وعده‌هایی که عملی نشد؛

پروژه‌های ناتمام مسکن فرهنگیان بعد از گذشت 15 سال

دو شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان استان زنجان از ۱۵ سال گذشته مقرر شده بود برای یک هزار و ۵۰۰ نفر فرهنگی را سرپناه ایجاد کند، اما تاکنون این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

تصویر پروژه‌های ناتمام مسکن فرهنگیان بعد از گذشت 15 سال

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، پروژه مسکن فرهنگیان این استان قصه دور و درازی دارد که در دو بخش پروژه فراز با 166 واحد و فرمانیه با یک هزار و 200 واحد خلاصه شده است. راویانی که تماماً فرهنگیان نیز هستند از سال 85 داستان بی‌پایان و نتیجه نامشخص این پروژه 15 ساله و فراز و فرود‌هایی که بر زندگیشان وارد کرده است را دائماً نقل می‌کنند بلکه شاید با پیگیری حداقل یکی از مسئولان استانی این مسئله حل شود. این پروژه که در ارتباط با تعاونی مسکن یا در واژه‌ای بهتر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی است گره کور خورده و انگار قابلیت باز شدن نیز ندارد.

آشیانه طلسم شده مسکن فرهنگیان قرار بود توسط دو تعاونی قریب به یک هزار و 500 فرهنگی را خانه‌دار کند اما نتیجه برعکس شد؛ در طول دو دهه اخیر به جای بالا رفتن دیوار مسکن این پروژه، دیوار بی‌اعتمادی نسبت به اداره کل تعاون و تعاونی‌های استان بالاتر رفت. با اینکه در طول همان سال‌ها مسئولان وقت اعلام کرده بودند در عرض پنج سال این پروژه تکمیل و آماده تحویل متقاضیان می‌شود؛ اما این سراب هیچ وقت شکل حقیقت به خود نگرفت.

حتی مسئولان امر پس از پنج سال از خلف وعده خود، در چندمین بار وعده تکمیل این پروژه در زمان‌بندی‌های مختلف را دادند اما دریغ از اینکه این وعده‌ها نیز پوچ و بی‌حاصل بود و آرزوی خانه‌دار شدن فرهنگیان با این طرح را به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل کرد.

حال که 15 سال از کلنگ‌زنی این پروژه زمان سپری شده است اما هنوز که هنوز است خبری امیدوار کننده از موعد تحویل این پروژه به متقاضیان نیست، بنابراین طولانی‌ شدن روند اجرای این پروژه، مشخص نبودن سرنوشت آن و عدم پاسخ‌گویی مسئولان به متقاضیان سبب شده تا متقاضیان به رسانه‌ها پناه آورند بلکه با پیگیری صدای دادخواهی آنان که گوشی برای شنیدن و پاسخی قانع کننده برای دادن نیست، به گوش مسئولان برسد و با ارائه پاسخی منطقی گره‌ای از مشکلات این پروژه‌ها باز شود.

در این ارتباط یکی از فرهنگیان زنجانی که در سال 85 به امید خانه‌دار شدن در پروژه یک‌هزار و 200 واحدی فرمانیه ثبت‌نام کرده است، اظهار داشت: با هزاران امید با حداقل حقوق دریافتی برای خانه‌دار شدن سال‌ها پیش در طرح مذکور شرکت کردیم و تمام دغدغه ذهنیمان این بود که روزی در خانه‌های خود ساکن شده و زندگی خواهیم کرد اما دریغ از اینکه این‌ها خیالی بیش نبود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در طول سالیان بار‌ها به این مسئله معترض شده و از مسئولان پیگیری و رفع مشکلات را خواستار شده و به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم گفت: سال‌ها است که این پروژه با پیشرفت 60 درصدی رها شده و کسی به فکر تکمیل آن و تحویل به متقاضیان نیست.

متقاضی مسکن فرهنگیان فرمانیه در زنجان با اشاره به اینکه این تعاونی بار‌ها به بهانه‌های مختلف از اعضا هزینه گرفته اما اقدام خاصی انجام نداده است، تصریح کرد: شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان هر بار با درخواست مبلغی برای تکمیل زیرساخت‌ها متقاضیان را مجاب به دریافت هزینه کرده‌اند اما فعلاً هر سه زیرساخت آب، برق و گاز تکمیل نشده است.

وی با بیان اینکه در طول سال 98 به میزان 12 میلیون تومان و در سال 99 نیز 12 میلیون و پانصد هزار تومان به حساب شرکت تعاونی مذکور توسط تمام متقاضیان واریز شده است، خاطر‌نشان کرد: با اینکه سند زمین‌ها نیز آماده است اما بنا به دلایلی نامشخص این شرکت باز هم با گذشت 15 سال از کلنگ‌زنی پروژه از واگذاری آن‌ها، دریغ می‌کند و علت این رفتار و سرنوشت پروژه نیز برای هیچ کس باز هم مشخص نیست.

