقای لاریجانی حمایت نمیکنند مگر اینکه امر ایجاد شود بین آقای رئیسی و آقای لاریجانی که اصلاح طلب ها آقای لاریجانی را تایید میکنند. اما ممکن است یکبار امر بین آقای لاریجانی و آقای جهانگیری قائل شود که مسلما آقای جهانگیری را حمایت میکنند.
چقدر احتمال میدهید که جریان اول یعنی دو قطبیها بین آقای لاریجانی و آقای رئیسی اتفاق بیفتد؟
این زمانی اتفاق می افتد که اصلاح طلبها به اصطلاح کاملا ناامید شوند که کاندیدای انحصاری خودشان رای بیاورد، به این نتیجه میرسند که آقای لاریجانی یا جهانگیری انتخاب میگردد. انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما بیش از آنچه که مبتنی بر عملکرد و برنامه و تجربه باشد بیشتر هیجانی است. بهطور مثال اگر شما ۳ انتخابات اخیر رئیس جمهور را در نظر بگیرید البته منهای دوره مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی روزهای قبل ریاست جمهوری در کشور ما متبین بود یعنی قبل از انتخابات همه میدانستند چه کسی میخواهد انتخاب گردد. در دوران مرحوم رجایی و پس از آن دو دوره مقام معظم رهبری بودند و سپس دو دوره مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بودند و تقریبا همه از قبل میدانستند چه کسی برای ریاست جمهوری انتخاب میگردد. البته نسل فعلی فکر نکنند کسی را از صندوق در میآوردند. از سال ۷۶ به بعد اوضاع تغییر کرد و کسی نمیتوانست پیشبینی کند که چه اتفاقی خواهد افتاد.
خود آقای خاتمی که در سال ۷۶ انتخاب گردید یک عده در بهمن ماه سال ۷۵ به سراغ ایشان رفتند و خواستند که کاندید شود. در آن زمان من رئیس ستاد انتخابات آقای ناطقنوری بودم و بعد از انتخاب ایشان آقای ناطق نوری پیام تبریک ارسال کردند . بعد از چند روز بصورت حضوری خدمت آقای خاتمی رسیدم که از ایشان پرسیدم اعضای کابینه خود را چه کسانی را معرفی میکنید؟ یا خط مشی اقتصادی شما چیست؟ آقای خاتمی با خنده گفتند مگر من اصلا فکر میکردم که رئیس جمهور بشوم که درباره کابینه فکر کنم، من تازه از الان دارم فکر میکنم که چه برنامهای را دارم ، خوب این خودش یک هیجان ریاست جمهوری است. در دوران انتخابات آقای احمدی نژاد در اسفند سال ۸۳ در خیلی از رسانهها ستاد به او اجاره نمیدادند.
در زمان دوران انتخابات آقای روحانی نیز اتفاقاتی رخ دادکه اگر آقای هاشمی رفسنجانی ثبتنام نمی کرد و صلاحیتش تایید شده بود، اگر آقای عارف را با خواهش و تمنا کنار میگذاشتند، اگر ۴ کاندیدای اصولگرا یکی میشدند و یا هرکدام از این اگرها اتفاق میافتاد آقای روحانی انتخاب نمیگردید. البته بعد از قول آقای هاشمی رفسنجانی مطرح گردید اگر حمایت ما از ایشان نبود آقای روحانی ۵ درصد رای نمیآورد. بنابراین به این نکته میخواهم اشاره کنم که جریان انتخابات در کشور ما از ۲ ماه قبل داغ می شود و اینطور نیست که از ۲ سال قبل پیشبینی کرد، با توجه به اینکه در خیلی از کشورهای پیشرفته بالاخره از ۲ سال قبل میدانند چه کسی انتخاب میگردد. بنابراین ما که فعال سیاسی هستیم اینکه قسم بخوریم حتما فلانی انتخاب میگردد، اینطور نیست و البته میتوانیم احتمالات را بگوئیم.
از زمان ثبت نام آقای لاریجانی هجمهها به ایشان خیلی زیاد شده است؛ در این رابطه آقای کریمی قدوسی (نماینده مشهد) توئیتی را منتشر کرد که ارتباط و همکاری انگلیسیها با آقای لاریجانی است، ماجرا چیست؟
مرحوم آقای یزدی زمانی یک مطالبی را در مصلحت تشخیص نظام خواندند و آقای آملی پیگیر این موضوع بودند ، آقای لاریجانی گفتند من در دو سال قبل با هیچ مقام انگلیسی در ارتباط نبودم. بعد از پیگیری آقای آملی لاریجانی منبع خبر شناسایی شد و لذا عذرخواهی و تکذیب کرد.
