همه سوالات شما درباره واکسیناسیون کرونا

پاسخ به سوالات رایج درمورد واکسن کرونا می‌تواند راهنمای مفید و موثری برای اطلاع‌رسانی درمورد دریافت این واکسن باشد.

تصویر همه سوالات شما درباره واکسیناسیون کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز می‌دانیم دو راه برای مقابله با پاندمی کرونا پیش رو داریم؛ یک راه این است که همه افراد جامعه به کرونا مبتلا شوند و ایمنی گله‌ای اتفاق افتد که این راه به خاطر مرگ و میر بالا منسوخ شده است. راه دوم کنترل پاندمی واکسینه شدن همه افراد است. براین اساس باید ۷۵درصد جمعیت کشور یعنی بیش از ۶۰میلیون نفر واکسن تزریق کنند تا بیماری کنترل شود.

در شرایط فعلی صحبت بر سر اینکه کدام واکسن را تزریق کنیم درست نیست، همه واکسن‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و ایمنی‌زایی آن‌ها محرز شده است، بنابراین اولین واکسنی که طبق برنامه پیشنهاد شد باید زد و اصلا نیازی به بررسی اثربخشی واکسن نیست، چون همه واکسن‌ها با اثربخشی‌های مختلف، صددرصد جلوی ابتلای شدید و مرگ و میر را می‌گیرند.

جزییات اطلاع‌رسانی نوبت واکسیناسیون

یادتان باشد برای واکسن کرونا هیچ پولی لازم نیست پرداخت کنید و واکسیناسیون در شبکه بهداشت سراسر کشور به صورت رایگان انجام می شود.

دکتر علیرضا رئیسی معاون وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون کرونا گفت: خوشبختانه به خوبی طراحی لازم صورت گرفته و تفاهمی با اداره ثبت احوال انجام دادیم. در حال حاضر حدود ۷۵میلیون کد ملی اختصاصی در سامانه‌هایمان موجود است. مابه التفاوت کد ملی‌ها که حدود هشت میلیون است را قرار شد ثبت احوال در اختیار ما قرار دهد و این باعث می‌شود ما کد ملی و شماره تلفن همه افراد را داشته باشیم.

پیامک‌ها فاز به فاز ارسال می‌شود. بر اساس موجودی واکسن‌مان برای افراد پیامک می‌فرستیم و یک هفته قبل هم ثبت نام هر گروهی را انجام می‌دهیم. پیامک‌های ما بسیار دقیق می‌رود و می‌گوید شما در فاز دو واکسیناسیون قرار گرفتید و به زودی موارد به شما اطلاع‌رسانی میشود. زیرا برخی واکسن‌ها اگر باز شود، در صورت عدم استفاده باید دور بریزیم؛ بنابراین از قبل اطلاع رسانی می‌کنیم. کمی سیستم جلو رود به خوبی کار مشخص می‌شود.

این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهیم که اگر ما گروه سنی اعلام می‌کنیم، به این معنی نیست که نوبت‌شان تمام می‌شود، بلکه برای همه این‌ها واکسن داریم و تا زمانی هم که تزریق نکردند، فرصت دارند که مراجعه کرده و تزریق کنند. افراد بالای ۸۰ سال نگران سوختن سهمیه واکسن خود نباشند و سهمیه آنها محفوظ است و کنار گذاشته شده است.

اولین واکسن، بهترین واکسن است

تمام واکسن‌هایی که اکنون در سطح کشور ما موجود است، برای تمام گروه‌های سنی مصونیت دارد، به ویژه برای افراد ۵۰ سال به بالا که همه واکسن‌های موجود کاملا موثر و کاملا کم خطر است و هیچ گونه نیازی نیست که فکر کنیم که حتما فلان واکسن را تزریق کنیم و آن یکی را نزنیم.

در این شرایط بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دست‌مان می‌رسد و این یک اصل است. بر این اساس هیچ ممنوعیتی از نظر واکسیناسیون برای گروه سنی ۵۰ سال به بالا وجود ندارد.

چه کسانی می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند؟

اگر افراد بهبودیافته که بیشتر از سه تا شش ماه قبل مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، می‌توانند اکنون واکسن را تزریق کنند، اما کسانی که زیر این مدت بهبود یافته‌اند، فعلا توصیه نمی‌شوند و بعد ازسه تا شش ماه بعد از بهبودی تزریق کنند.

کودکان هم باید واکسینه شوند؟

کودکان در اوایل واکسیناسیون اولویتی برای واکسن نخواهند بود، اما با بهبود در دسترس بودن واکسن، واجد شرایط خواهند بود. در حال حاضر آزمایش‌های بالینی عمده واکسن کرونا بر روی ثبت نام بزرگسالان متمرکز است و با گسترش آنها، گنجاندن کودکان در آزمایش‌های بالینی واکسن، داده‌هایی را در مورد ایمنی و کارآیی واکسن تولید می‌کند که می‌تواند در مورد کودکان اعمال شود.

آیا زنان باردار باید واکسینه شوند؟

آزمایش واکسن کووید-۱۹ افراد باردار را شامل نمی‌شود. از طرفی هم سازندگان دارو و واکسن تمایل ندارند از ترس تهدید به بارداری، افراد باردار را در آزمایشات بالینی اولیه قرار دهند.

البته کارشناسان معتقدند که هیچ دلیلی برای نگرانی تزریق واکسن کرونا در زنان باردار وجود ندارد. آن‌ها می‌گویند ما زنان باردار را تشویق می‌کنیم که در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنند. آن‌ها باید عوارض ناشی از عدم دریافت واکسن را بررسی کرده و در این مورد آگاهانه تصمیم بگیرند.

بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که ابتلا به کووید-۱۹ در دوران بارداری نسبت به عوارض واکسن، ممکن است شرایط بدتری داشته باشد.

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی واکسن کرونا در زنان باردار در دسترس نیست.

زنانی که قصد بارداری دارند، منتظر بمانند؟

شرکت‌های دارویی افرادی را که قصد باردار شدن داشتند به طور خاص در آزمایشات بالینی خود مورد بررسی قرار نداده اند. بنابراین، هیچ اطلاعات انسانی برای ایمنی واکسن در افرادی که قصد باردار شدن دارند، ثبت نشده است. در نتیجه، در آمریکا هیچ توصیه رسمی برای خانواده‌هایی که به دنبال باردار شدن هستند وجود ندارد. با این حال، چون ویروس واکسن کرونا غیرفعال یا مرده است، بنابراین باردار شدن شش تا هشت هفته پس از واکسیناسیون باید ایمن باشد.

سرطانی‌ها می‌توانند واکسن کرونا بزنند؟

همه افرادی که سابقه بیماری سرطان دارند و درمان‌های اصلی را دریافت کردند، می‌توانند واکسن کرونا را بزنند. البته بهتر است در زمان شیمی درمانی واکسن تزریق نشود. تفاوتی هم بین انواع واکسن وجود ندارد، هرچه سریعتر بهتر.

واکسن کرونا تا چه مدت موثر است؟

اطلاعات روشن و واضحی در مورد تاثیر این واکسن و مدت زمان آن وجود ندارد. نتایج آزمایشات بالینی واکسن‌ها نشان داد که اثرات محافظتی طولانی مدت دارند. اما مدت زمان واقعی آن‌ها هنوز مشخص نیست.

پس از دریافت واکسن کرونا، محافظت شدیدی در برابر کووید-۱۹ ایجاد می‌شود. اما با این وجود احتمال ابتلا فرد به ویروس کرونا پس از واکسیناسیون همچنان وجود دارد. هیچ واکسنی اثر محافظتی۱۰۰ درصدی و کامل ندارد. واکسن برای محافظت به زمان نیاز دارد.

اما حتی پس از دریافت واکسن، ممکن است چند هفته طول بکشد تا بدن پس از واکسیناسیون، مصونیت ایجاد کند. یعنی افراد ممکن است دقیقاً قبل یا حتی پس از واکسیناسیون به ویروس کرونا آلوده شوند.

عوارض تزریق واکسن کرونا

وقتی واکسن تزریق می‌شود در واقع سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود تا در آینده فرد در برابر بیماری مقاوم شود. تزریق واکسن حتما عوارضی هم دارد که قرمزی و درد محل تزریق شایع‌ترین این عوارض است. همچنین یکسری عوارض سیستمی تا یک هفته بعد ممکن است ایجاد شود مثل علائم سرماخوردگی، تب، بدن درد، کهیر یا عوارضی مثل اسهال و استفراغ که جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

هر واکسنی ممکن است یکسری عوارض داشته باشد، اما آنقدر عوارض جدی واکسن کم است که اصلا قابل گفتن نیست و نهایتا عوارض جدی یک در ۱۰۰ هزار می‌شود که آن هم در حد کسی است که به بیمارستان رفته و علائم شدید داشته است.

این را با عوارض خود کرونا مقایسه کنید. در کرونا از ۱۵ درصد افرادی که بستری می‌شوند، یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۱۵ نفر که بستری می‌شوند، خطر مرگ تهدیدشان می‌کند و بسیار زیاد است و گاهی از هر ۱۰ نفری که وارد بیمارستان می‌شوند، حدود دو نفر از بین می‌روند. حال این را مقایسه کنید با واکسن که از هر یک میلیون واکسنی که می‌زنیم شاید دو نفر عوارض شدید داشته باشند؛ بنابراین بهترین کار واکسن زدن است.

بعد از تزریق واکسن می‌توانیم ماسک نزنیم؟

مسعود مردانی در این خصوص می‌گوید: «افرادی که واکسن را تزریق می‌کنند باید به یاد داشته باشند که واکسن از ابتلا به بیماری بالینی جلوگیری می‌کند ولی همچنان شما می‌توانید ناقل بیماری به دیگران باشید.» او در جایی دیگر هم گفته است: «افراد واکسینه شده حتما باید ماسک بزنند و حتی بعد از واکسیناسیون بیشتر جمعیت کشور، باز هم تا یک سال استفاده از ماسک توصیه می‌شود.»

مردم در تزریق واکسن تعلل نکنند

تا زمانی که واکسن ایرانی تولید شود باید واکسن‌های خارجی را تزریق کنیم، اما هر زمانی واکسن به دست ما رسید و از افراد دعوت کردیم توصیه می‌شود بلافاصله برای تزریق اقدام و لحظه‌ای تعلل نکنند.

دو هفته بعد از تزریق دوز دوم، یک ایمنی کامل برای افراد حاصل می‌شود، این درحالی است که هنوز برای بحث در مورد ماندگاری ایمنی واکسن در بدن افراد خیلی زود است. آنچه ثابت شده این است که واکسن‌های کرونا تا شش ماه در افراد ایمنی قطعی ایجاد می‌کند، ولی اینکه باید دوز یادآور تزریق شود یا خیر باید در آینده مشخص شود.

منبع: برترین‌ها

287483