سلیمی نمین:

به احتمال زیاد، انتخابات به دور دوم می‌رود/ شرایط به نفع اصلاح‌طلبان است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه احتمال زیادی دارد انتخابات ریاست‌جمهوری به مرحله دوم کشیده شود، گفت: قالیباف رای بیشتری در بین اصولگرایان دارد و او با پزشکیان رقابت می‌کند.
تصویر به احتمال زیاد، انتخابات به دور دوم می‌رود/ شرایط به نفع اصلاح‌طلبان است

به گزارش سایت خبری پرسون، عباس سلیمی‌نمین با بیان اینکه صف‌بندی که در انتخابات وجود دارد، زمینه بسیار خوبی برای رقابت را رقم خواهد زد، اظهار کرد: وقتی رقابت ایجاد می‌شود، مشارکت هم بالا می‌رود، البته هرچه طیف‌های سیاسی در انتخابات اخلاقی‌تر ظاهر شوند، رغبت مردم هم برای مشارکت افزایش می‌یابد. این روزها تمایل برای مشارکت در حال افزایش است و این مساله محسوس و قابل پیش‌بینی بود. در حال حاضر اصل مشارکت در انتخابات محقق شده است و هیچ جریانی نیست که بگوید در انتخابات نامزد ندارد.

برخی جریان‌های سیاسی تمامیت‌خواه هستند

وی ادامه داد: یک مساله مهم در انتخابات وجود دارد که باید بعد از انتخابات تحلیل شود و آن مساله این است که برخی طیف‌های سیاسی تمامیت‌خواه هستند و وقتی احساس کنند شرایط برای رای‌آوری دارند، سر از پا نمی‌شناسند اما وقتی میزان دستاورد آنها از انتخابات کم می شود، نفس انتخابات را زیر سوال برده و مشارکت را بیهوده می‌پندارند. در حالی که اگر به جای منافع حزبی منافع ملی مبنا باشد، جناح‌ها چه دستاورد حداقلی چه حداکثری بدست آورند، تلاش می‌کنند که نتیجه بیشتری عاید مردم شود. وقتی جناحی احساس می کند دستاورد کمی در انتخابات دارد و مشارکت نمی‌کند یعنی برای آنها منافع حزبی مهم است نه منافع مردم. معتقدم همه جناح‌ها باید از طریق صندوق رای تعامل داشته باشند نه اینکه وقتی دستاورد کمی برای خود پیش‌بینی‌می‌کنند کنار کشیده و انتخابات را زیر سوال ببرند.

قالیباف با پزشکیان رقابت می‌کند

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره میزان شانس رای‌آوری نامزدهای انتخاباتی، گفت: رای قالیباف در جریان اصولگرایی بیشتر خواهد بود و او با پزشکیان رقابت می‌کند. احتمال زیادی وجود دارد که انتخابات به دور دوم برود و نتیجه انتخابات به رفتار اصولگرایان ارتباط دارد. آنها شاید در دور اول نتوانند به اجماع برسند اما اگر در دور دوم از یک نامزد دفاع نکنند، جایگاه خود را از دست می دهند و هزینه زیادی خواهند پرداخت. به هر حال وجود ۵ نامزد اصولگرا موجب شکسته شدن آرای آنها خواهد شد؛ این واقعیت پیش روی ماست.

شورای نگهبان مساله تعدد نامزدهای اصلاح طلبان را حل کرد

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان مسائل اصلاح‌ طلبان در این زمینه را حل کرد. آنها در انتخابات سال ۹۲ روحانی و عارف را داشتند و تلاش کردند عارف کنار برود، اما او خود را نماینده اصلاح‌طلبان می‌دانست. اصلاح طلبان هم هزینه زیادی پرداختند تا عارف مجبور شود کنار برود. الان هم اگر بیش از یک نامزد داشتند باید همین هزینه را پرداخت می‌کردند ولی با تصمیم شورای نگهبان دیگر لازم نیست هزینه بپردازند و حول یک نفر متمرکز می‌شوند.

شرایط به نفع اصلاح‌طلبان است

سلیمی‌نمین همچنین بیان کرد: جای سوال دارد چرا کسانی که مدیریت کلان در حد بالاترین سطح اجرایی کشور ندارند، تایید صلاحیت شوند و تعدد در جریان اصولگرا ایجاد شود؟ استدلال شورای نگهبان این است که کاری به مسائل داخلی جریان‌ها ندارد و اگر کسی صلاحیت داشته باشد، او را تایید می‌کند. در انتخابات پیشین برخی از این افراد کارنامه اجرایی نداشتند اما الان کارنامه دارند و راحت در مورد آنها می‌توان به جمع بندی رسید. به هر حال الان شرایط به گونه‌ای رقم خورده که به نفع اصلاح‌طلبان شده است.

انتخابات ۱۴۰۳ شباهتی با ۷۶ ندارد

وی درباره برخی تحلیل‌ها درباره شباهت این دوره از انتخابات با انتخابات سال ۷۶، تصریح کرد: ما در این دوره انتخابات زودهنگام داریم و شاید فرصت برای صف‌بندی شدید مثل ۷۶ بوجود نیاید؛ البته مسائلی هم که در سال ۷۶ وجود داشت، الان وجود ندارد. در آن مقطع برخی اصولگرایان هم منتقد برخی محدویت‌های دولت هاشمی بودند و انتظارات فشرده فوران کرد. در آن مقطع حزب «ارزش‌ها» از سوی اصولگرایان ایجاد شد که منتقد دولت هاشمی بود و اعتقاد داشت فشار به جامعه زیاد است. امروز شاهد این شرایط نیستیم و رقابت خوبی وجود دارد.

منبع: ایسنا

682309