به گزارش سایت خبری پرسون، سید احسان قاضیزاده هاشمی عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به زمان آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، اظهار کرد: اگر این بررسیها تا پایان پنجروز دوم ادامه یابد، زمان اولیه آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، 48 ساعت پس از اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیتها از جانب شورای نگهبان خواهد بود که اواخر این هفته است.
وی به فراخوان برخی داوطلبان ریاست جمهوری برای مناظره با رقبایشان اشاره و تاکید کرد: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قطعا این اقدامات را رصد و بر آن نظارت میکند.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، یادآورشد: در ماده 66 قانون انتخابات ریاست جمهوری صراحتاً قید شده که فعالیتهای انتخاباتی نامزدها از زمان اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیتها آغاز و تا 24 ساعت قبل از روز برگزاری انتخابات ادامه دارد.
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: تا پیش از این موعد قانونی، هرگونه فعالیت انتخاباتی، تحت قانون انتخابات؛ ذیل کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بررسی میشود و این کمیسیون، مسئول قانونی بررسی این موضوع است.
وی به جلسات کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: تا به حال دو جلسه این کمیسیون در روزهای سهشنبه و چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده است.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، افزود: در دو جلسه گذشته این کمیسیون، بحثهای مفصلی درباره فعالیتهای انتخاباتی و استفاده از بسترهای فضای مجازی و پلتفرمهای داخلی آن مطرح شد و به تصمیمات خوبی رسیدیم.
قاضیزاده هاشمی، تاکید کرد: طبق قانون در ارائه امکانات تبلیغاتی به نامزدها، هیچ تبعیضی نباید باشد و همه نامزدها باید از این امکانات به طور عادلانه و برابر استفاده کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدام برخی داوطلبان به دعوت رقبایشان به مناظره تاکید کرد: داوطلبانی که میخواهند در رأس دستگاه اجرایی قرار گیرند باید پایبند قانون باشند؛ مطالبه جدی ما از کسانی که خود را مدعی رئیس قوه اجرایی میدانند آن است که قانون را حتماً مطالعه کنند و اقداماتشان حقوقی و قانونی باشد.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر چنین اقدامات خلاف قانونی روی دهد کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری؛ قطعا به شورای نگهبان گزارش خواهد داد.
قاضیزاده هاشمی در ادامه با بیان اینکه فضاها و رسانههای نوین و به اصطلاح "آیپی تیوی"ها بستری برای معرفی برنامهها، اولویتها و برگزاری مناظرهها است، تصریح کرد: اما پس از اعلام رسمی صلاحیت کاندیداهای نهایی توسط شورای نگهبان اما قبل از آن توسط کمیسیون نظارت بر تبلیغات و شورا اعمال نظارت میشود.
وی افزود: این فضاها باید به عدالت بین همه کاندیداها توزیع شود و همه افراد بتوانند به طور مساوی از آن بهره ببرند و انتظار میرود از کسانی که خود قرار است مجری قانون باشند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند قانون را رعایت کنند، دعوت به مناظره پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان غیر قانونی است.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره آخرین تصمیمات درباره مناظرههای تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری تاکید کرد: به مردم قول میدهیم که امسال حجم متنوعی از برنامههای معرفی نامزدهای انتخاباتی را در تلویزیون، رادیو و فضای مجازی خواهیم داشت.
قاضیزاده هاشمی افزود: اقدامات ترکیبی و بسترهای متنوع و گوناگونی در همه رسانهها برای نامزدهای انتخابات پیشبینی شده است تا بتوانند افزون بر معرفی خودشان، برنامهها و عملکردشان را توضیح دهند.
وی گفت: تاکید کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم بر برگزاری مناظرههای تلویزیونی است، اما کم و کیف و زمان بندی آن به تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده بستگی دارد.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره قرعهکشی این مناظرهها اظهار داشت: قرعهکشی برنامههای انتخاباتی در صداوسیما در فاصله 48 ساعته پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیتها تا آغاز تبلیغات برگزار میشود و بنا داریم این مراسم بهطور زنده و مستقیم پخش شود.
قاضیزاده هاشمی همچنین درباره انتشار برخی خبرهای غیررسمی درباره مجری مناظرههای تلویزیونی، تصریح کرد: تاکنون درباره مجری مناظرههای انتخاباتی در کمیسیون، تصمیمی گرفته نشده و قطعاً افرادی که دارای حسن سابقه و شرایط لازم برای اجرای این مناظرهها باشند در کمیسیون مطرح و بررسی میشوند.
وی افزود: جمعبندی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این است که بتوانیم مناظرههای بسیار قوی انتخاباتی داشته باشیم.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد: نامزدها، ستادهای انتخاباتی و هوادارانشان، قانون تبلیغات را رعایت کنند.
منبع: تسنیم