آقای پژمان فر از کمیسیون اصل ۹۰ گفتند که اسنادی را از دوره ریاست آقای لاریجانی میخواهند منتشر کنند؛ با توجه ارتباط نزدیک شما با آقای لاریجانی به نظر شما چه اسنادی را میخواهند علیه ایشان منتشر گردد؟
در واقع این رفتارها را نمیپسندم یعنی اینکه در این ۴۰ سال هیچ رئیس جمهور و رئیس مجلسی قرار نیست سالم بماند این رفتارها و افشاگریها واقعا جای سوال است. آقای پژمان فر چرا بعنوان نماینده مجلس در دوران ریاست مجلس آقای لاریجانی این نکات را بازگو نکردند. در این کشور بالاخره مشکلاتی وجود دارد و سخنان آقای کریمی قدوسی بسیار خطیر است. در پایان سال ۹۷ چهلمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی بود و بسیار علاقهمند بودم یک کارنامه عالمانه و عادلانه از عملکرد نظام در این ۴۰ سال منتشر کنم، نسبتا این کار انجام شد. بچههای نسل دوم و سوم انقلاب این سوالات را میپرسند که نظام جمهوری اسلامی تاکنون چه کرده است؟ آنها را به این کارنامه ارجاع میدهیم. در این کارنامه اعداد و ارقام به استناد مدارک بینالمللی گزارش شده بود.
حال این سوال را باید پرسید که این کارها را چه کسانی انجام داده است؟ اگر تمام روسای مجلس و روسای جمهور در این ۴۰سال خائن بودند پس این برنامه ها را چه کسانی در این سالها اجرایی و مدیریت کرده است؟ البته به دوران ریاست جمهوری ۳ دولت قبل نقد دارم ولی بدان معنا نیست که یک مجموعه برآیند این افراد یک کار منفی است، اگر این مطالب رد استدلال کنید نسلهای فعلی سوال نمیکنند در این ۴۰ سال چه کاری انجام دادهاید؟ نقدهایی مانند صحبتهای آقای کریمی قدوسی کمی غیر منصفانه است. ۲۸ سال در مجلس شورای اسلامی بودم و خاطرات بسیاری در این حوزه دارم. اولین دولتی که آقای خاتمی به مجلس معرفی کرد و در آن زمان نمایندگان به تمام کابینه دولت رای مثبت دادند. البته معتقدم که مجلس در طول تصمیماتی که در یک سال میگیرد، ۲۰ درصد این تصمیمات سیاسی است و بقیه آن تصمیمات کارشناسی و مدیریتی است. اولین بودجهای که آقای خاتمی به مجلس دادند که در آن زمان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس بودم و بودجه را بررسی شد و به تصویب رسید. در آن شب آقای مهاجرانی سخنگوی دولت در تلویزیون گفت این بودجهای که مجلس تصویب کرد خیلی مدبرانهتر از لایحهای است که به مجلس دادیم و رسما از بنده تشکر کرد.
سریعا به ایشان تماس گرفتم و خواستم ببینم چرا اسم بنده را بردند که گفت دولت تصویب کرده که از رسانه ملی از شما تشکر کنیم. به این نکته میخواهم اشاره کنم که دولت رقیب از ما تشکر کرد و بعدها همان آقای مهاجرانی را استیضاح کردیم و این به این معنا نیست که یک دولت مستقر را مرتب چوب لای چرخش بگذاریم. در زمان ریاست آقای لاریجانی در مجلس میگفتیم که با دولت آقای روحانی و احمدی نژاد اختلافاتی داریم ولی باید آنها را برطرف کنیم و اصل اداره مملکت است. زمان دولت آقای احمدی نژاد که کابینه را به مجلس معرفی کرد و البته با توجه به همسو بودن مجلس و دولت، به ۴ وزیر کابینه رای ندادیم. بعضی افراد ایرادی که به آقای لاریجانی میگیرند سر مسئله همکاری ایشان با دولت آقای روحانی است. در بودجه ۱۴۰۰ مجلس با دولت چه کاری انجام داد؟ مجلس پس از بررسی و تغییرات در ان به صحن علنی آورند که در نهایت حتی نمایندگان به آن رای ندادند.اگر زمانی مجلس به این مرحله برسد که بخواهد برای مردم کار کند ولی به اسم دولت تمام نشود و یا بالعکس نتیجه آن گرفتاری و مشکلات برای مردم است.
