پرسون گزارش می دهد؛

طرح جوانی جمعیت در مجلس/ علت حذف اجبار غربالگری جنین

اواخر سال گذشته، مجلس با اجرای آزمایشی طرح جوانی جمعیت به مدت ۷ سال موافقت کرد. از موضوعات جنجالی این طرح، حذف اجبار غربالگری جنین است.
تصویر طرح جوانی جمعیت در مجلس/ علت حذف اجبار غربالگری جنین

به گزارش سایت خبری پرسون، از جمله موضوعات و طرح‌های نمایندگان مجلس که سال گذشته برجسته شد؛ طرح جوانی جمعیت با بحث حذف اجبار غربالگری جنین با هدف جلوگیری از سقط جنین بود.

به طور کلی در کشور سقط جنین ممنوع است و شرایط سختی نیز برای سقط جنین در صورت ضرورت وجود دارد. به گونه ای که طبق قانون سقط درمانی مجلس در سال 1384، سازمان پزشکی قانونی مکلف است دستورالعمل اجرائی سقط را در شورایی مرکب از رئیس سازمان پزشکی قانونی، سه فقیه مجتهد متجزی در فقه پزشکی به تعیین رئیس قوه قضائیه، سه نفر متخصص مرتبط با معرفی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک نفر متخصص پزشکی قانونی و یک نفر قاضی دیوان عالی کشور به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و یک نفر نماینده عضو کمیسیون بهداشت مجلس تدوین و تصویب کند. یعنی اگر مادری تجربه بارداری با جنین ناقص را داشت؛ به جای انجام اقدامات ضروری برای آسیب کمتر به مادر توسط پزشک، باید نظر این افراد را برای سقط قانونی کسب کند.

طرح جوانی جمعیت

طرح جوانی جمعیت در کمیسیون مشترکی از کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت، اجتماعی، برنامه و بودجه، اقتصادی، کشاورزی، عمران و امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی شده است. برخی از نمایندگان موافق این طرح به دلیل کاهش شدید جمعیت ایران و سالمندی هستند و نمایندگان مخالف نیز معتقدند زیرساخت های لازم برای افزایش جمعیت در کشور وجود ندارد. با این وجود اواخر اسفند سال 99، مجلس با اجرای آزمایشی طرح جوانی جمعیت به مدت ۷ سال موافقت کرد.

جنجال بر سر حذف غربالگری

قبل از تصویب این طرح، توئیت کبری خزعلی، رئیس شورای اجتماعی زنان در خصوص اقدام مجلس و حذف اجبارغربالگری جنین به شدت بحث برانگیز شد. خزعلی از طرفدارن افزایش جمعیت و مخالف دخالت‌های پزشکی و سقط جنین است. موضع خزعلی با واکنش منفی شدیدی از سوی کاربران در فضای مجازی و فعالان اجتماعی و پزشکان مواجه شد. دیدگاه خزعلی و بررسی این طرح در مجلس باعث شده بار دیگر موضوع مهم سقط جنین با بحث غربالگری پررنگ شود.

نظر مجلس چیست؟

امیرحسین بانکی پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی می‌گوید، غربالگری به هیچ وجه از قانون حذف نشده بلکه تنها موضوع ما اجباری یا اختیاری بودن غربالگری بود و اجبار آن حذف شده است.

غربالگری و نتیجه حذف اجبار آن

آزمایشات غربالگری مجموعه ای از تست‌های خون و سونوگرافی است که به منظور بررسی سلامت جنین و غربالگری گروه‌های پرخطر از لحاظ بیماری‌های عفونی، سندروم داون و برخی دیگر از نقایص ژنتیکی و ناهنجاری های فیزیکی در ماه‌های مختلف بارداری انجام می‌شود. بنابراین غربالگری در دوره جنینی با تشخیص مشکلات جنین زمینه را برای سقط و جلوگیری از تولد فرزند معلول ایجاد می‌کند.

مجلس و به طور کلی سیاست گذاران در کشور، به جای این که شرایط را برای سلامت جسمانی و روحی مادران باردار فراهم کنند. بیمه را مکلف به حمایت از آزمایشات مورد نیاز زنان در این دوران کنند؛ به دنبال حذف اجبار این موضوع هستند. یعنی به بهای افزایش جمعیت، از آگاهی و حساسیت نسبت به سلامت جنین کاسته می‌شود و خانواده‌ها را در مشکلات بیشتری در خصوص تولد یک نوزاد با هر نوع نقصی قرار می‌دهند.

مخالفان حذف اجباری غربالگری، مخالف افزایش جمعیت نیستند؛ بلکه در خصوص تولد نوزاد ناقص و ایجاد و افزایش مشکلات برای خانواده‌ها هشدار می‌دهند. اهمیت غربالگری برای آگاهی از وضعیت جنین به میزانی مهم است که به نظر می‌رسد، حتی خانواده‌هایی که از نظر مالی ضعیف‌اند، هزینه‌های آن را فراهم می‌کنند و با آرامش خاطر به انتظار نوزاد خود می‌مانند. به نظر این چنین طرح‌ها به افزایش نگرانی مردم منجر شده، افراد را در تصمیم خود بر سرنوشت یک مادر و فرزند مصمم می‌کند و هدف سیاست‌گذاران که افزایش جمعیت است را عملی‌نمی‌کند.

282643

مطالب مرتبط