سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان:

اجرای طرح فراگیر شناسایی، غربالگری و مشاوره ژنتیک

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان از اجرای طرح فراگیر شناسایی، غربالگری و مشاوره ژنتیک خبر داد و گفت: در قالب این طرح تاکنون ۲۰۰ خانوار در استان شناسایی شده است.

تصویر اجرای طرح فراگیر شناسایی، غربالگری و مشاوره ژنتیک

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان ، شجاع احسانی سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان اظهار کرد: در قالب طرح غربالگری ژنتیک تاکنون بیش از ۲۰۰ خانوار در استان شناسایی و ۱۵۰ خانوار نیز برای مشاوره و انجام آزمایش‌های لازم به متخصصان و مراکز مربوطه ارجاع شدند.

وی افزود: در اجرای این طرح، فرد دارای معلولیت زیر پوشش سازمان بهزیستی به همراه مادر، برای آزمایش‌های مختلف از جمله WES (آزمایش ژنتیکی) و کاریوتاپ (اختلالات کروموزومی)، رایگان به یکی از آزمایشگاه‌های طرف قرارداد بهزیستی معرفی شدند.

احسانی با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده به منظور علت یابی و پیشگیری از تولد فرزند دارای معلولیت برای خانواده‌های دارای معلول است، ادامه داد: خانواده‌های نیازمند که تحت پوشش نیستند تنها ۲۰ درصد مبلغ آزمایش ژنتیک را پرداخت می‌کنند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان علت حدود ۵۰ درصد از معلولیت‌های مختلف شامل نابینایی، ناشنوایی و عقب‌ماندگی ذهنی شدید را اختلالات ژنتیکی دانست و افزود: این طرح اقدامی بزرگ برای پیشگیری از معلولیت‌ها در ۱۰ سال آینده به شمار می آید.
وی با بیان اینکه بزرگترین و مهمترین سرمایه‌های هر کشوری فرزندان سالم، باهوش و خلاق آن است. گفت: پیشگیری مهمترین اقدام برای کم کردن بیمار‌های ارثی و مادرزادی است و مشاوره ژنتیک هسته اصلی آن را تشکیل می‌دهد و در واقع اصلی‌ترین هدف مشاوره ژنتیک، مشخص کردن خطر وقوع یا تکرار یک بیماری ارثی است.
احسانی خاطرنشان کرد: استان همدان دارای ۶ مرکز مشاوره ژنتیک است که سه مرکز در شهر همدان، یک مرکز در اسدآباد و ۲ مرکز در نهاوند به مراجعه کنندگان خدمات رسانی می‌کنند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان عنوان کرد: تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی در استان همدان ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ و فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر معلول است که ۶۰ درصد آن‌ها را مرد و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

282840