در آن دستهای که اشاره کردید آقای لاریجانی را در دسته معتدلین قرار دادید و آقای روحانی در همان جریان تعریف میشود، این نزدیکی و کنشهای آنها نسبت به یکدیگر که در این سالها همکاری میکردند به ذهن خیلی افراد این نکته را مطمئن کرده است که اگر آقای لاریجانی انتخاب گردد؛ ریل تغییر نمیکند و ماجرا همین است؟
در دولت آقای روحانی اشکال در این بود که اصولگرایان از او حمایت نکردند و با اصلاح طلبان مذاکره کرد و در این طول دو دولت از هیچ نیروی اصولگرای مطرح استفاده نکرد. بعقیده من خاستگاه آقای روحانی رویکرد اصولگرا است و عضو جامعه روحانیت مبارز بودند. در مجلس دهم قرار بود بین آقایان عارف و لاریجانی یک نفر برای ریاست مجلس انتخاب گردد و حتی بعضی اصولگرها معتقد بودند که آقای عارف رئیس مجلس شود. البته یک سر اختلاف نظرها با آقای لاریجانی داریم ولی بدان معنا نیست که ایشان را کنار بگذاریم و این اختلاف نظراتی است که به وجود میآید. بعضیها معتقدند ما معتدل یا اصلاح طلب هستیم. زمان ارائه بودجه به مجلس اگر با یک بررسی آن را تصویب میکردیم ؛ ایراد میگرفتند. در صورتیکه مملکت بدون بودجه اداره نمیگردد. در سال گذشته مجلس فعلی کلیات بودجه را رد کرد و نتیجه آن چه شد؟ بالاخره دولت باید لایحه بودجه را بدهد و مجلس باید ان را تصویب کند؛ در نهایت مجلس میتواند یکسری اصلاحات برای بهتر شدن وضعیت بودجه انجام دهد.
نظر شما در ارتباط حمایت آقای آذری جهرمی از آقای لاریجانی چیست؟
از برنامه ایشان اطلاعی ندارم ولی ظرف ۱۵ روز آینده شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود. الان بعنوان یک فعال سیاسی هنوز نمیتوانم این مسئله را پیشبینی کنم که انتخابات ۲۸ خرداد دو قطبی یا سه قطبی برگزار میشود؟ ولی احتمالا در ۱۵ خرداد ممکن این سوال را پاسخ دهم.
در سال ۹۳ گفتید احمدی نژاد دیگر جذابیت ندارد؛ الان به این جمله معتقد هستید؟
این رفتار و گفتار اخیر ایشان در زمان ثبتنام انتخابات ریاست جمهور خیلی هنجارشکن در یک نظام مستقر است؛ در زمانی که رهبری تایید به اهمیت حداکثری شرکتکنندگان در انتخابات را دارند.
در سال ۹۶ اشاره کردید که مقامات قضایی گفتند که برای برخورد با آقای احمدی نژاد آمادگی وجود دارد و به اندازه کافی ایشان جرم مرتکب شده است؛ چرا با آقای احمدی نژاد برخورد نمیشود؟
احساس میکنم آقای احمدی نژاد به موقعیتی رسیده است که دارد فریاد میزند بیایید من را بگیرید؛ دستگیری آقای احمدی نژاد بهترین اتفاق برای وی است. نظام بزرگوارتر و زیرکتر از آن است که به احمدی نژاد این فرصت را بدهد.
در مجلس اشاره کردید که در جاهایی جلوی احمدی نژاد را گرفتید؛ کجا بود؟
اولین اختلاف نظر ما با دولت آقای احمدی نژاد زمان ارائه اولین بودجه به مجلس بود و بعنوان مثال ایشان بودجه عمرانی را ۲ برابر سال قبل کردند که مجلس با آن مخالفت کرد. برنامه پنجم در زمان دولت آقای احمدی نژاد که به مجلس ارائه داد، آن را بررسی کردیم و آقای احمدی نژاد آن را قبول نکرد و وسط برنامه لایحه را گرفت؛ پس از آن ماجرا مقام معظم رهبری هیات دولت و نمایندگان مجلس را به حضور خواستند؛ ایشان به دولت اشاره کردند که کشور برنامه میخواهد و این برنامه را مجلس باید تصویب کند، پس گرفتن لایحه برنامه یعنی چه؟ و این یک حرکت عقلایی نیست. در نهایت تصویب برنامه نیز برعهده مجلس است.
