رستمی؛ فعال فضای مجازی در گفت وگو با پرسون عنوان کرد:

شعارهای غیرعملی نامزدهای انتخاباتی زمینه ساز اعتمادزدایی فضای مجازی

یک فعال فضای مجازی و رسانه ای اشاره به اینکه شعارها و وعده‌های غیرعملی نامزدهای انتخاباتی زمینه ساز اعتمادزدایی جامعه از فضای مجازی می‌شود، گفت: بسیاری از نامزدهای انتخاباتی فضای مجازی را به خاطر هزینه کم، سهل الوصول بودن و مهمتر از همه فراگیری آن در جامعه برای کارهای تبلیغاتی خود انتخاب کرده‌اند که این خود باعث لطمات بسیاری به فضای مجازی و از دست رفتن اعتماد عمومی به این حوزه می‌شود.

تصویر شعارهای غیرعملی نامزدهای انتخاباتی زمینه ساز اعتمادزدایی فضای مجازی

اصغر رستمی؛ فعال فضای مجازی و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون اظهار داشت: در انتخابات امسال فضای مجازی به صورت کامل به ابزار تبلیغاتی نامزدهای انتخابات تبدیل شده به گونه‌ای که تمام این فضا عملا توسط این عده تسخیر شده است.

این فعال فضای مجازی تصریح کرد: این همه‌گیری استفاده کاندیدای ریاست جمهوری و شوراها از پتانسیل‌های فضای مجازی بی‌شک می‌تواند هم در کوتاه مدت و هم بلندمدت اقبال مخاطبان را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: فضای مجازی شاید رسما برای هر مخاطب و فعال در این عرصه یک معیار قانونی تعریف نکرده باشد، ولی بی‌شک کسانی که در این حوزه فعالیت دارند ملزم به رعایت اصل امانتداری، اخلاق‌مداری و اعتمادسازی هستند، با این وجود باید اذعان داشت که بسیاری از نامزدها عکس این موضوع را انجام می‌دهند.

رستمی با اشاره به اینکه شعارها و وعده‌های غیرعملی نامزدهای انتخاباتی زمینه ساز اعتمادزدایی جامعه از فضای مجازی می‌شود، گفت: بسیاری از نامزدهای انتخاباتی فضای مجازی را به خاطر هزینه کم، سهل الوصول بودن و مهمتر از همه فراگیری آن در جامعه برای کارهای تبلیغاتی خود انتخاب کرده‌اند که این خود باعث لطمات بسیاری به فضای مجازی و از دست رفتن اعتماد عمومی به این حوزه خواهد شد.

این فعال فضای مجازی ادامه داد: از سوی دیگر نبود نظارت‌ها در فضای مجازی به معنای واقعی باعث شده است که این فضا به نوعی دچار «فیک» شود و ریزش مخاطبان روند تندتری به خود بگیرد زیرا چه در پیام رسان‌های داخلی و خارجی شاهد حضور بی قاعده کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراها هستیم و هرآنچه که دوست است یا نه به خُرد مخاطب می‌دهند که این خود زمینه از بین رفتن اعتماد مردم به فضای مجازی را بیش از پیش فراهم ‌می‌کند.

رستمی بیان داشت: برای نمونه برای دسترسی به پیام رسانی همانند «تلگرام» نیازمند استفاده از فیلترشکن هستیم و... که این خود یک تخلف محرز و عینی از سوی کاندیداهای انتخاباتی و طرفداران آنهاست.

این فعال فضای مجازی در ادامه سخنان خود به علت پایین بودن استقبال مخاطبین از پیام رسان‌های داخلی اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار پیام رسان‌های خارجی همانند «تلگرام» و «واتساپ» در ایران بیش از 45 میلیون مخاطب دارند، ولی در مقابل آمار مخاطبین پیام رسان‌های داخلی عددی بسیار پایین تر 45 میلیون است که این نشان می‌دهد در معرفی پیام رسان‌های داخلی نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم.

رستمی خاطرنشان کرد: علت این عدم استقبال جامعه از پیام رسان‌های داخلی را می‌توان استفاده اداری آن عنوان کرد و همین امر زمینه ساز برخی از شایعات همانند دسترسی برخی از نهادها به این پیام رسان‌ها شده است و باید این نگاه اشتباه را اصلاح کنیم.

آیین مهر ـ استان کردستان

289014