رقابت‌های 1400 نهایتاً بین چه کسانی خواهد بود؟

انتخابات 1400 بین مسعود پزشکیان از جریان اصلاحات؛ علی لاریجانی مرد در سایۀ جریان اعتدال؛ سیدابراهیم رئیسی، نگین انگشتر اصولگرایان؛ سعید محمد، چهرۀ جوان حزب‌اللهیِ رقابت‌ها خواهد بود.
تصویر رقابت‌های 1400 نهایتاً بین چه کسانی خواهد بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، شهریار شریعت نوشت: اگر جریانات سیاسی اصلی کشور را به چهار دستۀ کلی انقلاب، اعتدال، اصلاحات و بهار تقسیم کنیم؛ نامزدان سرشناس ثبت‌نام‌کرده برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند.

جریان انقلاب: سعید محمد، امیرحسین قاضی‌زاده، رستم قاسمی، فریدون عباسی، علی‌رضا زاکانی، عزت‌الله ضرغامی، سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی و سعید جلیلی.

جریان اعتدال: حسین دهقان، علی مطهری، محسن هاشمی، علی لاریجانی، محمد شریعتمداری و عبدالناصر همتی.

جریان اصلاحات: محمود صادقی، مصطفی تاجزاده، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی، مصطفی کواکبیان و اسحاق جهانگیری.

جریان بهار: محمود احمدی‌نژاد.

البته از بین افراد مذکور؛ احتمالاً صلاحیت احمدی‌نژاد، صادقی، تاجزاده و مطهری به دلیل عبور از خطوط قرمز گفتمان جمهوری اسلامی و صلاحیت آخوندی و شریعتمداری به دلیل شائبۀ ارتباط‌شان با برخی پرونده‌های قضایی تأیید نشود. بنابراین:

جریان انقلاب؛ محمد، قاضی‌زاده، قاسمی، عباسی، زاکانی، ضرغامی، رئیسی، رضایی و جلیلی را خواهد داشت.

جریان اعتدال؛ دهقان، هاشمی، همتی و لاریجانی را خواهد داشت.

جریان اصلاحات؛ پزشکیان، کواکبیان و جهانگیری را خواهد داشت.

جریان بهار به دلیل حذف تنها نامزدش به کلی از رقابت‌ها حذف می‌شود.

در این‌صورت به نظر می‌رسد کاندیدای نهایی هر جریان سیاسی به صورت زیر انتخاب شود:

در جریان انقلاب، ناگفته پیداست که رئیسی بیشترین اقبال را بین اصولگرایان دارد، گرچه جلیلی بین انقلابی‌های قشری و محمد بین انقلابی‌های عملگرا هواداران ثابت‌قدمی دارند. با این‌همه، به دلیل عدم موفقیت جلیلی در جذب عموم مردم و با توجه به اینکه قبلاً هم او به نفع رئیسی کنار رفته بود به نظر می‌رسد این‌بار هم او به نفع رئیسی کنار برود اما دربارۀ محمد با توجه به آخرین مواضع دفتر او، چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد. یعنی جریان انقلاب احتمالاً دو نامزد نهایی خواهد داشت: رئیسی و محمد.

اما درون جریان اعتدال با توجه به اینکه نظامی‌ها جذابیتی ندارند مشخص است که دهقان نمی‌تواند حمایت جریانی آنان را داشته باشد، عبدالناصر همتی هم با وجود کارنامۀ خنثی‌اش جذابیتی نخواهد داشت، بنابراین تنها هاشمی و لاریجانی در این جریان می‌مانند که باتوجه به سروصداهای لاریجانی، به نظر می‌رسد هم‌اوست که نامزد نهایی اعتدالیون باشد.

و نهایتاً در اردوگاه اصلاح‌طلبان، با توجه به اینکه کواکبیان برای عموم مردم جذابیتی ندارد و جهانگیری به دلیل عملکرد بسیار بد دولت‌های یازدهم و دوازدهم پایگاهی بین مردم و حتی سیاستمداران جریان اصلاحات ندارد به نظر می‌رسد کاندیدای نهایی اصلاحات کسی نباشد جز: مسعود پزشکیان.

مخلص کلام اینکه: انتخابات 1400 بین مسعود پزشکیان از جریان اصلاحات؛ علی لاریجانی مرد در سایۀ جریان اعتدال؛ سیدابراهیم رئیسی، نگین انگشتر اصولگرایان؛ سعید محمد، چهرۀ جوان حزب‌اللهیِ رقابت‌ها خواهد بود. انتخاباتی که با توجه به نتایج انتخابات 1398 و همچنین نتایج نظرسنجی‌های ایسپا به نظر می‌رسد نیمی از جامعه (عموماً هواداران سابق اصلاحات) به دلیل کارنامۀ بسیار ضعیف دولت اصلاحات-اعتدال در آن مشارکت نکرده و رقابت اصلی آن بین سید اصولگرایان و جوان موفق انقلابی‌ها باشد.

گرچه هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی قطعی از آینده ارائه بدهد و باید منتظر ماند و دید که چه پیش می‌آید.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

288754