از نظر شما که ۷ دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بودید؛ موفقترین و ناموفقترین رئیس مجلس چه کسانی بودند؟
در هر دوره مجلس یک ویژگیهای عمومی و یکسری ویژگیهای خاص خودش را داشت. مجلس اول و دوم و نیمی از مجلس سوم در زمان دفاع مقدس بود. در زمان مجلس سوم ۴ اتفاق بسیار مهم افتاد، رحلت حضرت امام خمینی(ره) ، اصلاح قانون اساسی، انتخاب آقای هاشمی رفسنجانی بعنوان رئیس جمهور، عزل آقای منتظری و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود که در تمام اینها مجلس نقشی را برعهده داشته است. در مجلس چهارم و پنجم عملا دوره سازندگی صورت پذیرفت. در زمان مجلس اول و دوم آقای هاشمی رفسنجانی با صلابت مجلس را اداره میکرد که حتی وزرای دولت آقای میرحسین موسوی به ایشان مراجعه میکردند. آقای هاشمی رفسنجانی همزمان و عملا جنگ را اداره میکرد چون جانشین فرمانده کل قوا بود؛ ریاست مجلس را نیز برعهده داشتند.
سختترین روز کاری شما در این ۷ دوره مجلس کدام روز بوده است؟
از نظر عاطفی رحلت امام خمینی (ره) بود؛ در آن زمان که امام حدود ۱۰ الی ۱۵ روز در حالت احتضار بستری بودند، رادیوهای غربی و بیگانه غوغا میکردند که بعد از امام چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ و ایران به چند دسته تقسیم میشود. در زمان پذیرش قطعنامه توسط امام خیلی از بچههای دوران جنگ ناراحت و عصبانی بودند که چرا امام اینکار را انجام دادند؟ در آن دوران امام نامهای را نوشتند که توسط مرحوم آقا سیداحمد خمینی در مجلس خوانده شد و امام به دلایل پذیرش قطعنامه اشاره کردند. حتی تا ۲۰ روز قبل از پذیرش قطعنامه شعار امام " جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان". در آن فضای سنگین امام قطعنامه را پذیرفتند.
سرنوشت FATF در مصلحت تشخیص نظام چه خواهد شد؟ بعضی ها گمانه زنی می کنند که مجمع ای را سپرده تا در دولت بعدی آن را بررسی کنند؟
انتخابات با استقرار دولت حدود ۲ ماه فاصله دارد. پایان دولت دوازدهم اواخر مردادماه است. FATF در مجمع بحثهای زیادی را داشته است. مقام معظم رهبری این اجازه را به مجمع تشخیص مصلحت دادند تا در این یک سال آن را بررسی کنند. از طرفی ستاد مقابله با کرونا بخاطر شرایط و کهولت سنی اعضا اجازه برگزاری جلسات را بصورت حضوری نداده است. فکر میکنم ظرف ۲ الی ۳ ماه آینده و بعد از انتخابات و قبل از استقرار دولت جدید تعیین و تکلیف میگردد.
در این ماه های پایانی توصیه شما به دولت آقای روحانی چیست؟
الان قاعدتا دولت آن نقطه تغییر را یک نقطه مهم میدانند. البته اختتامیه این دولت برای آقای روحانی خیلی مهم است. بعضی از کارشناسان معتقد بودند اگر ۳ الی ۴ میلیارد دلار از پولهای خارج از کشور آزاد گردد، شاید بتوان دلار را تا ۱۵ هزار تومان کاهش بدهیم. اگر دولت بتواند حتما در مسیر کاهش قیمت دلار گام برمیدارد. البته این کارها عموما یک نوع مسکن است و کار ساختاری نیست. مهمترین کار دولت مذاکرات وین با همان مواضع نظام اعلام کرده است که برای رفع کل تحریمها است، با رفع تحریمها نظام جمهوری اسلامی به تعهدات خودش برمیگردد. آقایانی که مذاکره میکنند اگر بتوانند در این مسیر قدمی را بردارند، قائدتا میتواند نتیجه مثبتی را برای دولت داشته باشد.
اولین دستوری که ریس جمهور بعدی باید انجام دهد؛ چیست؟
متأسفانه بعضی از کارهای اعمالی کاندیدای ریاست جمهوری و یا رئیس جمهور آینده کارهای اعلامی نیست؛ یعنی بعضی از کارها باید انجام شود ولی در زمان انتخابات به ضرر کاندیدا است. از کاندیدای ریاست جمهوری میخواهیم که باید گفتارهای آنان با کارهایشان در زمان تصدی ریاست جمهوری مغایرت نداشته باشد. مهمترین مسئله دولت مستقر مدیریت بودجه ۱۴۰۰ است که کسری آن کمتر از حد مصوب باشد و بودجه ۱۴۰۰ یکی از چالشهای مهم دولت بعدی است.
منبع: خبرفوری