آل اسحاق در گفت‌وگو با پرسون؛/ بخش دوم

درآمدزایی از طریق اتحاد تجاری با همسایگان/ پیگیری برجام وقت تلف کردن است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: حمایت از تولید اشتباه تعریف شده و باعث ضربه به این بخش گشته است. اگر تجارت و تولید هم جهت شوند و در استراتژی واردات برای تولید در جهت صادرات محصول تولیدی حرکت کنیم؛ بزرگترین خدمت به کشور رخ می‌دهد. 
تصویر درآمدزایی از طریق اتحاد تجاری با همسایگان/ پیگیری برجام وقت تلف کردن است

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: با توجه به تجربیات گذشته باید اصلاحات لازم برای بهره برداری بیشتر و کافی از مناطق آزاد صورت گیرد. اگر این مناطق صرفا دریچه واردات باشند؛ آفت است و باید نگاه صادرات محور جایگزین شود.

آل اسحاق تصریح کرد: اگر در مناطق آزاد تولید صورت گیرد و از مزایای همسایگی با سایر کشورها استفاده شود؛ این مناطق به عامل آزادی ها و تعاملات اقتصادی تبدیل گشته و برای اقتصاد کشور مفید هستند.

وی افزود: 15 کشور در اطراف و همسایگی ایران حضور دارند؛ در واقع یک فرصت عظیم تجاری وجود دارد که با برخورد منفی به تعاملات و همکاری اقتصادی، منطقه ای و تجاری مانع این دستاوردها شده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، ادامه داد: بخشی از مشکلات کشور مربوط به سیاستی است که جمهوری اسلامی ایران در خصوص تجارت منطقه‌ای اتخاذ کرده است.

آل اسحاق بیان کرد: ایران به عراق، 6 میلیارد دلار، به افغانستان 3 تا 4، به ترکیه حدود 15 و به پانزده کشور حدود 15 میلیارد دلار صادرات دارد، این نشان از ظرفیت عظیم ارزی در منطقه است و امکان افزایش این ارقام نیز وجود دارد. این در حالی است که صادرات غیرنفتی ایران به 18 کشور اروپایی 500 میلیون دلار است و آنچنان دغدغه برجام داریم و برای رفع تحریم‌ها وقت صرف می‌کنیم؛ این موضوع اهمیت ندارد.

وی گفت: با تنظیم یک سیاست تجاری تعاملی در منطقه، بسیاری از مشکلات به آسانی حل می‌شود. کل نیاز ارزی ایران 50 میلیارد دلار است؛ اما با بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه می‌توانیم 500 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم؛ چهل سال کشور را درگیر برداشت‌های غلط نسبت به تجارت کرده‌ایم وجایگاه تجارت در توسعه تولید و امنیت را نادیده گرفته‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، تصریح کرد: 70 درصد یک کار تولیدی، وابسته به تجارت است و واردات و صادرات محصول، انبار، مواد اولیه، تأمین کالا و قطعات، حمل و نقل و نظام بانکی را شامل می‌شود.

آل اسحاق در پایان گفت: حمایت از تولید اشتباه تعریف شده و باعث ضربه به این بخش گشته است. اگر تجارت و تولید هم جهت شوند و در استراتژی واردات برای تولید در جهت صادرات محصول تولیدی حرکت کنیم؛ بزرگترین خدمت به کشور رخ می‌دهد.

288032