این متقاضی با اذعان به اینکه طبق گفته اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی، زمین‌ها بر اساس مرغوبیت عوارض دریافت خواهند کرد، گفت: در حال حاضر از اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان استان بین 50 تا 70 میلیون تومان هزینه درخواست شده است اما نتیجه نامعلوم پروژه سبب شده تا هیچ اعتمادی برای واریز این هزینه به حساب شرکت تعاونی وجود نداشته باشد از سویی دیگر شرکت اعلام کرده باید خود اعضا هزینه آسفالت‌ریزی خیابان و جدول‌کشی آن را تقبل نماید در حالی که این امور بر عهده شهرداری‌ها است نه متقاضیان مسکن.

وی با بیان اینکه ما درخواست خود را به دادستان محترم مبنی بر رسیدگی به این پروژه را رائه داده‌ایم و ایشان دستور ارائه سند‌ها را صادر کرده اما شرکت از واگذاری آن‌ها امتناع می‌کند، بیان کرد: تمام درخواست ما از مسئولان امر همچون استاندار این است که خود مشخصاً برای رسیدگی به این پروژه طلسم شده و حل مشکلات آن ورود کند.

با این اوصاف برای دریافت پاسخ برخی سوالات همچون اینکه چرا پروژه مسکن تعاونی فرهنگیان که توسط دو شرکت تعاونی و زیرنظر اداره تعاون استان شکل گرفته تا حال حاضر آماده تحویل نشده است؟ پیشرفت پروژه چه میزان بوده است؟ میزان پرداختی اعضا به شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان چه قدر بوده است؟ از مسئولان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پیگیر شدیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان: اطلاعی ندارم

محمدرضا یوسفی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در زمینه چرایی عدم تکمیل تعاونی مسکن فرهنگیان گفت: بنده اطلاعات کاملی از این پروژه ندارم و معاون تعاون این اداره بهتر می‌تواند در این زمینه پاسخ دهد.

در این خصوص محمدحسن حسینی، معاون تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه پروژه 166 واحدی فراز مسکن فرهنگیان در شرف اتمام است، اظهار داشت: پروژه فرمانیه نیز با یک هزار و 537 قطعه در حال انجام است که هر دو این پروژه‌ها توسط شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان در حال اجرا است، که البته 337 قطعه پروژه فرمانیه مربوط به بهزیستی و مددجویان است.

وی با ادعای اینکه کل این زمین‌ها به متقاضیان واگذار شده است، گفت: با اینکه در پروژه فراز 166 نفر ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما بنا به دلایلی نامشخص چهار نفر مازاد نسبت به ظرفیت موجود متقاضی وجود دارد که دو نفر از آنان بدون هماهنگی هزینه‌ها را واریز کرده‌اند که بعدا برای مشارکت دعوت شده‌اند. اما دو نفر دیگر راضی به این امر نشده و از شرکت تعاونی مذکور شکایت کرده‌اند با اینکه مقرر شده تا از واحد‌های همکف به این دو نفر مسکن تعلق یابد اما باز هم افراد قبول نکرده و پرونده در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

معاون تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان همچنین با بیان اینکه در پروژه فرمانیه نیز 30 نفر از اعضا به دلیل واریز کم و عدم همراهی روال قانونی را سپری نکرده‌اند، گفت: در این پروژه در دو دریافت 12 و 12.5 میلیون تومان جمعا میزان 24 میلیون و پانصد هزار تومان از اعضا هزینه دریافت شده است.

وی با بیان اینکه تا حال حاضر جمعاً 21 میلیارد و 700 میلیون تومان بابت زمین‌های فرمانیه از متقاضیان اخذ شده است که جهت اجرای زیر ساخت آب و فاضلاب 13 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است، گفت: 60 درصد هزینه برای آماده‌سازی زیرساخت فاضلاب، تسطیح، زیر‌سازی و اصلاح ورودی‌های شهرک خرج شده است.

حسینی با اعلام اینکه پروژه فرمانیه در حال حاضر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: بر اساس برآورد‌ها 60 تا 70 میلیون تومان باید از هر اعضا دریافت شود تا پروژه نهایی شده و تکمیل شود اما متاسفانه تعدادی از متقاضیان همکاری لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان در سال 96 انتخاب شده و وقت قانونی به اتمام رسیده است، تصریح کرد: شیوع کرونا سبب عدم برگزاری مجمع انتخابات شده و به دلیل عدم وجود زیرساخت الکترونیکی لازم امکان برگزاری مجمع به شکل مجازی هم نیست.

با این تفاسیر آنچه که نمود کامل دارد این است که پروژه مسکن فرهنگیان زنجان باز هم بعد از گذشت 15 سال قصد خانه‌دار کردن متقاضیان را ندارد و برای رسیدن به مقصد نهایی 40 درصد پیشرفت فیزیکی را کم دارد. با این حال اعضای این شرکت تعاونی باید همچنان چشم امید داشته باشند بلکه شاید در طول سال‌های پیش رو مسئولان خصوصاً اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان و همچنین مدیران شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان با همراهی اعضا همتی مضاعف از خود نشان دهند و این پروژه طلسم شده را به اتمام برسانند. اما باید این نکته نیز ذکر شود که تعاونی‌های مختلف در سطح استان همواره شاهد بی‌نظمی‌های مختلفی بوده‌اند که ظلم‌هایی را در حق اعضا مرتکب شده‌اند. با این حال باید تنها امیدوار بود که این پروژه به اتمام برسد و آرزوی دیرینه متقاضیان فرهنگی برآورده شود.

منبع: تسنیم

288780