اهمیت افزایش سواد رسانه‌ای در روابط‌عمومی‌ها

بیش از 80 درصد فعالان روابط عمومی احساس می‌کنند که بدون استفاده از رسانه‌های اجتماعی و به ویژه رسانه‌های مجازی، وظایف خود را نمی‌توانند به درستی انجام دهند.
تصویر اهمیت افزایش سواد رسانه‌ای در روابط‌عمومی‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، این آمار که بر اساس تحقیقات انجام شده‌ کشورهای غربی در سال‌های اخیر به دست آمده است؛ از فراگیری این مساله و تاثیر قدرتمند این رسانه‌ها بر صنعت روابط‌عمومی حکایت می‌کند؛ حکایتی که ریشه تغییرات روزافزونی را در روابط‌عمومی‌ها دوانده است.

بنابراین؛ از آنجا که استفاده از این رسانه‌ها در امور روابط‌عمومی هرروزه در حال گسترش است و انتظار آثار گسترده‌تری از آن بر این صنعت می‌رود، کارشناسان روابط‌عمومی باید گسترده‌تر بیندیشند، کارهای بیشتری انجام دهند و به طور مداوم به دنبال برنامه‌هایی باشند که تغییراتی موثرتر در کار و رضایت مشتری‌شان ایجاد کند.

اما استفاده از این نوع رسانه‌ها با توجه به گستردگی آن و برای ارائه خدمات یکپارچه و ایجاد ارتباط مستقیم بین سازمان و مردم و مشتریان با ایجاد و ارائه محتوای منحصر‌به‌فرد و جذاب که مخاطب را درگیر کند؛ مهارت خاص خود را می‌طلبد.

یونس شکرخواه، از اساتید حوزه ارتباطات، در یک تعریف کلی از "سواد رسانه‌ای" به یک نوع درک متکی بر مهارت که بر اساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد؛ تعبیر می‌کند.

شاید روابط‌عمومی‌ها بر این گمان باشند که در استفاده از رسانه‌ها از مهارت‌های کافی برخوردارند اما با توجه به دنیای سرشار از اطلاعاتِ امروز؛ ضرورت کسب و افزایش مهارت سواد رسانه‌ای در این عرصه، بیش از پیش رخ می‌نمایاند؛ چرا که روابط‌عمومی در انتقال پیام و عملکرد مطلوب نمی‌تواند موفق باشد اگر نتواند اهداف خود را با استفاده از تصاویر، گفتار، ارزش‌ها و ایدئولوژی‌های رسانه‌های مختلف به مخاطب خود انتقال دهد.

به دیگر سخن؛ فعالان این عرصه باید در سطحی از دانش کاربردی عملی متمرکز شوند که بتوانند از رسانه‌های نوین برای گروه‌های داخلی سازمان استفاده کنند؛ اعتبار رسانه‌های مختلف را ارزیابی کنند و با خلق روش‌های ویژه و منحصربه‌فرد در اطلاع‌رسانی، سرمایه و منابع اطلاعاتی کافی را برای رسانه‌ها تامین ‌کنند.

در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز؛ روابط‌عمومی‌ها با شناخت مفاهیم رسانه‌ای و چگونگی ارتباط کامل با انواع مختلف رسانه‌ها می‌کوشند تا از حالت سنتی خارج شده و با ارائه‌ای متفاوت و مدرن، تحول را به ویژه برای سازمان خود به ارمغان بیاورند. از سوی دیگر، سازمان‌ها با افزایش سوادرسانه‌ای در روابط‌عمومی خود، می‌توانند سطح علمی کارکنان را ارتقا داده، انواع رسانه‌ها را تحلیل کنند و با کمک آن؛ زنجیر چرخش رسانه‌ها را در جهت اهداف سازمان محکم‌تر کرده، فرصت‌ها را تقویت و تهدید‌ها را به فرصت بدل کنند. بنابراین، افزایش سوادرسانه‌ای کارکنان روابط‌عمومی؛ سرمایه‌گذاری سازمان به حساب می‌آید.

بنابراین روابط‌عمومی‌ها با دانش‌افزایی و روزآمدسازی دانش خود با هدف عقب نماندن از قافله جهانی علم و تکنولوژی در حوزه ارتباطات و اطلاعات می‌کوشند تا همگامی و همراهی با دانش و تکنیک‌های نوین روابط‌عمومی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

همچنین، استفاده از تجارب و فعالیت‌های گذشته روابط‌‌عمومی نیز، می‌تواند به رشد آن کمک کرده و با توجه به نوع کارکرد، مسیر موفقیت روابط‌عمومی‌ها را روشن‌تر سازد و فعالان این عرصه، با کاهش شکاف بین روابط‌عمومی نظری و عملی به دنبال کاربردی‌تر کردن آن هستند.

به خوبی دریافته‌ایم که مردم با اِعمالِ دقت بیشتر در انتخاب‌های‌شان؛ هوشمندانه به دنبال این‌ هستند که چه مقدار باید در معرض رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری قرار گیرند و چه چیزهایی را از آن‌ها برداشت کنند. پس، شایسته است دستاوردها و ره‌یافته‌های نوین ارتباط و اطلاع‌رسانی بیش از پیش به خدمت فعالان عرصه روابط‌عمومی درآید.

هفته روابط‌عمومی بر همه فعالان این عرصه خجسته و نیکو.

یاسمن عزیزی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

289428