تا پایان سال جاری در قزوین صورت می گیرد؛

شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان

با توجه به اینکه انواع مختلف معلولیت ها باعث پایین آمدن درجه عملکرد شخص از نظر فرهنگی و اجتماعی در برهه ای از زمان و مکان یا برای همه زمان‌ها و مکان‌ها می‌شود و نتایج آن در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی منعکس خواهد شد و با توجه به پیشرفت قابل توجه علوم پزشکی و بهداشتی، بیماریهای ارثی و ژنتیکی و معلولیت های ناشی از آن بخش قابل توجهی از بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است.
تصویر شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان

به گزارش سایت خبری پرسون از قزوین، در حال حاضر الگوی آینده کشور ها انتقال دانش پزشکی از درمان به سوی پیشگیری است.

به همین منظور و با هدف سلامت نسل و کاهش متولدین دارای معلولیت و بنا به دستور اکید ریاست سازمان بهزیستی کشور و قوانین بالا دستی، برنامه فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت، تحت پوشش سازمان توسط دفتر پیشگیری از معلولیت معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی در دست اجراست.

در این برنامه می بایست تا آخر سال 1400 کلیه معلولین و خانواده های آنان از نظر اختلالات ژنتیکی غربال شوند و در صورت غیر اکتسابی و ژنتیکی بودن معلولیت به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی شوند و تا مرحله تشخیص و شناسایی ژن مولد بیماری پیگیری‌های لازم برای آنان انجام شود. تا در نهایت با آنالیز اطلاعات اخذ شده از ژن‌های افراد داری معلولیت بتوان گام موثری در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها برداشت.

در فاز اول این طرح که ازمهر ماه 98 شروع شده تعداد 300 معلول تحت پوشش در مرکز استان بررسی و غربال شدند که 280نفر مشکوک به بیماری‌های ژنتیکی شناسایی وبه مرکز مشاوره جهت اقدامات مداخلاتی بعدی ارجاع داده شدند. همچنین به موازات این موضوع کلیه ورودی های جدید به کمسیون پزشکی توانبخشی سازمان نیز غربال و در صورت مشکوک بودن به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می شوند.

کلیه هزینه های مشاوره و آزمایش های تخصصی برای افراد معرفی شده رایگان است. همچنین در فاز اول این برنامه کلیه خانواده های 5 معلول به بالا شناسایی و به مراکز مشاوره ژنتیک جهت پیگیری های لازم ارجاع داده شده‌اند. در صورت عدم توانایی این خانواده ها برای حضور در مراکز مشاوره، تیم سیار غربال جهت مشاوره نزد این خانواده ها اعزا م شده‌اند.

در سال 99 نیز برای کلیه خانواده ای دارای سه معلول به بالا مشاوره ژنتیک انجام می گرفت. در استان قزوین تا کنون 160خانواده دارای 3 معلول و بیشتر شناسایی شده ودر مرحله تشخیص ژن مولد معلولیت هستند.

لازم به ذکر است کلیه هزینه های مشاوره و آزمایش های تخصصی برای افراد تحت پوشش رایگان است.

287881